Gå til innhold

Kan babyen få brune øyne selv om begge foreldre har blå? Farmor og farfar har nemlig begge brune, og far fikk blå.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Foreldre med blå øyne kan teoretisk sett ikke få barn med brune, fordi blå øyne er ressesivt, og da kan ikke barnet arve genet for brune, i og med at begge foreldrene må ha to gen for blå. Men det kan jo alltids skje en mutasjon.

 

Foreldre med brune øyne kan selvsagt få barn med blå øyne, forutsatt at begge har genkombinasjonen bB, dvs. et gen for blå og et for brune. De vil likevel ha brune øyne, siden det brune genet er dominant. Barnet kan imidlertid arve det blå genet fra begge, og da får det blå øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det er umulig. Dersom dere begge har blå øyne har noen vært ute og lekt med noen de ikke skulle lekt med... men - babyen kan bli født med en annen øyenfarge, men vil innen 1-års alder få sin permanente farge....

 

Grunnen er at ved blå øyne har man kun arvet genmaterialet for blå øyne. De med brune øyne kan ha arvemateriale til både brune og blå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte vi om på skola men husker ikke helt hvordan det var, men foreldre med blå øyne kan få baby med brune øyne, og samme med foreldre med brune øyne kan få baby med blå. Selv om man har blå øyne betyr det ikke at man ikke har anlegg for brune i arveanlegget, likeså med brune øyne og blått i arveanlegget.. Husker det var et sånt skjema vi hadde som vi lærte det fra. Med riktig kombinasjon fra mor og far går altså dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte vi om på skolen og du har fått helt riktige svar.

 

Foreldre med brune øyne kan få barn med blå øyne, men foreldre med blå øyne kan ikke få barn med brune øyne.

 

Brunt dominerer over blå.

 

Husker ikke helt hvordan det var med grønne øyne, men det er vel en slags kombinasjon av blå og brun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok... så da heller vi mot å tro at babyen ikke kan få brune da?

 

Mannen min er prikk lik sin far og bestefar, så det ER mulig at to med brune øyne får blåøyd barn, det er sikkert. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at babyen kan få brune øyne når begge foreldrene har blå øyne, så lenge foreldrene har arvematerialet for både brunt og blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To med brune øyne kan få barn med blå øyne, det vet jeg om eksempel på.

men foreldre med blå øyne kan ikke få brune:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet av kilder som bekrefter/avkrefter det som sies her inne, siden flere er så brennsikre på at de har rett? Er like usikker som da jeg først spurte nå. ...men takk, altså! HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyenfargen til et barn bestemmes av arv. Arvestoffet kalles DNA, og DNA ligger kveilet opp på det som kalles kromosomer. Kromosomene er ordnet i par, et fra far og et fra mor.

 

I den enkeltes DNA er det kodet for en unik, overordnet oppskrift eller arbeidstegning for akkurat det mennesket. Et gen, eller arveanlegg, er en bit av en DNA-kjede som inneholder instruks for de forskjellige egenskapene i kroppen, som "koder" for hvordan ting blir. Og man har altså gener både fra mor og far, hvorav man enten har ett som dominerer i paret, eller man har to som er likeverdige og bidrar like mye. Ut fra disse gen-parene får man et menneskes unike utseende, egenskaper osv.

 

Tidligere trodde man at arv av øyenfarge var bestemt av bare ett enkelt gen-par. Man trodde at brune øyne dominerte, og fantes de i genene fikk man alltid brune øyne hos barna. Hadde begge foreldrene blå øyne var genene likeverdige og barna kunne ikke få brune øyne. Det er dere nå et godt eksempel på at ikke stemmer. Man har i senere tid funnet ut at det er minst to gen-par på forskjellige steder i kromosomet som sammen "bestemmer" hva slags øyenfarge barnet vil få.

 

Brun øyenfarge betyr at det produseres et brunt pigment i iris. Blå øyenfarge betyr at dette pigmentet ikke produseres. Pigmentet begynner ikke å dannes før rundt 4-6 måneders alder, så derfor er alle barn født med blå øyne.

