Gå til innhold

Jeg har blitt sykemeldt (pga bekkenløsning) ...... hva må jeg nå ordne og levere - og til hvem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber vanligvis 100%, men har nettopp vært hos legen og fått 40% sykemelding. Ser at jeg skal beholde én kopi av sykemeldingen selv, levere én kopi til arbeidsgiver, og én kopi til den som utbetaler sykepenger. Men såvidt meg forstått, så skal arbeidsgiver utbetale sykepenger for de dagene jeg er sykemeldt av de første 16 arbeidsdagene etter at sykemeldingen trer i kraft? Og deretter skal NAV betale meg sykepenger. Skal jeg da bare levere den siste kopien til NAV, siden jeg likevel skal levere en av kopiene til arbeidsgiver?

 

Har forstått at NAV også trenger inntektsopplysninger om meg før de kan betale ut sykepenger. Er det meg selv eller arbeidsgiver som skal fylle ut og/eller levere denne til NAV?

 

Og hva med refusjon av sykepenger, fordi jeg er sykemeldt pga svangerskapsplager? Arbeidsgiveren min skal jo få refundert disse første 16 dagene- men er det dem eller jeg som skal søke om refusjon?

 

 

Er det flere skjemaer jeg / vi må huske på å fylle ut og levere?

 

Håper noen vil hjelpe meg litt. Mye å sette seg inn i for en "nybegynner"... ;-)

 

Mvh HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Behold en selv, de to andre til arbeidsgiver.

 

Arbeidsgiveren trenger begge de to andre nå første gangen siden de skal betale ut første 16 dagene. Arbeidsgiver sender den videre til nav med lønnsopplysningene dine så du får penger derfra etterhvert.

 

Det er arbeidsgiver selv som må søke om refusjon av de første 16 dagene.

 

Neste gang du får en sykemelding er jo de første 16 dagene overstått og du kan levere det ene eksemplaret direkte til nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beholder ditt eksemplar og gir resten til arbeidsgiver.

Arbeidsgiveren din ordner resten, ikke noe du skal tenke på i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...