nicki82 Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 ..kjenner til både fordeler og ulemper ved metoden. Dette har jeg vurdert og revurdert helt siden knøttet har blitt til. Han har først hatt trøbbel med kolikk. Tvang han til å ta smokken, så jeg kunne forkorte skriketoktene. Han ble bedre, men han fikk søvnassosiasjon i byssing og smokk. Selv med smokken var han avhengig av byssing (men intensiteten på byssingen ble redusert etter kolikkperioden). Etter å ha lest Elisabeth Pantley's, "No Cry Sleep Solution", har jeg avviklet smokk. Han var helt uutholdelig med smokk og tett nese. Konkluderer med at smokkeslutten minket antall oppvåkninger på kveldene/nettene, men resulterte i en tilbakefall i bysseintensiteten. Nå er ungen ni måneder, og jeg må danse med han i armene for å få han til å fortsette å sove. Nå må jeg nesten gjenta det jeg har skrevet lenger oppe. For selv om jeg har en liten hard nøtt, er ikke gråtekur et alternativ. Jeg påstår det fordi jeg vet at jeg er for lite konsekvent og vil gjøre vondt verre. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som har hatt hell å søvntrene ungen sin uten å gå gjennom kvelder der ungen må skrike seg i søvn??
skinnfilla Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Har ikke hatt det og heller korta ned byssinga ved å ha stadig mindre bevegelse.Har vogn i stua og har gått fra hopping til forsiktig rugging,sovner på under 5 min.Neste skritt er senga og da blir det nok "romperisting/dunking" og mye hysjing.Med nedtrapping etterhvert. Orker heller ikke tanken på at de små skal gråte seg i søvn.... De er bare små en liten periode... Funka veldig greit for storesøster...
Canari Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Jeg lurer på hvor lang tid du brukte på smokkeavvenningen, smokk er noe vi sliter mye med iom natta, og byssing er ikke lenger et alternativ, da han er alt for tung.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Vi har ikke latt barna våre gråte. Nå er jenta mi 2 år og har alltid sovnet av seg selv i senga når vi legger henne. Begynte med rutiner da hun var 2 mnd. Men rutinene ble ødelagt hver gang hun ble sjuk. Det vi alltid har gjort er å legge henne. Gråter hun har vi tatt henne opp og roet henne for å se legge henne igjen. Etterhvert som hun lærte å stå selv i senga har vi bare lagt henne ned hver gang.Hun sleit seg ut på å reise seg og så bli lagt igjen. Skikkelig treningsøkt. hehe Smokk bruker hun enda om natta men den gidder jeg ikke å stresse med pga hun har en lillebror på 10 uker som bruker smokk og da er det stas å ha noe likt som han:)
skinnfilla Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Så godt å lese at ikke alle driver gråtekur,syns det er helt forferdelig åhøre om det,særlig de ekstreme som mener de små skal lære å sovne selv og lar de skrike seg helt utslitt og hikster sg i søvn.Stakkar små skjønne. Elsker disse to jentene over alt på jord...
LilleBanan blir storebror Skrevet 30. mars 2011 #6 Skrevet 30. mars 2011 Kjøp BRIO gyngeknotter til å feste på sprinkelsengen! D er et must her i huset værtfall. Begge barna har vært en drøm å legge, dette kan vi gi gyngeknottene en god del av æren for. Litt gråt og protester har det vært men det går over soppas fort at det er til å holde ut. Aldri har noe barn grått seg i søvn her i huset. Men at de protesterer og gråter litt er vel vanskelig å unngå. Da har jeg bare fortsatt å gynge på senga og ALDRI gått ut så barnet er alene *grøss* Heller ikke att de opp, vært ganske så konsekvent på det. Nå er yngste 9 mnd og vi bruker knapt knottene lenger men de er fortsatt til nytte om hun skulle våkne å være urolig. Våkner hun derimot og er hysterisk så tar vi henne opp for da er hun tydelig redd eller noe, pleier ikke skje Kan virkelig anbefales.
nicki82 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2011 Smokkeavvenning gikk forholdsvis smertefritt da han kun trengte smokk for å roe seg ned, og med heftig byssing og pupp til hjelp, har det vært rimelig greit. Og så lite interesse som han begynte å vise for puppen, var jg bare glad til for at han trøstet seg med den. Når det gjelder byssingen, var det ikke fullt så artig å dansehoppe med en ni kilos gullklump på armene:/
nicki82 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 30. mars 2011 Jeg synes også det var lettelse å lese at så mange velger den alternative metoden. Ingen kritikk til de stakkarer som må pine seg gjennom ungeskrikingen, men det er så mange som anbefaler meg skrikekuren at jg føler det nærmest som press... Men det er vel blitt en del av mammarollen - å velge noe som passer for en, og holde seg til det :)
nicki82 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 30. mars 2011 Ja, gyngeknotter høres helt fantastisk ut!! Men hvordan gjør man det men en unge som reiser seg?? Han er glad i å sove ute i vogn, men da er han virkelig inntullet, og da river han seg heller ikke i ørene ( :/ ) Dessuten samsover han og derfor foretrekker senga vår. Så når vi legger han for natta, sovner han i senga vår, og blir lagt i sin når han sover dypt. (for å forhindre at han krabber seg ut av senga i søvne). Jg har hatt rutine på gutten i lang tid, og jg føler fremdeles ikke at han preges mer enn at han er trøtt til riktig tidspkt. Og det er varierende hvor lett han sovner. Skulle ønske jg hadde noen i nærmeste omgangskretsen som hadde samme problemet, så det ville ha vært enklere å motivere hverandre og utveksle erfaringer. Av og til, frister tanken på quick fix :/
Miss Snow Skrevet 30. mars 2011 #12 Skrevet 30. mars 2011 Her er også skrikekurer uaktuelt. Det som har funka utrolig bra for oss er "hysj-metoden" til Karin Naphaug. Veldig mild og ålreit. Vi begynte med den for en to ukers tid siden (jenta er fire måneder nå), og fram til da måtte hun bysses i søvn hver kveld. Har ikke måttet gi opp en eneste gang, men det hender at det tar litt tid noen kvelder. Men den siste uka har det gått på fem minutter flere dager, så jeg tror det er en metode som passer vesla godt Bare google litt, så finner du litt om den på ymse forum
Canari Skrevet 30. mars 2011 #13 Skrevet 30. mars 2011 Takk nicki82, jeg får vel bare finne på noe da, eller holde ut noen måneder til, og håpe han snart ordner det selv (klare å putte smokken på plass igjen) :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå