Gå til innhold

Angående leker, hvor mye blander du deg inn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Får ungene dine helt og fullt råderett over lekene sine? F.eks dersom de har større legobyggverk, får de lov til å knuse det, med fare for at deler blir borte? Og får de lov til å bytte leker med andre unger, f.eks legomenn eller beyblade?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, han får ikke bytte leker og han får ikke lov å knuse lekene sine.

 

Leker han ikke passer på (dvs leker ok med og rydder på plass etter seg) blir satt i kjelleren til han blir større og mer ansvarsbevisst. At ting kan i stykker i normal lek er selvsagt noe man må regne med.

 

Nå er jeg så streng at alle leker som befinner seg på gulvet etter at han har lagt seg blir pakket vekk. Men jeg hjelper litt til med ryddingen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får stort sett gjøre som de vil med lekene. Og Lego er ment til å bygges med, rive ned og bygges opp igjen.

Men de vet også at blir noe ødelagt så kjøpes det ikke nytt så de har lært seg, den harde veien, å ta litt vare på leker og andre ting de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig at leker er et område hvor ungene kan bestemme litt selv. Samtidig kjenner jeg at det er vanskelig å gi fra meg kontrollen, ønsker jo å lære dem å ta vare på tingene sine. Men når leker blir borte lærer de jo "den harde veien".

På den ene siden vil jeg ikke at ungene skal bli for materalistiske, men på en andre siden vil jeg at de skal kunne ta vare på ting.

 

Tenker mye på at det er lite frihet i dagens barndom, og at derfor skal jeg i alle fall ikke detaljstyre hva de gjør med lekene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuse legobyggverk ol får de selvfølgelig lov til. Poenget med lego er jo å bygge og rive ned, knuse dukkehuset får de dreimot ikke lov til.

Bytte små leker er som regel ok, men de må spørre først. Det er ikke bestandig de forstår helt konsekvensen av å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LEGO er til for å bygges med hundreogørtentusen ganger, så selvfølgelig får de "knuse" LEGO-byggverk så ofte de lyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...