J -76 Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Jeg går nå inn i 4 uka med brystbetennelse, helt grusomt. Har prøvd det meste, hyppig amming/pumping, lecitin, et spesialgryn anbefalt av ammehjelpen, ro/hvile, varme omslag/dusj, og antibiotika. Hovedproblemet mitt er gjentatte tette melkeganger så nå har jeg redusert på pumpingen og håndmelker litt når jeg får spreng. Det jævligste av alt er at det nå viser seg at jeg fikk feil dosering av antibiotikaen så jeg må på ny kur, og det vil være forhøyet sjanse for soppinfeksjon, huff..... Dersom formen ikke bedrer seg innen uka, tror jeg at jeg kaster inn håndkleet og gir opp hele ammingen. Det vil bli en stor sorg for meg, men nå må jeg tenke på meg selv og resten av familien, orker ikke være syk lengre. Hvis du har noen gode råd, tas de i mot med takk! Vil også gjerne høre andres erfaring med brystbetennelse, hilsen motløs......
Snellamedto Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Åå stakkars deg!!!! Jeg har ikke betennelse nå, men hadde kronisk betennelse de 3 første ukene etter fødselen, og jeg misunner deg ikke! Det er helt j***! Jeg kan ikke huske sist jeg var så syk og så høy feber tror jeg aldri jeg har hatt før. Skikkelig harde klumper store som egg i puppene, umulig å få løst opp. Jeg prøvde også alt av "hjemme-triks", men det var først en antibiotikakur som tok knekken på det. Kanskje du blir frisk når du får riktig dosering? Jeg hadde vel egentlig ikke så mange gode råd til deg akkurat, men jeg føler med deg, og vil bare si god bedring! Det går nok over til slutt. (PS, jeg ammer heller ikke, det er ikke noe nederlag om det ikke går lenger. Det har vært en kjempestor sorg for meg og, men jeg er i ferd med å akseptere at det gikk ikke (tusen årsaker, bl.a. kort tungebånd hos babyen og for lite melk hos meg) denne gangen. Mamming (og din egen helse!) er viktigere enn amming. Lykke til!)
lillenims Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Har du levert bakterieprøver av melka di? Det er VIKTIG for å kunne få riktig behandling ved brystbetennelse! Her er en artikkel hos Ammehjelpen om brystbetennelse: http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt Det er link et stykke nedpå sida til en artikkel som du bør printe ut og ta med til legen din. Den forteller leger hvordan brystbetennelse bør behandles.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Uff kjære deg det S**** virkelig å ha det! Jeg har soppinfeksjon i i brystenen nå, det er så sinnsykt vondt stråler av smerte i puppene mine.. Blir ikke bedre, føler tvert imot jeg blir værre mini har masse trøske så vi smitter vel hverandre igjen hele tiden =( Jeg vurderer også å gi opp ammingen, men føler det er et nederlag jeg også. Vet det ikke er det, men føles sånn spesielt siden jeg har enorme mengder melk. Skal på helsestasjonen i morgen, for det eneste jeg bruker nå er canesten på mine pupper og mycosyton (eller noe lignende) i hennes munn, og det funker ikke! Håper jeg får antibiotika! Store kuler i brystene, og denne smerten holder ikke ut =( Vet ikke om soppinfeksjon er det samme som betennelse jeg? Håper det går over snart kjære deg, føler med deg og vet hvor PAIN dette er
J -76 Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2011 Tusen takk for trøstende ord og omtanke jenter, det varmer!!!!!! Ja jeg har levert bakterieprøve av melka og har riktig antibiotika, men som sagt vært feildosert (for lav dose) Jeg følger alle råd til ammehjelpen med lecitin og gryn, varmeputer og det meste :-) Utfordringen er at jeg har for mye melk og brystene bør tømmes, samtidig hvis jeg pumper for mye blir det bare mer melk og en ond sirkel er i gang.... Juliea: Sopp og brystbetennelse er ikke det samme, men man kan ha begge deler samtidig og det er nok milt sagt et helvette..... Så godt å høre at du skal til helsestasjonen å få sjekket deg! I forhold til tette melkeganger og kuler i brystet vil jeg anbefale ammehjelpens varmeputer, de er gode å ha på før og under amming, gjør det lettere å massere kulene og jeg synes de går raskere vekk. Jeg håper du får vekk kulene før det utvikler seg til brystbetennelse. Første behandling for brystbetennelse er å tømme brystet, dersom dette ikke hjelper tilbys antibiotika. Hvis du må på antibiotika så be legen din sjekke retningslinjene og vær sikker på at du får riktig dosering! Lykke lykke til!
