Gå til innhold

Hva er dine beste sparetips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har (endelig) innsett at jeg rett og slett har sløst med penger de siste 3 årene, og skal nå virkelig skjerpe meg, og begynne å spare penger fremover. Så hva er dine aller beste sparetips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Bankkorte ligger igjen hjemme, med mindre du skal handle

- Handle mat en gang i uka

- Sett opp budsjett med inntekter /utgifter

- Sett opp matplan og handle etter det

- Betal ned unødvendig gjeld så du slipper unødvendige renter (f.eks. kredittkort)

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fast trekk til regningskonto og sparekonto den datoen lønningen blir utbetalt hver måned, slik at du bare sitter igjen med penger til mat, husholdningsartikler og en bestemt sum du kan bruke på klær, sminke og andre ting du trenger på brukskontoen. Viktig at du holder deg til den summen du har satt av til diverse.

 

- Sette opp budsjett med alt av inntekter og utgifter. På denne måten kan du finne ut hvor mye du har anledning til å sette av til sparing hver måned. Viktig å ha et realistisk budsjett som du faktisk klarer å overholde. Ha fast trekk til egen regningskonto som alltid er på litt mer enn du har i faste utgifter. På denne måten sparer du opp en buffer til uforutsette utgifter som verkstedreging på bilen, hvis kjøleskapet ryker etc.

 

- Handle mat en gang i uka, lag ukemeny og skriv handleliste. Planlegg!

 

- Tenk deg om når du bruker strøm. Skru av lys i rom du ikke oppholder deg i, senk varmekablene, ikke sett på halve vaskemaskiner etc.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ha skrevet 1 handle matvarer dag i uken, men klarer det aldri.

Men til gjengjeld så er jeg superflink på å handle billige matvarer, nesten alle varer vi kjøper er fra rema sitt landlord merke eller andre billige merker. foreks first price kylling file 2 kg til 119 kr osv!:) Sparer MYE der.

Hamstret bleier fra landlord før jul, 5 kr per pakke.

 

Ellers så handler jeg også flotte klær på salg, gjerne vinterdresser til å bruke året etter, det samme gjelder sommerklær og sko osv...

Handler ski på våren eller skøyter, ofte til 70% !

 

Ellers setter jeg aldri mer penger på brukskonto enn nødvendig, resten går på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en regningskonto er et must. Men det er vel ikke særlig mange som ikke har det.

 

Mitt beste spareråd er å tenke at alt er dyrt. Jeg anbefaler deg å se på din netto månedslønn, og deretter ser du på dine nødvendige faste utgifter, og trekker det i fra.

Så kan du deretter ta den summen du da sitter igjen med og dele på antall timer du jobber. Og du får din reelle timelønn.

 

Så når noe koster 500 kroner spør du deg selv hvor lenge du må jobbe for å kunne kjøpe den tingen. Det funker kjempe bra. Ikke særlig kult å tenke på at man gjerne må jobbe i 8 timer for å kunne bruke 500 spenn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør jeg opprette en BSU-konto, eller skal jeg bare sette av pengene inn på såarekontoen min?

Jeg er 21 år, hvis det har en betydning, med tanke på at en bare kan ha den type konto til en 33 eller 34..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du bleiebøtte ? Kjøp isåfall ikke refilposer, men avfallsposer eller svartsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn fast sparebeløp på Skagenfondenes Kon-tiki fond. Enorm avkastning. Fint for oss som ikke kan aksjer eller gidder å bruke så mye tid på sparing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig god sparetips dette her, men jeg forteller det alikevel.

 

Hver gang du har vært i butikken og handlet og får masse veksel tilbake, så legg 5, 10 el. 20 kr i en sparebøsse. Etter en tid vil du se at de samler seg opp og plutselig en dag når du er fullstendig blakk, så kan du være glad du har en sparebøsse med penger. Blir fort et par 1000 om du ikke bruke det med engang da.

 

Jeg har selv klart å spare 3000 kr på 2 år ved å gjøre det slik. Går sakte med vet alltid at jeg har penger hvis det skulle bli krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...