Gå til innhold

Smertestillende - Tramadol...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter en nakkeprolaps fikk jeg 20 tramadol og 50 paralgin forte etter operasjonen (midten av januar). Den første mnd. brukte jeg ganske mye pga. sterke smerter hver dag. Jeg gikk først tomt for tramadol og fikk påfyll (fra sykehuset) ca. 15 februar, og har til nå bruk 10 tabletter (på 1 1/2 mnd). Jeg bruker det ikke hver dag, men spes. etter fysikalsk behandling og lange arbeidsdager (jobber fullt) er jeg helt ødelagt.

 

Jeg har fremdeles igjen paralgin forte, og tar stort sett ibux og paracet. For at jeg skal fungere uten å våkne med kjempevondt i hodet og ømme og stive muskler, har jeg altså tatt 1 Tramadol ca. hver 4. dag. Jeg er redd for at jeg skal gå tom og kvier meg til å spørre legen om påfyll etter enda en drøy mnd. Har aldri før fått utskrevet slike medisiner, men vil på ingen måte betegne meg i fare for å bli avhengig.

 

Er det virkelig noe å kvi seg til? Jeg vet også at alle leger er ulike, men jeg er også redd for at legen skal nekte. At jeg får beskjed om å klare meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke bare å høre med han da..

Vil han gi deg det , - så fint for deg.

Vil han ikke, nei så har han vel sine grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol har en del bivirkninger og det er vane dannende, men sør legen o mer..

Jeg selv tåler det ikke da jeg sovner for dypt hvis jeg tar det, har følelsen av at jeg ikke puster skikkelig og at jeg holder på å dø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege mener at Tamadol er bedre å ta en paralgin forte... Ikke så vanedannende, og det er den som blir bruk mest i Europa. Nesten ingen andre land som bruker Paralgin Forte....

Jeg går på Voltaren fast. (Raumatiker) Og tar Tramadol når jeg har for store smerter til å sove....

 

Spør legen du ;) Skader ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min sliter med vondt etter prolaps, han bruker tramadol nesten hver dag. Aldri noe problem å få påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tramadol er "bedre" enn Paralgin Forte ja. Vi har nesten sluttet å bruke Paralgin/Pinex Forte på avdelingen jeg jobber, bruker Paracet i kombinasjon med Tramadol i stedet

 

Hilsen sykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Tramadol hver dag på 4. året nå, fungerer ikke uten (fibromyalgi) og legen min mente også at det var bedre enn paralgin forte. Men du må nesten bare høre med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er revmatiker og får bare paralgin forte av legen min. Spurte etter Tramadol men da fikk jeg til svar at jeg klarte meg med paralgin forte.

 

Mern hvis legen allerede har gitt deg, så har legen gitt deg. Hadde ringt og spurt etter påfyll, hadde du vært avhengig så hadde det vært borte etter en uke eller to med bare 20 tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tar dette hver dag.... Blir dere ikke trøtte? Jeg kan kun ta det på natta /kvelden jeg..... Blir jo helt sløv! =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

 

Jeg bruker nesten aldri Paralgin Forte nå. Brukte en del rett etter operasjonen, men har sikkert 20 igjen. Det var ikke fastlegen min som skrev ut Tramadol, men jeg skal manne meg opp til å spørre (er av de som aldri går til legen). Uansett har jeg litt tid på meg. Regner med jeg har de neste 10 tablettene i godt over en måned til :) Blander Tramadol og 1 g Paracetamol. Ellers tar jeg 400 mg Ibuprofen.

 

Er ikke redd for at jeg skal bli avhengig. 1 tablett hver 4. dag er ikke så mye, dessuten blir det sjeldnere og sjeldnere. De fleste med alvorlig nakkeprolaps (måtte akuttopereres) går rett i kjelleren etterpå i følge min fysioterapaut. Jeg er tilbake fullt på jobb selv om jeg har daglige smerter og nedsatt førlighet i en arm og begge ben. Jeg vil heller spise en tablett hver 4. dag framfor å være sykemeldt - det er då deprimerende.

 

 

Ren nysgjerrighet:

Har ikke blandet Paralgin Forte og Tramadol. Men hvorfor skal man ikke det? Et søk på Druid (Felleskatalogen) viser ingen interaksjon mellom stoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...