Gå til innhold

Flere enn meg som velger setefødsel?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ul i dag, babyen i magen veier ca 2,8kg og er akkurat på gjennomsnittet.. Estimert ca 3,5 til termin.. Siden jeg har hatt en vaginal fødsel for 2 år siden der junior var 3860gr og jeg brukte ikke noe bedøvelse og holdt på i 7 timer, mente legen jeg burde klare setefødsel fint.. Angst for ks og det som følger med der, stoler på kroppen min og satser på setefødsel:) er det flere som meg her inne??:) synes så mange velger ks når det er seteleie...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært hos jordmor i dag æ og mi ligger på tvers enda. E 37 uker og skal på UL på fredag. Vil ikke føde i sete æ nei hvis det skulle bli det,men har alltid vært lita i bekkenet æ da siden æ fikk førstemann. Va så vidt jeg kunne føde normalt da. Det e mye mere komplikasjoner med en setefødsel enn keisersnitt sa jordmor te mæ i dag. Men det e jo opptil deg da ka du vil. Bi nok KS på mæ om 12 dager antagelig.

Kor langt på vei e du da? Og har du prøvd snuing?

Iallefall ønske æ dæ lykke til:)))

Skrevet

om ikke jenta i magen snur seg, så blir det nok setefødsel her ja. men er 2 mnd igjen til termin, så vesla i magen har enda god tid til å snu seg. jordmor mener hun kommer til å snu seg, siden forrige unge ble født med hodet først. men om det ikke skjer, så vil jeg heller ha setefødsel enn keisersnitt om jeg kan velge.

Skrevet

min jordmor anbefaler setefødsel framfor ks på meg..får jo så masse god hjelp nå i forhold til før..og god oppfølging..satser på det går bra:) er 36+4 i dag så han kan fortsatt snu seg, men han har sitti i snart 14 uker så tviler men:) hadde ikke noe problemer med bekkenet sist fødsel og den gikk helt etter boka og hvis denne som kommer er mindre enn sin bror så regner jeg med det går bra:) er jo myye bedre for både meg og babyen å føde vaginalt:) vil ikke prøve snuing, sjansen for at han snur seg er liten(altså at han snur seg tilbake igjen) og faren for å sette i gang fødsel er stor så det gidder jeg ikke:)

hadde dette vært min første unge så hadde jeg nok tatt ks..

Skrevet

Kjempe jenter :-) jeg valgte setefødsel for 3 år siden og tar gjerne en til :-) blir stolt av dere når dere velger setefødsel, fordi det er så mange som ikke tør fordi det er slik skremsels propaganda rundt dette. Så stå på jenter. :-) masse lykke til med en fin fødsel jenter og gjerne skriv her til redde jenter om hvor fin en setefødsel kan være :-)

Skrevet

Jeg fødte i seteleie for snart to uker siden på Ullevål som førstegangsfødende. Jeg ville absolutt ha valgt det på nytt igjen! Er veldig glad og stolt for at jeg fikk føde vaginalt og at dette gikk kjempefint. Jeg ble veldig beroliget av den tette oppfølgingen man får underveis av jordmor og leger som er involvert hele veien. Det satt en lege mellom beina mine under hele utdrivningsfasen som motiverte og støttet meg, og som hjalp skuldrene og hodet ut på slutten. Jeg fortalte han da det hele var over at jeg var enormt letta og glad for at jeg hadde fått presse lillegutt ut selv og ikke hadde endt med ks, noe han sa at det ville han gjerne bringe videre, fordi han syntes seteleie altfor ofte endte med ks..

Skrevet

Synes dere er supertøffe!!:) jeg tror nok jeg hadde valgt ks..

Skrevet

jeg hadde valgt setefødsel. uten tvil. risikoen for at det ender i ks er større men det er jo fordi terskelen for å avslutte en vaginal forløsning er mye lavere enn når barnet ligger rett vei. dessuten så ender det som oftest med ks av komplikasjoner som forekommer uavhengig av hvilken vei barnet ligger. når barnet ligger i et perfekt seteleie så er det ingenting som tilsier at det skal oppstå komplikasjoner som følge av selve leiet. (ihvertfall det jeg har blitt fortalt, hadde jenta mi i seteleie frem til uke 34 i siste svangerskap. hun lå i fot/seteleie og vaginal førløsning var ikke mulig)

slik jeg forsto det på jordmoren min så er det slik at når babyen sitter skikkelig på rumpa med beina rett opp/evnt. med knærne bøyd og ryggen mot den "rette" siden så er det forventet at fødselen vil helt normal og uten komplikasjoner. etter at man har undersøkt str og vurdert bekken naturligvis. det er fordi rumpa kan gi et tilnærmet likt trykk på mormunnen som det hodet gjør. dersom føttene ligger under rumpa eller at rumpa står skjevt i bekkenet så vil ikke presset bli like stort og åpningstiden blir forlenget og når det tar for lang tid, slik det også kan gjøre under en hodefødsel, så kan det oppstå komplikasjoner. mors psyke spiller også en rolle.

