Gå til innhold

Hjelp! Hvordan slutte med nattmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 7 mnd og skal slutte å amme om natten. Lang historie om manglende vektøking, matnekt på dagen osv..

Men nå må jeg altså slutte å gi mat på natten og han vil ha mat 23, 03, 06. Han legger seg 1900. Har prøvd å roe han med smokk eller vann dersom han våkner. Det er helt umulig. Etter 4 netter med utrøstelig hyling, så er jeg tom for ideer. Helsestasjonen vil at vi skal komme tilbake dersom vi ikke får det til.

Men spør nå her først.. Noen med erfaring og gode tips til å få han til å sove hele natten???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er iallfall lurt å la pappaen gå og roe ned om det er mulig. Selv nøt jeg et par netter på gjesterommet, knapt innen hørevidde for barnerommet. Det er naturligvis enklest om han sover på eget rom...

Det er også lurt å kutte ut ett og ett måltid. Et tips jeg har sett er å forskyve måltidene gradvis, med 15 minutter (eller mer) hver gang, og aldri gi mat tidligere/oftere enn natta før - men det er ok å ta pauser en natt eller to. I tillegg må du definere "natt" - helsesøsters definisjon av "sover hele natta" er vanligvis "mellom 24 og 06" (har du spurt hva hun mener med nattamming?), og du trenger ikke ha som mål at barnet skal sove fra 19 til 7 :) Et greit mål er jo at han skal sove like langt strekk som deg, så da kan du amme før du legger deg og når du (han) våkner og det er på tide å stå opp.

Bestem deg på forhånd for når han skal ha mat (tidligst), og hvordan du skal få han til å vente til da. Sett deg ved senga og småprat, evt ta han i hånda, dytt i smokk osv. IKKE ta opp og kose, bare sitte der. Når tida er inne for at han kan få pupp, kan du ta han opp, amme og legge han ned. Om han har sovna før tida kom, vel, gå og legg deg :)

Om han sover på eget rom så går det også an å praktisere at han aldri skal få mat på deres rom, og iallfall skal han aldri få mat i deres seng (spesielt ikke liggende/samsovende). Minst mulig kos og mest mulig mat er tingen.

Skrevet

Jeg legger han kl 19. Pappa'n jobber turnus og må ofte stå opp så tidlig som 4.30, så jeg har prøvd å klare det mest mulig selv. Men tror påsken kan være en grei tid for han å trå til. Småen sover på eget rom. Jeg tar han kun opp for å gi mat ikke for å roe han. Han får ikke komme inn på vårt rom før kl 06.00. Men jeg tror jeg skal ha som mål å få bort 03 maten først. Da får jeg en sammenhengende og etterlengtet søvn:)

Takk for tipset:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...