AO3 Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har aldri hatt brystbetennelse, men vet at det er grusomt... Skjønner det godt hvis du kutter ut ammingen, gjør det som er best for deg og dine! Hilsen en som også måtte kutte ut å amme #2, av helt andre grunner. Det er IKKE verdens undergang.
*2 tøfferosa mars-08+okt-10* Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 Huff...stakkars! føler virkelig med deg!!! Jeg hadde brystbetennelse da minste tøtta var ca 1mnd. var grusomt!!! Fikk antibiotika og ble bra. Fikk beskjed av å pumpe og alle di tingene du skrev, men mitt problem var at jeg ikke får ut noe ve pumping...så vidt d kommer noe med håndmelking=( Slet veldig så måtte ha lilla ligganes nesten til brystan heletia for å få ut melk. Legen min sa at jeg måtte være flink å massere brystene ofte og spesielt når jeg ammet lilla. Dette var for å løse opp kulene i brystene mine. Ubehagelig, men d hjalp meg. D og antibiotika=) Nå er lilla staks mnd og jeg amme enda=) Håper du bli bra nu når du har fått rett dosering av antibiotikaen!=) krysse fingrene for deg!
*2 tøfferosa mars-08+okt-10* Skrevet 31. mars 2011 #8 Skrevet 31. mars 2011 * sku skrive at lilla var straks 6mnd og jeg ammer enda=) gikk litt fort i svingan me skrivinga;P
Skaubinna Skrevet 31. mars 2011 #9 Skrevet 31. mars 2011 Hei kjære du. Uff så utrolig slitsomt du har det da! Det der hørtes ikke noe særlig ut altså! Jeg hadde det sånn som deg de første ukene etter fødselen. Det sa pang og plutselig fyltes puppene mine av melk, noe så til de grader også. Alle kommenterte om hvor heldig jeg var som hadde nok melk osv...... de skjonner tydeligvis ikke at det er like grusomt å ha overload med melk på lik linje som å ha for lite. Akkurat som deg tettet melkegangene seg HELE tiden.Og så gikk det et halvt døgn og vips - betennelse. Var på legevakta ofte de første ukene for å si det slik...... Jeg gråt og gråt. Gruet meg til å koble ungen på og holdt på med de jævla puppa hele døgnet rundt. Jeg var på nippet til å stoppe hele ammestyret, for det gikk på helsa løs for min del. Men så ga jeg det en siste sjanse, og da gjorde jeg følgende: Gikk ferdig penicillinkuren, men fortsatte med den nesesprayen. Og så gikk jeg alltid med ullinnlegg i bh'n. Også på nettene. Jeg unngikk å gå barbeint på kalde gulv, hadde alltid sokker på beina, skulle ikke fryse. Passet på å ikke få trekk på meg, feks stappet jeg genseren inni buksa når jeg var ute. Tok ikke hendene mine i fryseren og tok opp frosne matvarer, tok ikke hendene mine i snøen heller osv. Ba mannen ta opp mat etc om det behøvdes. I verste fall tok jeg på meg votter om jeg måtte nedi fryseboksen. Jeg hadde alltid vanter på ute (har det ennå). Når det gjaldt selve puppene, så pumpet jeg de hver tredje time gjennom hele døgnet (også på natten). Da tømte jeg de. Tok ikke noe fløff jeg altså, nei jeg tok alt.(ungen fikk tilbudet først, men fant også ut at hun fikk litt luftsmerter av å drikke de dprengte puppene, hun måtte jo svelge for livet stakkars så jeg pumpet først og ga henne pupp etterpå, etter det ble det mindre vondt i magen hennes) Kjøpte meg en sånn dings som blir varm når du trykker på en sånn metalldings inni...hehe....ikke så god til å forklare ser jeg :-) Skjønner du hva jeg mener? Varmeflaske funger også bra. Disse holder på varmen ganske lenge også. Jeg masserte meg hver tredje time med denne varmedingsen. Det var så vondt at jeg hylgråt de første minuttene, men fortsatte. Et par av gangene, ba jeg mannen min gjøre det, for da hjalp det gjerne mer i og med at han tok i litt mer enn jeg klarte på meg selv. Masserte gjerne opp mot en halvtime (syns aldri dusjen funket så bra). Avsluttet med å ta fingrene rolig fra armhulen og nedover mot brystvorta i ca 5 minutters tid. Jeg kjente at kulene ble bedre allerede etter en sånn behandling. Etter et døgn med dette, vil du merke stor forbedring, og etter 3 døgn var det over (!!!!!!!) Så er det dette med å øke en allerede ustabil melkeproduksjon, vel, jeg tenkte som så at det kunne jeg ta ved neste omvei. Først ville jeg ikke gå rundt å ha det så vondt hele tiden og være