Gå til innhold

Budsjetthjelp mottas med takk!


Anbefalte innlegg

Jeg setter opp månedsbudsjett og er så flink til å glemme noe.

 

Hva har man i måneden og i kvartal/året?

 

Måneden (og annenhver måned):

Huslån

Forsikring

Strøm

Bhg

Tlf

 

Kvartalet:

Nett

Kommunale avgifter

 

Året (evt to ganger i året):

Veiavgift

nrk-lisens

Skolebusskort

 

Noen flere...?

Og når jeg setter opp utgifter som ikke går månedelig, hva er det best å gjøre? Sette en viss sum inn på en annen konto (bort fra sluket) eller inn på sparekonto og heller ta det derfra når veiavgiften feks, skal betales?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143085542-budsjetthjelp-mottas-med-takk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg begynte med var at jeg gikk gjennom hva jeg hadde betalt i regninger det siste året og skrev det inn i et excelark, da er det lett å endre summer og hva som er med etterhvert. Bla strøm vil jo variere veldig fra gang til gang, så jeg ville regnet sammen hvor mye du kommer til å betale i løpet av et år og så delt på 12.

Opprett en regningskonto, og betal alle regninger og faste utgifter kun fra den. Finn ut hvor mye alle regningene dine blir i året, og del på 12, da får du beløpet du skal sette inn på regningskontoen i måneden. Da skal du heller ikke fjerne penger fra denne kontoen selv om det kan bli noen tusen rett før regningsraset i mars, f.eks.

 

Brukskontoen bruker du kun til mat, klær, diverse og alle sånne utgifter du betaler med kort. Overfør et fast beløp til sparekonto også, så er de lagret ute av veien :-)

Gå gjennom de siste måneders forbruk og sjekk hva som har gått ut for å sikre deg.

 

Anbefalt metode for pengene:

Regn sammen alt - rund av grundig oppover og del på 12. Ha egen regningkonto med fast trekk ved lønningsdag over til denne. Da kan du betale regninger uten å tenke ifht det. Da har du også en buffer for uforutsette utgifter.

Tv, internett og den slags man har er vel hver mnd. Vi byttet til samme selskap på tv, internett og telefon. Vi syns det var greiere med en regning enn 3 forskjellige, også ble det billigere også. Hustelefonen betaler vi ikke noe når vi ringer til fasttelefon.

 

Del opp så mange av regningene du kan, slik at du betaler hver mnd. Vi betaler kommunale avgifter hver mnd, veldig greit å ikke få den ene store i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...