Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Huff, jeg trenger eksperthjelp fra dere! Samtidig er jeg litt redd for at navnet vi tenker på er litt "vågalt". Derfor vil jeg argumentere for valget først.

Navnet er MEJA ILUUNA!

Årsaken til valget er at Meja er navnet på en meget god venninne av meg som døde da vi var unge. Navnet har alltid betydd veldig mye for meg og jeg har vel alltid sagt at dersom jeg får en datter skal hun hete Meja.

I tillegg vil vi gjerne ha et navn på min manns språk. Han er inuit og Iluuna betyr "dyrebar". Vi kommer til å tilbringe mye tid med hans familie, så jeg synes det er veldig fint at hun får et navn som også passer der. Det er vanlig at inuitene har mange navn, så Meja vil i så fall ha få navn i forhold til mange i hennes farfamilie :-)

PS! Det finnes 8 personer i Norge som heter Meja (ifølge SSB).

Vel, hva synes dere. Er navnet helt på trynet? Jeg har mange inuitiske navn som er fine og som er gode alternativer (Aviaaja, Inuuna, Navana, Niviaq osv).

Fortsetter under...

Gjest Persille☠Kadalma

Meja er fint og blir finere jo mer jeg hører det:-) Flott med oppkalling som virkelig betyr noe for deg.

Jeg likte Meja Inuuna og Meja Navana best. Syns det klinger fint, men

Inuuna var lettest til Meja..heier på Inuuna;)

Grunnen for å velge ganske så uvanlig er meget god. Men hvordan uttales Meja? Som Maja, men altså med e? Eller MEja? Eller??? Gå for Meja!

Når det gjelder det inuitiske navnet, så synes jeg dere skal velge et som er greit både å uttale og skrive, og som har god betydning. Ellers er det også veldig greit om navnene er enkle å uttale i sammenheng.

Annonse

Jeg syns Meja er fint :) Av de inuitiske navnene liker jeg vel kanskje Navana best, men Iluuna er også fint, bare man venner seg til å se det skrevet med to vokaler :)

Meja Navana

Meja Iluuna

To flotte navn med fin historie og betydning bak :)

Annonse

Du med inuittisk samboer, kunne du spurt ham hva disse 'egenskapene' betyr på inuittisk?

Håp

Tillit

Himmel/himmelsk

Kjærlig/Kjærlighet

Styrke

Glory

Edel

Vil så gjerne ha et navn som betyr noe, gjerne en fin egenskap (Som på engelsk Faith, Hope, Feather, Grace osv) og som er litt 'uvanlig',

Likte kjempegodt navneforslagene dine og ble kjempeinspirert!!

UTROLIG FLOTT NAVN og begrunnelse for navnet ikke minstt! :)

Meja Navana var lettere å lese og uttale slik flere her har kommentert, men betydningen til Iluuna var nydelig.

Tror uansett denne jenten kommer til å bli stolt av navnet sitt:)

Lykke til;)

Hei!

Inuiter har gjerne ikke fine egenskaper som navn har jeg sett. De har gjerne praktiske navn som er tatt fra hverdagslivet har jeg merket.

Jeg har imidlertid oversatt de ordene som nevnt, men finner ikke noen navn som ligner på disse ordene....

Håp: neriugisaq

Tillit: atiginninneq

Himmel: Qilak

Kjærlighet: asanninneq

Styrke: nukittuneq

Glory: ajugaavoq

Edel: Fant ikke et godt grønlandsk ord.

Jeg kan ellers gi deg noen grønlandske ord som kan brukes som navn:

Eri - betyr ren, flott

Inutsiaq - betyr praktfullt menneske

Inuk - betyr menneske

Malik - betyr bølge

Ivaana - betyr "den man har omfavnet"

Pipaluk - betyr "ens kjære lille eiendom". Min samboer liker veldig godt dette navnet, men jeg er ingen stor fan...

Taorana - betyr den skjønne

Tilioq - betyr venn

Nuuno - betyr baby

Naja - lillesøster til storebror

Niviaq - pike

Aviaaja - kusine (førstefødte?)

Ajaana - "tante"

Angerla - "den som vender hjem"

Aviaq - familie

Mange grønlandske navn kommer fra naturen og jaktredskaper og jaktegenskaper, og det ligger i den inuitiske tradisjonen. De har navn som "hare" (Ukaleq) eller navlestreng (Milliaq) og lignende.

Ei venninne av min kjære heter Inaluk og jeg spurte en gang hva det betyr (er veldig opptatt av å lære språket og betydningen av ord skjønner du) og det betyr visstnok "tarmskinn"!!!

Lykke til!

Jeg synes du skal velge det navnet du/dere liker best.

Men mitt tips er å velge MAJA Iluna eller MAJA Nevana. Argumentet mitt for dette er at da er i alle fall ett navn norsk. Det kan gjøre det lettere for dere og barnet å slippe å stave hele navnet for folk til stadighet.

Maja vil dessuten fortsatt være oppkalling/hedring av din venninne (Meja), noe jeg synes er flott!

Dette er bare mitt tips. Gjør som du føler for. Jeg er for øvrig dritlei av å høre svigermoren min til stadighet kommentere at "det blir vel et spesielt navn til hos dere, tenker jeg..." (Vi venter barn til sommeren og har valgt et litt sjeldent navn på vår førstefødte.)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...