Gå til innhold

Modningsakupunktur + forskning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen som har funnet noen forskningsrapporter eller lignende ang. modningsakupunktur? Vil gjerne se noen rapporter som sier at det å ta akupunktur hjelper modningen slik at man slipper å gå over tiden før jeg bruker masse penger på dette. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sett noe sånt... Og heller ikke merket noen modning etter at jeg begynte på akupunktur (har hatt seks timer - fire med modning og to med igangsettingsnåler). Har fortsatt ni dager til termin.

MEN det som jeg kan slå fast, er at nålene har hjulpet UTROLIG mye på bekkenløsningen. Tidligere har jeg hatt store ryggsmerter, disse har jeg ikke kjent noe til etter at jeg begynte hos akupunktør. Jeg har fortsatt smerter i symfysen, men dagene mine er helt annerledes nå som ryggen fungerer! Skulle ønske jeg hadde visst dette før, for da hadde jeg gått til akupunktør mye tidligere enn uke 37.

Skrevet

Takker for svar. :) Jeg har ingen plager og er i uke 36, så føler egentlig ikke at jeg har behov for dette bortsett fra det at jeg ikke vil gå over tiden, så skriv gjerne her igjen om du føder før eller til termin så kanskje jeg hiver meg på "akupunkturhysteriet" jeg også. :)

Skrevet

Hehe, skal jeg gjøre! Jeg gikk ni og ti dager over termin med de to første barna mine. Så hvis jeg føder rundt termin denne gangen så er det nok på grunn av akupunkturen, tror jeg... Skal bli strippet hos jordmor om en uke, det kan jo også få fortgang i sakene.

Lykke til :-)

Skrevet

Hei

Jeg mener den største studien på dette området er gjort i Mannheim i Tyskland for noen år siden.

Her står det litt om studien:

http://www.aftenposten.no/helse/article633498.ece

Det er også gjort en liten studie på Sykehuset Østfold angående akupunktur som smertelindring under fødsel, verdt å sjekke ut:)

Jeg har hatt 4 behandlinger nå (har 2 pr uke og er 38+6) og er i følge jordmor moden, men det gjenstår å se når fødselen setter i gang. En kan fint gå overtid, men forhåpentligvis hjelper akupunkturen til at fødselen går raskere når den først starter.

Skrevet

Generelt er vel svaret på forskningen at selve fødselen går raskere - ikke at man nødvendigvis føder tidligere...

Skrevet

Stemmer nok det.... Akupunktøren min hevder at de fleste som går til modning føder fra to dager før til to dager etter termin.... I tillegg skal det gjøre åpningstiden opp til to timer kortere, og sørge for at man kommer seg lettere etter fødselen. Vi får se....

Skrevet

Hei.

Er et veldig vanskelig forskningsfelt fordi man kan aldri si noe om hvordan det ville vært dersom en ikke fikk akupunktur, alle gravide og fødsler er jo unike sånn sett. Jeg tok modningsakupunktur sist og fødte 4 dager før termin. Vannet gikk dagen etter en akupunkturtime og jeg ble satt på drypp, barnet var ute på under 4 timer. Er overbevist om at det hadde noe med akupunkturen å gjøre at alt gikk såå fort. Denne gangen er jeg usikker på om jeg skal ta modningsakupunktur, har 15 dager til termin og ikke bestemt meg enda. Ønsker ikke å føde før termin denne gangen, og ønsker kanskje å se hvordan kroppen selv velger å sette igang fødselen:)

Lykke til til dere alle!

Skrevet

Jeg kjenner ikke til forskning på området, men hadde jeg vist det jeg vet nå om min lange fødsel sist, så skulle jeg ønske jeg hadde forsøkt modningsakupunktur!! Fødte 11 dager over termin, og en laaang fødsel. Jeg vuderte modningsakupunktur da, men slo det fra meg fordi det var dyrt, og jeg tenke at fødselen starter vel når det er klart for det. (Og den gjør jo gjerne det, men førstegangsfødene har jo som regel lengre fødsel, og jeg skulle ønske den hadde vært litt kortere;)

Under fødselen fikk jeg akupunktur, og responderte veldig bra på det, så denne gangen skal jeg så absolutt ta modningsakupunktur også. Alt for å (forhåpentligvis) få kortet ned på fødselsforløpet, og kanskje slippe å gå så veldig mange dager over termin:)

Skrevet

Etter å ha lest artikkelen i Aftenposten, som en av dere postet over her, bestemte jeg for å prøve selv da jeg er førstegangsfødende og beg. å få en smule angst for fødselen. Skal til jordmor Mille som det stod om i den artikkelen, og som jeg har hørt mye skryt om av venninner, så krysser fingrene for at dette funker så jeg slipper å gå over og kanskje får en "lett" fødsel... hehe... :)

Skrevet

Når skal du begynne med akupunkturen? Vurderer det selv når det nærmer seg, men er kun uke 32 nå. Og hvor fikk du kontaktinformasjon til denne Mille? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...