jeg har ingen tro på at en setefødsel kan være så mye verre i forhold til risiko for fosterdød/fosterskade. jeg tror de alle fleste leger i dag har stor nok kunnskap til å vite når man skal avslutte en fødsel og om man i det hele tatt skal få prøve seg på en vanlig fødsel. vi hører jo stadig vekk historier om enkelte leger og sykehus, men jeg velger å tro at disse tilhører unntakene og det er blitt gjort feilvurderinger hele veien.

ja, risikoen for at det hele ender med snitt er som sagt større, men jeg ser på det som en trygghet. et holdepunkt for at det hele tiden blir gjort vurderinger som er det beste for mor og barn.

dersom et av mine fremtidige barn bestemmer seg for et seteleie så velger jeg setefødsel. og det helt uten frykt.

Skrevet

*rekker opp handa*

Er førstegangs, men om hun ikke skulle snu seg til fødselen (uke 33 i dag) så håper jeg at det går bra med setefødsel. (med tanke på måling av bekken og baby)

Tvi tvi :) :)

Skrevet

Min førstefødte kom med stumpen først, og det var en rask og fin fødsel. Jeg følte meg veldig trygg og godt tatt vare på på sykehuset. De fulgte opp med tette kontroller i forkant, blant annet målte de bekkenet for å forsikre seg om at det var plass nok, og under fødselen så var det både leger og jordmødre til stede. Så hvis Peanøtt i magen nå bestemmer seg for å komme med stumpen først, så tar jeg alltdis en setefødsel til.

:-)

Skrevet

Jeg fødte også i sete for to år siden, og det gikk fint. Legen karakteriserte det som "en normal fødsel til å være sete og førstegangs". Det er tyngre å presse siden rumpa er bløtere enn hodet og riene varer også lengre enn normalt. Ofte må man også ha litt tanghjelp helt på slutten, men det går heldigvis veldig fort (selv om det nok var det vondeste i vårt tilfelle). utrolig glad for å slippe KS den gangen! Nå har jeg også mistanke om seteleie, og er forberedt på å gjøre det igjen hvis mistankene viser seg å stemme. Skal ha en ekstra UL mot slutten av svangerskapet. Håper virkelig at jeg får føde vaginalt denne gangen også. Skrekktanken er KS og redusert mulighet til løfte og herje med 2-åringingen i etterkant. Men når det er sagt stoler jeg på legene og fagpersonellet. Skulle de være i tvil mht bekkenstørrelse og barnets estimerte mål, så blir det KS. Vi er heldige som lever i 2011 og ikke på 1400-tallet!

Skrevet

Jeg hadde gjort det dersom hun lå i sete. Og undersøkelsene viste at en vaginal fødsel ikke kunne bli risikabelt for meg eller babyen.

Jeg har litt KS angst, uten å ha gjennomført det noen gang. Så det skal litt til før jeg frivillig hadde valgt dersom det ikke var det beste for meg eller babyen.

Skrevet

Jeg går nok for seteleie uansett nå tror jeg..pratet med sykehuset i dag og blitt enda mer fortrolig med setefødsel...

eneste som er "kjipt" er at hadde jeg valgt ks så hadde jeg fått det snart hehe, mens nå må jeg vente og kanskje til over termin også men men det spiller ingen rolle..dette er siste gang jeg skal gå gravid så skal prøve å nyte den siste tiden jeg har igjen:)

jeg velger å stole på kroppen min og stole på legene og klarer jeg det så går det nok bra:):) 25 dager til termin, spennende:)

Skrevet

lykke til :) Blir spennende å høre hvordan det går.

Hvilket sykehus tilhører du, forresten? St. Olav her....

Skrevet

Jeg fødte seteleie for tre år siden (første gangen), og hadde gjerne gjort det igjen om jeg måtte (hadde i allefall ikke valgt KS med mindre det var helt nødvendig). Min erfaring med setefødsel er veldig flott, det var ingen komplikasjoner og fødeslen var gjort unna på 3 timer =) God oppfølging fra lege og jordmor under hele løpet, og jeg følte meg veldig trygg på at de visste hva de drev med.

Men denne gangen ligger knøttet rette veien, og det ser ut for at det blir fødsel med hodeleie denne gangen =)

Lykke til med setefødsel, tenker nok at det går strålende =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...