Gå til innhold

Hvordan i all verden klarer man å jobbe som sykepleier når man er alenemamma?

Anbefalte innlegg

Man jobber jo etter turnus, og barnet er jo bare i barnehagen fra morgen til ettermiddag.

Hva gjør man da hvis man ikke har barnevakt og må jobbe ettermiddag/natt? Skjønner det ikke.

Noen som har fått denne kabalen til å gå opp?

Fortsetter under...

Jeg klarte det ikke:(

Har barnehageplass (åpent fra 08-16), men med ettermiddagsvakter, nattevakter, helgevaker og med null avlastning så måtte jeg slutte.

Jobber nå i en dagligvarebutikk. Det var den utdannelsen...:(

Ja var det jeg var redd for å høre.

Sitter nå og skal søke sykepleien, og tenker mye på dette.

Er nå sammen med bf, men det er usikkert hvor lenge det vil vare.

Og jeg flytter strax vekk fra byen mine foreldre bor i.

Er det da slik at jeg burde satse på en annen utdannelse?

Vil ikke tenke slik:(

Annonse

Jeg skal ikke være negativ og det er sikkert mange som får det til å fungere med hjelp til barnepass, greie arbeidsgivere osv. Men jeg kom dessverre til kort.

Jeg skal ikke anbefale deg å ikke bli sykepleier for det er et fint yrke med mange muligheter. Og bor du på et større sted / i en større by så har man flere muligheter ang. valg av jobb og da kan man være heldig å få en dagjobb.

Du får tenke deg nøye om og har du veldig lyst så gjør du det. Det er viktig å ta en utdannelse man ønsker seg og så får man heller ta problemene etterhvert. Kanskje jeg er heldig at barnefar vil ta mer ansvar eller kanskje jeg får meg en ny mann? Og da kan jeg gå tilbake til sykepleien. Mulighetene er mange selv om det akkurat nå er kjipt å sitte i kassa på super`n...

21:06

Drømmen er å bli intensivsykepleier, da må man jobbe turnus, tror jeg.

Konklusjon er da altså at som alenemamma vil det ikke gå?

Så trist jeg ble nå.. Trodde jeg hadde funnet noe jeg kunne gjøre.

HI

Finnes det ikke kveldsåpne barnehager, sånn at de med turnus får det til å funke? du får eventuelt flytte nærme en slik en. men blir vel vanskelig uansett når barne går på barneskolen..?

Jeg begynte som alenemor på sykepleien i høst, men slutta nå rett etter jul. Hadde først noen samtaler med lærerne, der jeg fikk beskjed om at at det med praksis og barnevakt, var noe jeg måtte ordne. Vi må vel ha noen kveldsvakter iløpet av praksisperiodene. Bhg.en i den bydelen åpna ikke før klokken halv 8, og jeg skulle være på praksis stedet klokken halv 8. Praksis stedet hadde forståelse for dette, og jeg måtte jobbe overtid for å ta igjen den tiden jeg kom for seint. Men læreren var veldig streng med dette, og sa gang på gang at dette kunne være noe som ble et problem for hver praksis periode. Så jeg slutta rett og slett pga det! Fikk høre i ettertid at det var mulig for å få tilrette lagt praksis. Så jeg ble veldig skuffa over høgskolen, over at ingen hadde sagt ifra om dette tidligere!

Jeg er sykepleier og alenemamma - og jeg vil nok ikke råde alenemammaer til å bli sykepleiere, rett og slett pga turnusarbeidet. Jeg så meg nødt til å ta videre utdannelse slik at jeg kunne komme meg over en mer administrativ stilling og på den måten komme meg unna turnusen.

Samtidig som jeg tok videreutdannelsen jobbet jeg som "vanlig" sykepleier. Det gikk nå på et vis det også, gode barnevaktordninger og hjelp fra andre aleneforeldre var løsningen da. I tillegg til dette fikk jeg tilrettelagt turnusen slik at jeg slapp å jobbe natt.

Tja, hvilke jobber passer for en alenemor, når en tenker åpningsiden i barnehagene? Sekretærer. Nesten det eneste som passer.

Matbutikk? Hva da med å jobbe til 20 til 23 om kvelden? Klesbutikk? Hvordan vil det funke etter kl 16?

En lærer at en må være oppfinnsom og kreativ, og lage sin egen arbeidsplass som alenemor.........

Annonse

Jeg jobber som sykepleier på en travel avdeling med dårlig ledelse og føler i grunn at jeg kunne tenke meg å gjøre noe helt annet.. Dette fordi jeg før jeg fikk min lille gutt ofte var helt utslitt etter endt arbeidsdag :/ Nå har jeg lyst til å finne meg en jobb som gir meg energi istedenfor å tappe meg for den. Har jo en liten gutt som jeg heller vil gi den energien:) Mulig det er forskjellig fra arbeidssted til arbeidssted men har inntrykk av at de aller fleste steder opererer med nedbemanning for å få diverse budsjett til å gå opp. Hos oss ble det ikke leid inn ekstra folk ved kortidssykdom så hvis to var borte, ja da var vi to mindre og da måtte vi bare prioritere det viktigste.. det fungerer ikke alltid sånn i teorien. Stakkars gamle mennesker som ikke får all den hjelpen de trenger fordi dem ikke vil leie inn folk.. det skal også sies at antall personell allerede er nedbemannet fra før så det er liksom nedre grense for hva som skal fungere som basisbemanning, så da blir det ekstra ille når det blir sykdom.

Jeg vil igrunn ikke anbefale noen å bli sykepleier lenger og det er synd.. Har alltid vært glad i omsorgsyrket, var hjelpepleier i noen år før jeg begynte på sykepleien og gledet meg ofte til jobb. Følte det ga meg mye å styre og stelle for de syke.. desverre har det skjedd en stor endring de siste årene i helsevesnet.. i negativ retning! Man kan jo tydelig se at det er problem når de må bruke vikarbyråer som jobber dobble vakter enda dette ikke er lovlig. På AHUS fikk personalet tilbud om 660 kr i timen fordi det ikke fantes folk å ta av.. men de som allerede jobber 100% har jo ikke mye fritid å ta av heller.

Nei, det er trist åssen dette har blitt. Jeg angrer innimellom på at jeg gikk sykepleien for jeg er en person som liker å yte litt ekstra og det har jeg ikke tid til.. rekker nesten ikke å gjøre det jeg skal og har ofte dratt fra jobb med dårlig samvittighet... tiden strekker rett og slett ikke til!

Nå har jeg barn + en på vei og samboer men føler fortsatt at turnusyrket ikke er helt optimalt selv om det har mange fordeler ved at man har litt fri i ukedager når man jobber helg osv..

Men jeg har ikke lyst til å sitte der på julaften mens jeg har små barn som jeg heller vil være med.. Det har jeg gjort nok ( da hadde jeg ikke barn da, men stusselig likevel).

Dette ble litt av et klageinnlegg, men det er jo sånn mange føler det.. og helt sikkert mange som ikke gjør det, men det kommer nok an på arbeidsstedet.

Lykke til med avgjørelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...