Gå til innhold

Gravid-Jobb-sykemeldt-ferie-oppsigelse. noen som har svar?


<3 Mamma til Birgitte&Lucas <3

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 24 og jobber for tiden KUN 50% (sykemeldt) pga bekkensmerter. Jeg skal ut i permisjon 2 Juli.

Sjefen min beordrer meg til å ta 2 uker ferie nå i april - noe som er helt ok, men jeg kan ikke ha ferie uten lønn. Har derfor bedt om å få utbetalt mine feriepenger nå på april- lønna. kan hun nekte meg det? Hun sier at hun må ordne det med lønningskontoret..har mast på henne flere ganger, men hun finner unskyldninger for at det ikke har gått i orden. kan jeg kreve at jeg ikke kan ta ferie vist jeg ikke når feriepenger?

En annen ting er om jeg kan si opp 2 mnd før permisjonen er ferdig og da gå oppsigelses-tiden i permisjonen? (har 2mnd oppsigelse)

 

Søking om permisjon:

Jeg skal tilbake i jobb i mars egentlig, men skal søke om å få permisjon uten lønn frem til aug (pga barnehageplass og sfo) Må jeg søke om dette nå? eller kan jeg vente til utpå nyåret med å søke?

 

Ble mange spørsmål her, men håper noen har svar :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang feriepenger så er det ingenting i veien for å få det utbetalt nå, men jeg vet at enkelte arbeidsgivere kan være unødvendig vrange på dette, og helst vil vente til fellesferien. Men jeg fikk selv utbetalt feriepengene mine fra i fjor nå i januar. Det er ikke noe problem å betale de ut nå. Sjefen din må bare sjekke med lønningskontoret hvor mye du skal ha, å så er det bare å betale det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har krav på pengene, evt. så kan du nekte å ta ut ferie. De kan jo bare forskuddsbetale lønn og trekke lønn senere. Evt, så kan du ta to uker ulønnet permisjon nå, og ferien i permisjonstiden i stede for ulønnet permisjon. Nå vet ikke jeg om når du fikk vite om ferien din, men slik jeg leser ferieloven så skal du underrettes om ferien 2 mnd før ferien tar til. Hvis dette ikke har vært mulig for din arbeidsgiver, så kan du fremsette krav om erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Det er her du kan kreve feriepengene utbetalt på et tidligere tidspunkt

 

Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

 

Ja, du kan si opp når som helst, men ofte er det svært uhensiktsmessig. Jeg hadde ventet til jeg hadde 2 mnd igjen av permisjonen.

 

Du kan vente til 4 uker før permisonen din går ut før du søker ulønnet permisjon, men hvis du ikke har noen arbeidsgiver, har du ingen å søke ulønnet permisjon i fra. Så ja du kan vente til ut på nyåret. De fleste venter vel med å søke da man ofte er usikker på hvordan økonomien er.

 

Google ferieloven så får du med deg alt du trenger å vite. Anbefaler selvfølgelig å skriftelig hendevende deg til din arbeidsgiver :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...