Gå til innhold

Kan foreldrepenger regnes ut fra gjennomsnittsinntekt de siste årene?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut i permisjon i slutten av juli. I ganske mange år har jeg hatt en 50% fast stilling og ellers jobbet som vikar/frilans et par-tre forskjellige steder. Har fått timelønn/honorar som vanlig lønn og med vanlig skattetrekk, er ikke selvstendig næringsdrivende.

Men denne halve inntekten har variert en god del, og de siste månedene, kanskje det siste året, har vært dårligere enn de foregående. Er det fremdeles sånn at man kan bruke gjennomsnittet av de siste tre årene som grunnlag for foreldrepengene? Hvor mange måneder tilbake kan men eventuelt gå? Gjør NAV det som faller best ut for den enkelte?

Tror det blir stusselig hvis bare de siste månedene før permisjon skal telle, i hvert fall. Sist jeg hadde permisjon, i 2004, tror jeg at jeg brukte de beste seks av de siste 10 månedene som grunnlag, men såvidt jeg ser har reglene endret seg siden da.

Fortsetter under...

Vanligvis brukes den inntekten du har når du går ut i permisjon. Har inntekten vært variabel brukes et snitt av 3/6 mnd. I sjeldne tilfeller brukes et snitt av siste årets inntekt. Poenget er at snittet skal gi et best mulig bilde av inntekten du taper ved å gå ut i permisjon.

Snittet av de tre siste årene brukes svært sjelden dersom du ikke er selvstendig næringsdrivende. Snittet av tre siste årene brukes som sammenligningsgrunnlag på den inntekten du har når du går ut i permisjon. Dersom det er et avvik på mer enn 25% kan grunnlaget skjønnsfastsettes etter visse regler.

Du skriver at inntekten siste året har vært dårligere og da er det jo en lavere inntekt du har når du går ut i permisjon. Det er ikke slik at man får det som man kommer best ut av. 6 beste mnd av siste 10 er det kun de med dagpenger som grunnlag som får.

Hei!

- ville bare si at jeg kjenner meg igjen i situasjonen din, og ønsker deg lykke til med søkeprosessen!!! Man kan bli litt "varm" når man er i en slik situasjon, jeg har iallefall stresset med disse spørsmålene en god stund!

Jeg antar at som regel bør man jo få den løsningen man kommer best utav økonomisk, men at det kan by på frustrasjoner å komme dit...

Jeg har selv tatt et par telefoner til NAV i min kommune, uten at jeg egentlig blir noe klokere.

Vil gjerne høre hvordan NAV (og du) løser tilfellet ditt tilslutt! :)

Men det er jo ikke slik at man skal tjene masse på å gå ut i permisjon. Jeg kan ikke forstå at man blir så varm av og gruble på dette. Det er så enkelt at når man er i permisjon så skal man få den inntekte man taper på å være hjemme. Da hjelper det lite og ha jobbet 100% for 2 år siden dersom man før permisjon har valgt å jobbe 40%. Da er faktisk inntektstapet 40% og ikke 100%.

Nav kan ikke sitte og finregne på alle søknader for å finne ut av hva man kommer best ut av økonomisk.

• 3 uker senere...

Som hovedregel brukes den lønnen du har de siste 4 ukene før perm som grunnlag. Om man har varierende inntekt kan man ta et snitt av en representativ periode. feks 3, 6 eller 12 måneder.

Nav skal så vurdere denne inntekten opp mot snittet av de 3 siste årene som du er inne på. Om avviket er på mer enn 25% så skal det gjøres en sjønnsmesiig vurdering.

Det er i utgangspunktet den inntekten som representerer det reelle inntektstapet som skal legges til grunn.

Kan man sannsynligjøre at den inntekten du hadde tidligere ville vært den inntekten som faller bort (om man ikke hadde vært gravid)

I utgangspunktet gjelder og gjaldt regelen om de 6 beste av de 10 siste månedene kun om man har mottatt dagpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...