Gå til innhold

Mattespørsmål...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Håper at noen som kan dette godt kan svare meg! :-)

 

3a - 3 = 3 (a-1)

eller

3a - 3 = 3 (a - 0)

 

Eller er begge deler feil, kanskje kan ingenting settes utenfor parantes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk! :-)

 

Lurer på en ting til, jeg!

 

Hvordan finne fellesnevneren til nevnerne

y(x+y)

x*x - y*y

x(x-y)

 

Skjønner ingenting... :-(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke mer i teksten?

Er det 3 forskjellige ligninger som skal ha samme nevner? Og har du gjengitt de rett?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mulig jeg har endret de så de har blitt feil... Det er ikke likninger, men uttrykk som skal forkortes... Uttrykket er opprinnelig.

 

2 4 2

---- - --------- + ------------

xy+y i andre x i andre - y i andre x i andre - xy

 

Nevnerne jeg skrev fikk jeg når jeg faktoriserte og fant felles faktor som jeg satte utenfor parentes... Huff! Alt man skal lide seg gjennom... Godt å få hjelp når man står fast! :-) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det blir feil når jeg poster innlegget, så prøver igjen og skriver bare hva nevnerne er:

 

xy+y i andre

 

x i andre - y i andre

 

x i andre - xy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg misforstår deg for jeg finner at det du skrev første gang er svarene på det du lurer på? Så tror vi snakker forbi hverandre her. Eneste er ligning nr.2. Her finner jeg at det blir x+y(x-y).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette var lenge siden, og mulig jeg tar feil, men skal prøve å forklare.

 

Hvis du ser på hver av de tre nevnerne kan de faktoriseres slik at det blir litt enklere å få oversikt (xx betyr x i annen):

 

I: xy+yy = y(x+y)

II: xx-yy = (x+y)(x-y)

III: xx-xy= x(x-y)

 

Du skal finne en felles nevner for disse tre nevnerne? (se her for forklaring med tall: http://www.statvoks.no/format/brok/samtrek/fellesnevner.html)

 

Man skal dermed finne en nevner som inneholder alle faktorene de enkelte nevnerne "krever".

 

Dvs: y(x+y)x(x-y) som kan gjøres videre om til yx(x+y)(x-y) og videre yx(xx-yy) som til slutt kan bli yxxx-xyyy.

 

Don't shoot me if I'm wrong... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg tror absolutt du er inne på noe der, fordi det var noe med at vi kunne bruke konjugatsetningen eller kvadratsetningene, og den midterste er jo konjugatsetningen. Jeg tror jeg trenger laaaang tid for å klare å sette meg inn i det du skriver, for dette er i hvert fall for meg veldig komplisert! Jeg skal titte på linken din også.

 

Tusen takk for at du og dere over har tatt dere tid til å hjelpe meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...