syk med feber. Kjøpte meg kopper på apoteket og pumpet masse melk og la i fryseren. Størsteparten har jeg kastet, er begrenset hvor mye plass jeg vil bruke til melk i fryseren :-) Kanskje er du en av de som liker å selge melk til sykehus feks? Jeg var ikke der men tanken er jo veldig fin syns jeg! Få vekk betennelsen før du tenker på dette med produksjonen. Det er et mindre problem akkurat nå. Du kan ta kontakt med disse ammehjelperne også, som kanskje har masse gode råd til deg. Mine råd er ikke legeråd, kun personlig erfaring. Men det har funket her i huset i alle fall. Fremdeles (3 mnd siden fødsel) kan jeg få en kul i puppen om jeg gjør noe feil, og jeg pumper fremdeles om jeg føler puppene blir litt for hard, men det går greit nå. Og nå trenger jeg heller ikke å tømme dem. Etterhvert som ungen har blitt større, tar jo hun også sin del av jobben ved å puppe, heldigvis har hun alltid vært flink til å puppe. Jeg syns amming er noe herk, og gjør det ene og alene fordi ungen elsker det så høyt og fordi det sikkert er sunt for henne. Jeg ville aldri ammet igjen, så slitsomt har det vært. Fremdeles spiser hun seg mett på kun en pupp hvert måltid, og da tømmes den ikke......så ser ut til at hun kan fullammes en god stund ennå. Nå ble dette fryktelig langt, og jeg vet ikke om du henger med her ennå, men ønsker deg lykke til. Det er fryktelige greier det du går gjennom. Tøff er du som holder ut sånn for gutten din!!! Og du.....det er ingn skam i å gi seg heller. MME er et fullverdig alternativ, du skal tross alt nyte spedbarnstiden din også, og du har jo enda et barn, mann og hus ved siden av. Hold meg oppdatert da, om hvordan det går! Klem
mlkg Skrevet 31. mars 2011 #10 Skrevet 31. mars 2011 Jeg hadde brystbetennelse flere ganger de første 5 ukene. Ble veldig dårlig hver gang, med temp 39,9. Nå er gutten 5 mnd, og jeg har ikke hatt feber siden november! Dette har hjulpet meg: - Varme! Ullgensere, ullstilongs, tøfler... Spesielle ammeinnlegg fra ammehjelpen og varmeputer fra ammehjelpen. Fortsatt får jeg kuler i det ene brystet ca 1 gang i uka. Jeg bruker da varmepute (legger den i en ren, tynn sokk før jeg legger den på brystet) både før og etter amming til kulen er borte. - Å tømme brystet til det er helt mykt, i hvert fall 2-3 ganger i døgnet. For meg har det vært viktigere enn å amme/pumpe ofte. - Vekke babyen på natta dersom det går mer enn 5 timer siden siste amming. Det hadde vært deilig å sove lenger, men det er dessverre ikke en luksus jeg kan unne meg. Ønsker dere alle lykke til!
mastermind Skrevet 31. mars 2011 #11 Skrevet 31. mars 2011 Nå har jeg ikke lest de andre svarene, de var så lange og jeg så trøtt Men er akkurat kvitt min betennelse fra helvete. Tre dager med 40 i feber natt og dag, tok ikke i babyen på over et døgn, aldri vært sååå syk. Be om diclosil (husker ikke hvordan det skrives) penicillin, jeg fikk en først som ikke hjalp, ammehjelpen anbefalte denne (legen trodde ikke på det, men det ble det til slutt). Hjalp med en gang! Fikk beskjed om å tømme brystet av legen, men fikk ikke ut en dråpe!
J -76 Skrevet 2. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 2. april 2011 Tusen tusen takk igjen for mange gode tanker og tips. Jeg er feberfri, men får stadig nye klumper. Jeg kommer ikke ut av spiralen med tette melkeganger til tross for at jeg følger alt av råd, så nå har jeg bestemt meg for at ammeslutt er den eneste løsningen. Jeg orker rett og slett ikke mer, er veldig lei meg, men må ta hensyn til eldste jenta mi og min egen helse Mandag blir det gradvis overgang til flaske og mme :-(
fredkris Skrevet 3. april 2011 #13 Skrevet 3. april 2011 Det er veldig slitsomt. Jeg ble bra etter ca 4 måneder, og 3 kurer med atibiotika. Det ble mange lange dager med over 40 i feber. Brukte mye Lecitin, alltid ullvarmere og ullundertøy. Har ingen gode råd utover det du har fått, men det går over for de fleste hvis du er opptatt av å amme. Jeg fikk også hjelp til å stikke opp melkegangene som var tette med sterile nåler, slik at melken kom ut. Jeg ammet til baby var ca 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå