Gå til innhold

Noen som har gitt malt el lign til baby som fullammes? Avføringsspørsmål:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har prøvd å gitt malt el lignende til baby som blir fullammet? På helsestasjonen sier de at han ikke kan ha forstoppelse når han fullammes, men nå er det 2,5 uke siden han hadde avføring sist. Før det var det 2 uker igjen. Han trykker og trykker når vi ammer, men det virker ikke som det plager han veldig når han ikke ammes. Han er snart 4 måneder og vi ska begynne med fast føde snart, men vet ikke om jeg vil innføre det når han har så lite avføring med bare mm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg minimalt med peiling, siden min ikke er fyllt tre måneder engang. Husker at vi hadde malt hjemme i huset da jeg var 8 og hadde fått lillesøster. Husker dette var noe mamma sa søster fikk. Mamma fullammet også, men pumpet av en eller annen grunn av og til. Aner ikke hvorfor, men hun drakk jo aldri så det var ikke derfor. Gjetter på at det var for å gi malt i melka. Men jeg var så lita at jeg vet ikke helt. De er på ferie nå, så får ikke spurt henne heller, men tenker at det nok må være mulig at selv de som fullammes kan få treg mage og da kan få malt. Jeg synes egentlig 2.5 uker høres mye ut. Jeg synser bare, og prøver å huske, så ikke ta noen avgjørelser på grunnlag av det da... Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet helsestasjonen. :)

Skulle egentlig ønske man hadde en "Spør helsesøster" funksjon her, slik som på bim der det er en "spør jordmødrene" funksjon.

Skrevet

Nå er snuppa mi bare 10 uker og fullammet, men jeg har innført malt en gang i uka med helsesøsters velsignelse. Hun er mye plaget med luft, og jeg ser ingen grunn til at hun skal plages med avføringen også, hun blir tydelig mer plaget når det nærmer seg en uke siden sist. Hun får da malt en eller to ganger, til hun har bæsjet. Funker som bare det:)

Skrevet

De blir ikke forstoppet når de fullammes så det er vel ikke vits i å gi malt? Selv om avføringen lar vente på seg er det jo ikke forstoppelse som er årsaken.

Malt gir faktisk luft i magen, så om en som er plaget med luft gis malt kan vondt bli værre...

Med min lille kunne det gå opptil 17-18 dager mellom hver avføring da han ble fullammet. Litt pes å vente på den bæsjen. Men som sagt "don`t fix it if it isn`t broken". Malt hjelper mot forstoppelse, en som fullammes blir ikke forstoppet. Da er det vel egentlig ikke vits i å gi malt?

Nå får mini mat og mme, han bæsjer hver dag.

Skrevet

Jenta mi gikk uten avføring i 22 dager. Jeg prøvde å gi henne sviske, prøvde kjerringråd, men ingenting hjalp. Det kom av seg selv til slutt. Jenta mi var blid og fornøyd gjennom hele perioden. Var nok jeg som stresset mest, og derfor var værst for. :) Hun var nøyaktig 4 mnd og en dag da avføringen endelig kon, og da startet vi opp med fast føde. Gav henne da grøt og blandet 50/50 vann og sviskesaft for å hjelpe på tarmsystemet. :)

Skrevet

PS: Om babyen er forstoppet kan man prøve å stikke et termometer i endetarmen. Dette stimulerer trykkerefleksen og dersom de er forstoppet kommer en haug med bæsj.

Dette kan gjøres av og til. Det sies det ikke må gjøres for ofte for da kan denne refleksen ødelegges visstnok.

Skrevet

sett en doseringssprøyte med 4-5 ml lunkent vann i baken på barnet, ta på bleie og vent noen minutter....kabooom!!!

Skånsom og effektiv hjelp mot mm-"forstoppelse".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...