Gå til innhold

Hvilken utdannelse bør jeg ha. hvis jeg vil jobbe med barn med spesielle behov på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal du jobbe med dem i skolen trenger du nok spes.ped. Men du kan jobbe som assistent på sfo med barn med spesielle behov uten utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opptakskrav

Pedagogisk grunnutdanning (førskole-, allmenn- eller faglærer, vernepleier eller barnevernspedagog) eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning som inkluderer pedagogikk (minimum 30 sp). Du kan også søke hvis du har bestått obligatorisk del av allmenn- eller faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag (120 sp, hvorav 30 sp pedagogikk).

 

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=&ar=2011&p_d_i=-47400&p_d_c=&p_d_v=224126&p_document_id=224126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og fjas, jeg begynte rett på spesial pedagogikk ved UiO etter jeg var ferdig med videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skoler ansetter også barnevernspedagoger. Vanligst er fordypning i spesialpedagogikk, men til dels sosialpedagogikk også. Spørsmålet er hvilken rolle du ønsker å ha i forhold til disse barna. Assistent, lærer, rådgiver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vernepleiere jobber nå mer og mer i skolen feks sammen med barn med autisme, downs syndrom osv=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange sier spes.ped og alt det der.

 

Men det er faktisk DINE personlige egenskaper som teller mest. Du kan ha så mye utdannelse du vil, men det hjelper ikke dersom din personlighet krasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si dette? Jeg har jobbet på flere skoler og aldri opplevd at man ikke trenger utdannelse!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at hun mener at formalkompetanse ikke er så mye verdt uten personlig egnethet.. :-)

Jeg har jobbet mange år i skolen som barnevernpedagog, og jeg har sett mange assistenter uten utdannelse som gjør en fantastisk jobb med elevene; så jeg kan ikke si at jeg aldri har opplevd at man ikke trenger utdannelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten så tør jeg påstå at i dagens enhetsskole, og for å jobbe med barn med spesielle behov, som HI sier, så er sos ped svært undervurdert og spes ped voldsmt overvurdert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UiO har både bachelor og master i spes.ped. Ellers kan du ta det som videreutdanning på toppen av et annet fullført bachelorstudium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...