Gå til innhold

Trenger råd vedr. bleieslutt og "doskrekk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3 år har nektet å gå uten bleie fram til nå - han har vel følt seg så trygg ved å gå med den. Men nå slutter flere og flere av barna på avdelingen hans i barnehagen med bleie, og plutselig en morgen ville han ikke ha på bleie. Jeg hadde ikke lyst å tvinge den på han, ble glad for at han endelig ville gå uten!

Snakket med barnehagen om det og vi ble enige om å prøve på bleieslutt. Hjemme går det bra, for jeg minner han på å gå på do. I barnehagen tisser han på seg, de synes ikke det virker som han skjønner når han må gå på do. Det er ikke bare det at han glemmer seg.. Jeg følte egentlig at de hintet til at han ikke er klar, men jeg har ikke lyst å si at han må ha på bleie.

Er det noen med erfaring som kan gi råd til hva jeg skal gjøre, og om det er vanlig at de i begynnelsen har veldig mange uhell uten at man skal putte på bleie igjen?

Et annet problem ved dette er at han ser ut til å holde seg når det gjelder avføring, så lenge bleien er av. Han har vanligvis avføring 1-2 ganger pr dag, men etter 2 dager uten bleie hadde han ikke noe av det. På kvelden dag 2 hadde han så vondt i magen og virket forstoppet - måtte ty til klyster. Satte han på do, men da han merket at det kom ble han helt skrekkslagen og skjelven. Det virket som han var redd for å gjøre det i do..

Har nå kjøpt potte, i håp om at det ikke er så skummelt. Noen som har opplevd det samme som har råd her også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene trekker seg unna når de bæsjer, vil gjerne være alene når de gjør det. -Også på do. Jeg lager meg bare et "ærend", går å henter noe elno. I starten var det lettere å gjøre det på potte enn på do. -Han leser bok på potta :-)

-Alternativet er å forklare han at han kan få bleie når han skal bæsje, men vi har valgt å ikke gjøre det.

Skrevet

Det er normalt at det blir noen uhell i starten ja, det må barnehagen også ha forståelse for. Hadde han vært 2 år kunne jeg skjønt det om de hintet om at han ikke var klar. Men han er jo 3 og vil gå uten selv, da må de jobbe med det. Når et barn slutter med bleie bør barnehagen være samarbeidsvillige. Dvs at de bør godta en del skifting av våte klær ved uhell. De bør også den første tiden hjelpe han til å komme seg på do i tide ved å sende han på do med cirka 2 timers mellomrom slik at han ikke får unødvendig mange uhell i starten som kan i nederlagsfølelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...