Gå til innhold

Gjort kjæresten gravid, blitt forlatt - hvilke rettigheter og krav har jeg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde en kjæreste. For å gjøre historien kort; p-pillene gjorde ikke susen, hun ble gravid, foreldrene presset henne til å forlate syndebukken meg, og her sitter jeg alene - og snart som pappa til et barn morens "klan" unner meg minimum kontakt med.

Jeg vil selvfølgelig være barnets pappa. Jeg syntes opprinnelig at jeg og jenta, som jeg er veldig glad i, skulle oppdra barnet sammen som en god, gammeldags familie. Men slik gikk det altså ikke, og nå lurer jeg på hvilke krav jeg har til å være med barnet mitt? Er myten om at det er 50/50 sann, eller er det slik at mor har mer hun skulle sagt?

Det viktigste er at jeg kan være der for barnet mitt, mest mulig. Mange lurer på hvorfor jeg vil det, når hun tilbyr seg å la meg glemme at jeg har blitt far. Men når man har skapt et liv, kan man ikke bare glemme det. Hvilke rettigheter har jeg til det, om moren sier at hun vil oppdra det alene?

Og ellers, hvilke krav er det til meg som far, rent økonomisk?

Takk for svar! :)

Torstein

Fortsetter under...

Husk at det er BARNETS beste som er i fokus, ikke hva du eller mor ønsker som sådan. Det er ikke anbefalt med 50/50 deling av omsorgen på barn under 3 år, og selv for barn over 3 år er det kun anbefalt om mor og far samarbeider godt og bor i nærheten av hverandre slik at det er praktisk mulig å gjennomføre så mye samvær.. Det ansees som for slitsomt og ustabilt for små barn å ha to hjem de pendler mellom, og man anbefaler derfor at en av foreldrene har hovedomsorgen og den andre har samvær..

Når babyen er født burde du ha samvær med babyen i et par timer om dagen et par dager i uka hjemme hos mor. Husk at for babyen er du en "ukjent" ettersom du ikke er der hele tiden, det er mor som er hovedomsorgsperson for barnet det første året ettersom hun ammer og har permisjon med barnet.. Etterhvert som barnet blir større kan du f.eks ta med barnet ut på trilletur et par timer mens mor er hjemme, eller du kan være hjemme hos mor med barnet alene mens mor er ute..

Når barnet er over 1 år kan dere sakte men sikkert øke opp til vanlig samvær med overnattinger som er er annenhver helg og en en dag i uka og annen hver jul,påske, høst og vinterferie og 3 uker om sommeren.. Husk at alle barn er forskjellige og noen ganger kan ting ta tid, det er viktig å være oppmerksom på hvordan barnet takler omstillingen med å skulle overnatte borte og være lengre tid borte fra mor..

Barnet har rett på samvær med far så her har ikke mor noe hun skulle ha sagt så lenge far er en god og stabil omsorgsperson.. Blir det problemer så be om mekling på familiekontoret ang samværet.

Økonomisk har du forpliktelser ja, forutsatt at du har inntekt og regnes som bidragsdyktig må du betale barnebidrag til barnet. Hvor mye dette utgjør regner nav ut for dere og krever inn, eller dere kan lage en privat avtale. Bidragets størrelse er avhengig av barnets alder, hvor mye samvær du har samt din og mors inntekt..

Håper dette oppklarte litt av det du lurte på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...