Gå til innhold

Lyst til å bli lærer, rask vei til læreryrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldre mø over 40 med mange barn, som endelig har funnet ut jeg vil bli lærer for barne ungdomstrinnet. Er det noen som kan anbefale meg et studium. Mest mulig selvstendig jobbing, hjemmefra er å fortrekke for meg. Jeg har jobbet som lærer, men da for voksne og kun innen et fag, som er mitt fagområde, men dog noe snevert for barn.

Fortsetter under...

Skrevet

Mye av allmennlærerstudiet kan du ta hjemmefra, selv om du etter min mening går glipp av mye da, både faglig og sosialt. Og praksisen kan du jo ikke ta hjemme :-) Her i Tromsø er utdanningen 5-årig, usikker på andre steder.

Eventuelt, hvis du har studert f.eks engelsk, trenger du ped i tillegg.

Skrevet

Anbefaler deg å ta minst et år som vikar i grunnskolen før du evt. kaster bort mange år på lærerstudiet.

Å være lærer i grunnskolen er himmelvidt fra å være lærer for voksne.

Skrevet

Utdannelsen er 4-årig i Stavanger.

Jeg trodde jeg var sikekr på at jeg ville bli lærer. Etter jeg først jobbet litt som vikar, deretter som ufaglært lærer et år.

Nå ble utdannelsen utsatt pga jeg ble gravid, og har ikke råd til å begynne igjen ennå. Men nå jobber jeg som miljøarbeider på en skole med grupper for barn med spesielle behov.

Det gir meg mye mer, hver eneste dag er forskjellig fra den forrige, men hver dag like fantastisk. Så jeg har ombestemt meg og søkt andre studier dette året :)

Enig med anonym som sier du bør prøve deg som lærer i grunnskolen før du kaster bort flere år på utdannelse

Skrevet

Du kan komponere en såkalt fri bachelor. Den må ha minst 80 studiepoeng fordypning, 10 poeng fritt valgt og 30 studiepoeng breddekrav, altså noe som avviker helt fra de 10 fritt valgte og fordypningsfagene. Så hvis du tar 30 stp ped og resten etter egen interesse eller i tråd med det du vil undervise i, så er du faktisk kvalifisert.

Skrevet

Får du til å studere på heltid, kan du faktisk greie det på 2 år. Men dette avhenger jo om du kan kombinere fag slik at det ikke kolliderer med forelesninger osv. Ta kontakt med studieveileder der du vil studere.

Lykke til.

NN 19.48

Annonse

Skrevet

Hei, vet ikke hva du evt har av høyere utdanning fra før av? Det fins jo flere utdanninger som kan kvalifisere for å undervise på ungdomstrinnet, enten allmennlærerutdanning eller en universitetsutdanning med PPU på toppen. Dersom du har noen fag fra før vil PPU være den raskeste veien til å bli kvalifisert som lærer, du kan lese mer om kravene for å søke PPU ved UiO her: http://www.uio.no/studier/program/ppu/hvordan-soke/? (som et eksempel)

Tror også rådet om å forsøke seg som vikar uten utdanning først kan være lurt, så får man testet om det er dette man vil.

Skrevet

Takk jenter, det blir å søke som vikar et år og se. Ja, den med å undervise for voksne kontra barn, den ser jeg.

Jeg vet bare at det er barn jeg skal hjelpe, miljøarbeider hørtes heller ikke dumt ut.

Takk for tips, skal sjekke opp PPU

Takk jenter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...