Gå til innhold

setefødsel eller keisersnitt, hva hadde dere valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viser seg at frøkna har bestemt seg for å ligge med rumpa ned.. er snakk om at de skal prøve å snu henne nå, men hvis ikke det skjer må jeg velge mellom keisersnitt eller setefødsel. Trudde ikke man kunne velge det, men slik jeg har forstått det så langt så er det jeg som bestemmer.. Det første jeg tenker er, hva er tryggest? Noen som har opplevd en av delene evt begge og vil dele erfaringer?

Har vært så trygg gjennom hele svangherskapet, men nå føles alt som et kaos.. vet liksom ingen ting, er bare snakk om at det kan bli slik eller slik.. *frustrert*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er straks i uke 38. Og var til snuing nå på mandag som var, det var mislykket. Jeg valgte KS. Har lest MYE frem og tilbake, lagt ut tråder etc, men jeg bestemte meg til slutt for KS. Har hatt et utrolig tungt svangerskap med MYE kvalme og mange andre plager, endel angst. Så er glad for det jeg valgte i grunn. Det er ulike meninger om hva som er tryggest, i andre land er KS det beste, i Norge er det visstnok også trygt å ha en seteforløsning. Skal ikke skremme deg, men to jeg kjenner veldig godt er forløst i sete og begge har celebral parese i følge av oksygenmangel (navlesnor rundt halsen i sete). Men er du førstegangsfødende? I såfall ville jeg valgt KS.

Skrevet

også er det jo selvfølgelig mange som er forløst i sete som det har gått veldig bra med, og de fødslene har vært bedre fødsler enn hodeleie! Så det er opp til deg, hva er best for deg og din kropp, ditt barn! Jeg tenker også på barnet, og det er i grunn han jeg er mest redd for.

Skrevet

Min førstefødte kom med rumpa først,og den gang var jeg veldig klar på at jeg ikke skulle ha noe KS. Som jeg litt lite elegant forklarte legene på Riksen: "Jeg har et hull, og der skal ungen ut." Og sånn ble det. En rask og fin fødsel, og barnet er i dag en flott 10-åring.

Så basert på erfaringen fra den gang, så ville jeg nok valgt vanlig fødsel igjen ...

Lykke til med tenkingen og valget ditt!

Skrevet

Takk for noen tilbakemeldinger, fikk beskjed om at jeg skulle til sykehuset nå på fredag for å vurdere vending, så vi får se..

Min største frykt er at det skal skje noe galt, så jeg vil velge det som er tryggest. Men det er jo negative sider ved begge tilfellene, ved keisersnitt er det vel mest meg det evt. vil gå utover..

Skrevet

husk på at en fødsel er og vil alltid være uforutsigbar, mens en planlagt keisersnitt er mer forutsigbar. Og folk som selv har jobbet på sykehus her inne sier at de ikke har opplevd at noen med planlagte snitt har komplikasjoner. Jeg valgte selv KS fordi jeg trenger denne forutsigbarheten, virkelig!

Lykke til med avgjørelsen. Nå kan det jo hende at de klarer å snu babyen din:) (det var forresten ikke vondt, bare ubehagelig, og du selv sier jo ifra hvis det er vondt så stopper de med det de eventuelt gjør:)

Skrevet

Ville valgt KS.

Kan jeg bare advare deg mot snuing? Har ikke opplevd det selv, men har et par venninner som har skrekk-opplevelser med snuing. Det kan gå ganske voldsomt og smertefullt for seg, og til dags dato har jeg ikke hørt om en eneste vellykket snu-"operasjon". Hvis min baby skulle vise seg å ligge feil vei ved neste kontroll, vil jeg ALDRI gå med på noe snu-forsøk.

Men kanskje andre har gode erfaringer med det?

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med seteleie, men har lest litt om det i tilfelle det skulle bli aktuelt.

Hvis du ikke har barn fra før, hadde jeg nok valgt et planlagt keisersnitt.

Det er økt risiko for at en setefødsel kan ende i hastesnitt, så jeg ville valgt å gjennomføre det i kontrollerte former i stedet. Det er en liten økt risiko for komplikasjoner ved vaginale setefødsler og jeg ville nok ikke tatt sjansen på det. Selv om jeg er veldig for å føde vaginalt når det er mulig og satte pris på å kunne gjøre det selv ved forrige fødsel.

Dersom du har barn fra før, ville jeg nok vært litt mer usikker siden keisersnittet gjør at man ikke kan løfte noe særlig på en del uker, noe jeg ville sett svart på med en 2-åring i hus (kan ikke bære han nå pga bekkenløsning). Men hadde nok muligens valgt keisersnitt uansett..

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde gutten min i sete på mandag, men på tirsdag når jeg skulle på snuing hadde jeg bestemt meg for at jeg ville ha keisersnitt og ikke ville prøve snuing. Legen jeg var hos tok en ekstrasjekk, og da hadde han snudd seg med hodet ned!!

Jeg ville aldri prøvd snuing med tanke på risiko og at det ikke er noen garanti for at han snur seg, eller blir liggende slik til fødsel..

Om jeg var deg ville jeg ventet og sett om hun snur seg selv, og om du skal prøve vending må du be de sjekke leie før de starter.. Hadde vært utrolig teit om de hadde vendt han i magen min på mandag når han lå rett vei...

Skrevet

Hei:)

jeg hadde en uplanlagt setefødsel, dette var fordi både lege og jordmor trodde det var hodeleie.

Jeg fikk aldri valget mellom vaginal fødsel eller KS, fordi ingen visste det.. Fødselen gikk veldig fint, og det gikk bra med både barnet og meg selv.

Jeg revnet minimalt, og få dager etter fødsel var jeg god som ny i kroppen:)

Dersom barnet er på normal størrelse, og du har et bekken som kan tåle en setefødsel vil jeg anbefale å føde vaginalt.

Lykke til!

Skrevet

Det er vel ingen som prøver å snu en baby uten å kontrollere leie først??

Det kan jeg ikke tro? De må jo sjekke hvor morkaka ligger og ikke minst leie, hvor ryggen er etc. Og de sjekker hjertelyden via ultralyden og hvordan babyen responderer på vendingsforsøket kontinuerlig underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...