Gå til innhold

Får sikkert mye pepper nå..men er det noen som har erfaring med sovemedisin til barna sine?

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 16 mnd som helt siden hun ble født har hatt problem med sovinga. Nå er det så gale at jeg begynner å vurdere sovemedisin,noe jeg ser på som siste utvei.. Hun er klin umulig å få til å sove om kvelden,må sitte minst en time på rommet med henne. Og så sover hun kanskje en times tid før det er på an igjen. Tilslutt havner hun inn i vår seng, da sover hun bedre. Men da sover ikke jeg og samboeren noe godt.. Det går ut over vårt forhold også dette her, vi får ikke noe alenetid sammen på kvelden..og maaange ganger har en av oss vært nødt til å gå å legge oss tidlig sammen med henne for at hun skal sovne.

Er så utslitt av dette sovestyret at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Skal på hs i morgen og lurer på å ta opp dette med sovemedisin og få hennes synspunkt.

Hun legges kl 19 hver kveld, har hatt faste rutiner hele veien. Sover 1-1,5 timer per dag, seinest til kl 14. Blir det lenger enn det er det hvertfall umulig.

Fortsetter under...

sånn var min å. bare at jeg måtte sitte der maaaange timer. 5-6 timer. så sov han 15 min og våknet igjen hvis jeg gikk ut.

og han sov 0 timer på dagtid.

da han var 18 mnd måtte jeg kutte ut morsmelk og ta streng sovekur på ha (gud forby å bruke febermetoden i følge damene her inne, care..). jeg klarte ikke dette så min mor mått gjøre det for meg (blir så knust av å gå fra bayen min når han skriker). mamma har 5 barn så litt annet syn på det der enn meg. men hun så jeg ble helt nedbrutt så da hadde vi ikke noe valg.

etter kuren på 14dager gikk det tilslutt å legge han og han klarer nå å sove på natten, fra 19-8 uten protest eller nattevåk. etter sovekuren har han vært grei å legge på kvelden. mor og barn fikk et bra liv.

men han sover fortsatt ikke på dagen. hverken jeg eller bhg har noen gang fått han til å sove på dagtid :P han er nesten 3 år nå. så ja, noen barn er mer krevende enn andre.

lykke til :)

Vi hadde det likedan, eller egentlig mye verre, men her bedret det seg veldig da hun ble 18 mnd gammel og vi kuttet ut dagsøvnen! Så hold ut er vel mitt beste tips, så snur det nok snart skal du se!

det jeg synes er litt trist her, er at du fokuserer KUN på deg selv og samboeren din, deres behov og forhold. Hva med barnet?

Dere får ikke søvn og det tærer såklart,og det er ikke bare bare det, men tenk på barnet her. Et barn som er i vekst og utvikling og ikke får nok søvn! tenk deg hvordan barnet har det... som ikke engang skjønner hvorfor det ikke får sove :/

prøv å endre i rutinene, kanskje kutte søvnen på dagtid, ev trappe litt ned?

endre rekkefølgen på ting, fortelle andre eventyr, synge andre sanger( ev. eventyr som slutter med at alle barn og dyr sov trygt inni den lille eventyrskogen)

demp lys, slå av tv, forbered at det er kveld og leggetid, og kos dere:)

kanskje litt lurt å få litt avlastning før dere setter i gang med et nytt prosjekt, og snakk med helsestasjonen!

sovemedisin( er vallergan som bli gitt- og er kun et antihistamin med bivirkning at man blir døsig! og du kan ikke bruke det for alltid heller.. fikk maks 10 dager av legen!

Hvorfor i alle dager må hun legge seg så tidlig når hun helt åpenbart ikke trenger så mye søvn? Hvor mange timer i døgnet forventer dere egentlig at hun skal sove? Det er jo ikke en baby vi snakker om her.

Annonse

Snakk med hs om det! Vet akkurat hvordan det er, vi har samme problemet med gutten vår på 15 mnd.

Vi har hatt kontakt med hs og legen som hører til helsestasjonen siden han var 10 mnd. Vi fikk også time hos en søvnterapaut/psykolog for å kartlegge hvor problemet ligger, og for å få litt hjelp til å takle utfordringene som følger med søvnløshet for oss....

Har dere laget døgnregistreringssjema?

Det hjalp meg mye med å finne ut hvor jeg måtte gjøre endringer.

Vi prøvde også ferbers metode i tre uker... ALDRI MER!!! Funker det ikke etter noen dagen så funker det bare ikke. Det eneste vi oppnådde med det var at han ble utrygg og redd hver gang vi hikk mot soverommet... Jeg er HELT I MOT FERBERS METODE!!!

Det som tilslutt virket for oss var boken No-Cry sleep solution. Der kan du lese litt om metoder som ferbers metode og hva det egentlig gjør mot barnet ditt. + at du får vite steg for steg hvordan du gjør endringene uten gråting og vondt både for dere og barnet. Du lærer også mye om hvordan søvnsyklusen til små barn fungerer og forstår alt mye bedre.

Vi bruker nå melom og min på leggeing, men etter det sover han gjerne timer før han vokner, får flasken og legger seg rett til å sove igjen... + at han sover opp til 3 timer i bhg! Før voknet han opp til 10 ganger fra kl 12 til 7-8 , nå kanskje 2. Det er helt fantastisk!

Det går an uten medisin også, men jeg forstår tankene dine veldig godt!

Jeg ville heller prøvd å få litt avlastning så du ikke blir slitt ut, og droppe sovemedisinen. Snakk med hs om sovingen, evnt bytt hs om du ikke føler du får noe fra henne...

Hva med å gå til en healer som kan hjelpe henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...