Gå til innhold

Er det virkelig så lett å studere som privatist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som har droppet ut av vgs og meldte seg opp som privatist i januar. Har hørt at det skal være så fryktelig vanskelig, og at det kan ta en evighet å få det til. Men nå skal hun opp til eksamen i april og mai i to fag, og skryter over at hun er ferdig med over halve boka i begge fagene allerede. Neste halvår tar hun noen fag til og så får hun studiekompetanse i stedet for å gå 3 år på vgs. Hun får det til å høres så lett ut. Hun har ingen undervisningstimer og gjør alt på egenhånd. Hun verken jobber eller har barn så hun har jo massevis av tid, men likevel... Forstår jo veldig godt hvorfor hun droppet ut og fullfører på egenhånd hvis det er så enkelt og sparer seg to hele år på skole.

Skrevet

Hvis man er strukturert og god på egenstudier er det "lett". Problemet er at folk flest er dårlige på å jobbe selvstendig med læring og derfor er det vanskelig for mange å ta fag som privatist.

Jeg tok hele videregående på ett år mens jeg jobbet. Det var alt annet enn lett.

Skrevet

For noen kan det være lett, for andre helt umulig. I tillegg har det endel å si hva målet ditt er, ikke noe problem å bestå akkurat.

Skrevet

Tok naturfag og historie som privatist selv samtidig som jeg gikk siste året på vgs. Hadde litt konflikter med lærerne i begge fag og syns timene var det reneste ræl, ergo var det like greit å lære seg det på egenhånd og heller ta en eksamen. Historie er IKKE min sterkeste side da jeg rett og slett ikke klarer å huske tall av noe slag, men jeg satt meg ned et par helger og bladde meg litt halvengasjert gjennom bøkene. Ble skikkelig nervøs og hadde hjerneteppe av en annen verden, men fikk en firer. Helt greit fornøyd :) I naturfag kom jeg opp i pensum fra VG1 (merk deg: jeg hadde bare lest på VG3-pensum), brukte forberedelseshalvtimen på å rable ned det jeg husket, og fikk en firer der også etter et ro-prosjekt av en annen verden :P "Eeeeeh - mikroskop? Eh ja, det er celler der. Eeeeh jeg ser små firkanter ..."

Problemet med å ta privatisteksamen er at hele karakteren din går i dass hvis du kommer opp i noe du ikke kan så godt. Tar man vgs i sin helhet kan man få en femmer hvis man kan det meste godt, men kommer man opp i det temaet som hadde kostet deg sekseren på vgs kan man lett ende opp med en toer isteden. Stygg sak.

Skrevet

Jeg tok hele vgs (alle fag, ikke bare stud.komp) på ett år. Gikk helt fint, fikk mange femmere og seksere, men hadde null sosialt liv.

Skrevet

tar påbygging som privatist. ha opplevd i mange år å bli hakket på av lærere pga dysleksi som ble oppdaget "litt" sent.

personlig synes jeg lærer lettere hjemme med oppgaver som leveres inn via nettstudie.

men, det er mye disiplin å klare og sette seg ned og ta fagene, å jeg kan ikke si at jeg gleder meg til å gå opp i eksamen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...