Man vet nå at det er flere mulige sammensetninger av gener som "hindrer" produkjon av dette enzymet, slik at foreldrene kan ha blå øyne men allikevel være "bærer" av genet for brune øyne, kanskje fra mange mange generasjoner tilbake uten at det har slått gjennom.

 

Dette er litt vanskelig å forklare og ble litt rotete, men jeg håper du forstod allikevel? Kort forklart; en av dere eller begge har bært med dere det dominerende genet for brune øyne uten at det allikevel har kommet til uttrykk hos noen av dere, men kombinasjonen som deres datter har fått gjør at dette viser seg hos henne.

 

http://www.athro.com/evo/gen/inherit1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

se her.

BB og Bb gir brune øyne.

bb gir blå.

 

de besteforeldrene hadde brune øyne, Bb, og da er det 1/4 sjans for at barnet får blå øyne og 3/4 sans for at det får brune.

 

x B b

B BB Bb

b Bb bb

 

2 foreldre med blå øyne bare få barn med blå øyne (med mindre mutasjon oppstår noe som nesten aldr skjer).

 

x b b

b bb bb

b bb bb

 

Så ja, 2 foreldre med brune øyne kan få barn med blå hvis der bærere av et b-gen. Mens 2 foreldre med blå får ikke et barn med brune.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ved kysten på vestlandet har vi alltid fått høre at en plutselig kan få barn med brune øyne, selv om foreldrene har blåaktige. Grunnen er fra gamle dager, med gener fra seilere fra sørlige land(med brune øyne). Dette har jeg selv sett eksempel på.

 

Mine tantebarn(3 stykker) har blå øyne, men foreldrene har det ikke. Min søster har grønnbrune, og min svoger har brune. Men alle ungene har blå øyne.

 

Min mor har gulbrungrønne, og min far har bågrå. Det er kun min bror som har skikkelig blå øyne. Jeg har blågulgrønne.

 

Jeg kan ikke så mye om gener, annet enn at jeg vet brunt skal være dominant.

 

Mine barn har blå til blågrå, og det har deres far også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at to foreldre med blå øyne ikke kan få barn med brune øyne tar helt feil! Min datter har brune øyne mens vi begge har blå. Og det er 100% sikkert hvem som er faren, så ikke kom med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldste sønnen til søstra mi har brune øyne og der har begge foreldrene blå øyne..

han er født på sent 80 tallet så du kan tro det blei snakk i ei lita bygd.. til og med jordmora skremte vannet av søstra mi og påstod at han som er faren ikke var det.. dem måtte faktisk teste for å få slutt på snakket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man. Jeg leste meg opp paa gener för lillemann kom til verden og det vi lärte paa skolen bb BB osv er for enklet og derved ikke korrekt naar det gjelder öyenfarge.

 

öynefarge har 4 aleler ikke bare to og brunt kan da väre gjemt hos to med blaa öyne. Sansynligheten for aa faa blaa öyne hvis begge foreldre har blaa er derimot höy.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gubbens foreldre har begge blå øyne,gubben har blå.

Min far har blå øyne med brune prikker i :-P og min mor grønne med noe brunt i.Jeg har blågrønne med noe gulbrunt i..

Barna til meg og gubben har blå øyne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke SÅ uvanlig at ett barn får brune øyne selv om foreldrene har blå.

 

Overkryssinger og mutasjoner skjer hele tiden. Ikke noe veldig unormalt i det. Så det skjer relativt ofte! Teori og praksis er to forskjellige ting :)

 

Og øyefargen forandrer seg ofte helt til barnet er 4 år - den kan faktisk forandre seg i voksen alder også, og ikke bare til man er 1 år som noen påstår her.

 

Med.stud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da har minst en av foreldrene også gen for brune øyne, det er også mulig at de med brune øyne får barn med blå øyne hvis begge to bærer gener for blå øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...