Gå til innhold

hva er verst av rier og utpressingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er annengangs. men husker ikke. skal sies at min fødsel gikk noe fort sist og fikk ikke noe smertestillende da jeg kom inn med 10 cm åpning (også midt i lunsjen da...).

Prøver å forberede meg på at ting kan ta lengere tid denne gangen, selv om det vanligvis ikke er det. 12 dager igjen til termin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes absolutt åpningsriene var det verste. Men jeg hadde også en rask fødsel med intense og tette åpningsrier.

Da det var tid for utdrivningen, synes jeg riene ble mindre smertefulle når jeg kunne presse. Det sprengte selvfølgelig når hodet skulle ut, men det var ikke så smertefullt som riene, synes jeg, selv om jeg revnet litt.

18 dager til termin her..

Skrevet

Jeg fikk ikke presset ut babyen selv (ble tatt med vakuum) pga lav hjertelyd men jeg synes riene mot slutten var helt forferdelige, hadde ikke noe smertestillende enn lystgass som jeg synes kun hjalp på pustingen og jeg fikk noe å fokusere på. Jeg er veldig spent på neste fødsel og om jeg får presse ut selv, synes det var jævlig å bare få guttungen dratt ut av meg men det var jo til hans beste :) Skal det ikke gå fortere med nr 2 da? Håper det :)

Skrevet

jo de sier at det skal gå fortere med nr 2. Jeg bare forbereder meg på allt. Lykke til.

Skrevet

nettopp vært igjennom fødsel, helt klart riene. Lettelsen husker jeg var utpressingen fordi da vet du at du snart er ferdig + at virker som det letter litt når du presser :) Men dette er det jeg synes da... Ønsker dere alle lykke til og kos dere den siste tiden

Skrevet

Synes utpressing med nr.2 var verre enn riene, men det var fordi hun var en såkalt stjernekikker, nr.1 gikk det veldig greit med. Håper nr.3 ikke er en stjernekikker og at det hele går rolig for seg

Skrevet

Jeg husker ikke med nr.1 da hun var stjernekikker og ble tatt med vakuum etter et langvarig fødselsforløp.

Med nr.2 synes jeg den siste timen med rier var verst. Gikk fra 6cm til han var ute på en time og den var utrolig intens. Når jeg fikk presse sa det bare "svupp", så var gutten på 4860g ute :P Pressriene var altså en stor lettelse og jeg syntes ikke det var vondt overhode..:)

Skrevet

For min del var riene i forkant absolutt verst... pressriene var jo grusomt vonde de å, men da visste jeg at jeg snart var ferdig, så de var litt mer velkomne ;)

Skrevet

har vært igjennom 3 fødsler og åpningsriene var definitivt det verste alle gangene, var bare en lettelse å få pressrier...=)

Gjest Ms. Muffins
Skrevet

Jeg hadde også styrtfødsel, og husker veldig godt at selve åpningsfasen var verst, usj.. Gruer meg til termin ;p

Skrevet

husker pressriene som en behagelig lettelse. det var bæsjefølelse.

Skrevet

Syns det var værst når hode sto i åpningen .

Skrevet

Jeg hadde så intense rier at når jeg fikk lov til å presse så kjente jeg ingen annen smerte enn at de klippet meg.

Skrevet

Utdrivningsfasen/ pressriene og rupturen var verst for meg. Venter nr 3 :-))

Skrevet

Pressriene var verst for meg. Frem til jeg hadde full åpning gikk alt greit, men følte aldri at jeg måtte presse da jeg hadde pressrier, og det endte med at han måtte tas med vakuum. I ettertid har jeg blitt fortalt at det kunne være fordi jeg egentlig ikke hadde pressrier. Noen ganger kan pressriene vente litt hvis resten av fødselsforløpet går fort og barnet blir stresset. Naturen gjør det for at mor skal få en pause, mens stresset barn fører til at helsepersonell vil ha det fort ut.

Skrevet

Riene var ABSOLUTT værst, syns ikke utpressinga var så ille.

Nå hadde jeg en intens fødsel da, STERKE rier!!

Skrevet

Med nr 1 va begge dela like ille i grunn.. Rien de 7 siste timan va så intense og smertefulle, og når pressrien endelig kom så hadde lillemann så dårlig puls at dem slengte mæ på ryg med fotan i bøyle, og det va helt jævlig!!

Med nr 2 va det egentlig ikke så sinnsykt ille med nån av delan.. Fikk rie med 2 min mellomrom og æ rakk vel egentlig ikke kjenne på smertan (kor teit enn det høres ut), kom på syehuset og fikk pressrie etter 5 min, 20 min etter det va dukka ute :) Det æ syns va "verst" va det sjokket når dukka va født, for alt gikk så fort.

Meeen samtidig, æ håpe på en rask fødsel den her gangen også!

Skrevet

Det er 4,5 år siden sist jeg fødte. Men jeg har hele tiden husket pressriene og selve utpresningen som verst. Hadde mere pause mellom de andre riene, men på slutten husker jeg at jeg tenkte at det var helt sinnsykt mye verre enn jeg noen gang i mitt liv hadde forestilt meg. (sorry, dere førstegangs..)

Men dog, jeg fikk jo epidural i løpet av åpningsfasen, så det var sikkert ikke så festlig da heller.

Men noen er mer født til å føde enn andre - hvem vet hvordan akkurat din fødsel blir!

Skrevet

Det oppleves nok forskjellig fra person til person.

Jeg synes åpningsriene var vondest. fra 3-5 cm..

Selv om jeg hadde passe lenge på fødselen, med effektive rier, og gode pauser imellom, synes jeg riene var vondere enn utpressingen.

Sistnevnte synes jeg var ømt og slitsomt, men ikke vondt på den samme måten.

Var veldig fornøyd med fødselen, håper det blir likt denne gangen :)

Skrevet

Jeg synes helt klart åpningsriene. Hadde en lang fødsel, og selv om babyen var stjernekikker opplevde jeg ikke utdrivingsfasen som smertefull (ble ikke tatt med vakum eller tang da). Var vel så glad at det endelig skjedde noe! Men jaggu var det steinhardt arbeid!

Skrevet

Faktisk var riene verst siste gangen! Tror jeg prøvde å skjule at jeg hadde pressrier en stund, for jeg ville ikke trykke han ut, for det var vondest sist.. Så når jeg endelig fikk lagt meg sånn jeg ville (jm insisterte at jeg skulle stå på knærne.. Helt grusomt!!) og når jeg begynte å presse, var han ute på 123:-D

Men som sagt, var pressriene og det å presse han ut vondest sist, men da fikk jeg epidural, det fikk jeg ikke nå. Vet ikke om det var det som gjorde atddet ble så forskjellig..

Skrevet

Utpressingen var absolutt verst!! Kunne ligget med rier en time til bare jeg hadde slippet å presse.. Men jeg fikk ikke pressrier.. Jordmor ga meg bare beskjed om at jeg måtte begynne å presse selv om jeg ikke følte for å presse....

Skrevet

Begge mine fødsler var vondest under åpningsriene. De siste 2 cm... Grøss..

Siste fødsel varte 2,5 timer fra 3 cm til jenta var ute, så det var sterke og intensive rier. Pressinga derimot, tok bare to minutter - kanskje derfor det ikke huskes som vondt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...