Pumba78 Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Dere som har høstbarn, hva gjør dere med barnehage? I bydelen min er det litt trangt med plasser kan man si. Få med barn flytter herfra, dermed er det ikke plasser verken i barnehager eller familiebarnehager. Vi har ikke råd til at jeg skal være hjemme lenger enn til nyttår, da er jenta 14 måneder. Er det noen i samme situasjon, og hva gjør dere? Besøkte noen barnehager, de bare ler når vi spør om sjansen for plass i januar...
mamma til lillingen Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Snuppa her er født tidlig i desember, og hittil har vi fått avslag på søknaden. I beste fall står vi på venteliste. Om det skjærer seg, skal svigermor være dagmamma, eller så skal jeg begynne på kveldsskole eller deltidsstudie.
Lykkemin Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 ja du si det, her har vi det samme problemet aner ikke hva vi skal gjøre.. sa fra til sjefen min at jeg kanskje kom til og måtte søke permisjon uten lønn, men da blir det sykt trangt økonomisk. Må i så fall søke om å fryse alle lån og kun betale renter.. Sparer alt vi kan nå, noe som er kjedelig når man skal liksom kose seg i permisjonen.. Kan jeg spørre hvilken bydel dere bor i?
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Huff,det der er kjedelig:( Datteren min er født i oktober og vi fikk heldigvis plass(har søsken i bhg). Regner med at dere søkte nå? Når satt dere startdato på søknaden? 1. August? Vi gjorde det,men hun begynner ikke før tidl oktober. Håper det løser seg for dere. Er en utrolig kjedelig situasjon. DUM REGEL!!
Pumba78 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2011 Vi bor i Nordre Aker, det ble visst født altfor mange barn her i 2010... Må ta et møre med sjefen ja. Jenta kommer jo til å kjede seg i hjel med meg, og vi har jo ikje råd til å leve på en lønn i all evighet...
Pumba78 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2011 Satte startdato 1 januar, men det var kanskje dumt... Virker så latterlig å betale for en plass i et halvt år uten å bruke den. Tror ikke det hadde hjulpet uansett.
Trultetryne Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Hei! jeg hører egentig til på småtroll 1-2, men svarer allikvel. Jenta mi er født i november-09, vi søkte om bhgplass fra august 2010, men fikk avslag på søknaden. Jeg valgte å være hjemme i ulønnet permisjon. Vi søkte på nytt nå i år, og vi fikk svar i dag. Og vi har fått plass fra 16. august. Så da blir det å være hjemme med frøken turbo noen måneder til Blir ikke rik av det, men det er veldig koselig da.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Vi bodde på Sagene før, og fikk tilbud om plass fra januar til jenta vår som ble født i oktober-08, ganske overraskende egentlig (og det var til og med FØR Margarinfabrikken og disse andre giga-barnehagene ble åpnet..). Så det er ikke sikkert at det er så håpløst som det virker nå- men ulempen er jo at man gjerne ikke får vite om plassen før i januar, dvs samme måned som en eventuell barnehagestart vil bli for dere. Så da blir det jo vanskelig å planlegge... (vi takket imidlertid nei, og jeg valgte å bli hjemme ett år ekstra i ulønnet perm, og det er et valg jeg er VELDIG glad for at vi gjorde! De er fortsatt så små når de er 1 år gamle, og jeg syntes den ekstra tiden hjemme var superkoselig! De blir jo bare morsommere og morsommere å være sammen med disse små, og at hun vil kjede seg hjemme, ja DET trenger du ihverfall IKKE å bekymre deg for, tro meg;)
enits40 Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Sånn har vi det og. Barn født i november...Ønsket så sterkt at vi skulle få barnehageplass - hadde gladelig betalt for flere måneder dersom vi skulle få fra august, men det ser elendig ut. Dagmamma frister absolutt ikke og tanken på å være hjemme uten lønn er heller ingen høydare... Fortvilende rett og slett!!
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Har lest igjennom kriteriene for å søke barnehageplass ved hovedopptak og skal man være med på hovedopptaket så må man søke plass i tidsrommet 1. August-1. Oktober mener jeg det sto. Ellers er man ikke med i hovedopptaket. Selvfølgelig har startdato noe å si,er vel ganske liten sjans for at en barnehage vil gi noen en plass i januar når de kan få en i aug-okt. Barnehagen taper jo masse penger på det. Skjønner at man ikke vil betale barnehageplass fra august om man har tenkt oppstart i januar,men sånn pengemessig så hadde det vel kanskje lønt seg og betalt fra oktober da:) Er bedre å betale 2 Mnd uten å bruke plassen enn i verstefall gå ett år uten lønn. Men satser på at det ordner seg for dere,er jo ingen hast enda,og plasser kan jo bli ledig hele året:)
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Enig med lykkeli og gla,at kjede seg kommer hun ikke til å gjøre:) Og skulle ønske jeg også hadde muligheten til å gå hjemme ett år ekstra*misunnelig* Er så utrolig mye som skjer de første årene så skulle gjerne fått med meg alt! Men heldigvis skal jeg jobbe bare 5 timer om dagen,så får mye tid med henne+gutta:) Masse lykke til med barnehage,ikke svartmal det enda,fremdeles god tid igjen til du MÅ ha plass og mye kan skje:)
Moden fersking Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Jeg hører ikke til i gruppa, men må bare svare likevel. Min sønn er født i oktober 2009, og har fortsatt ikke barnehageplass. Men nå er de nødt til å gi meg plass, så det blir spennende å følge med i postkassa fremover. Jeg bor i Oslo, Nordre Aker her også, og opptaket er jo hele Oslo, ikke i hver bydel. Krysser fingrene for at dere får ett av valgene øverst på lista... :-)
Pumba78 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. mars 2011 Grunnen til at jeg ikke tror det hjelper å sette startdato i august er at ingen av barnehagene i nærheten her tar inn barn under ett år så vi ville ikke fått da uansett. Ting ordner seg alltids tenker jeg men leve på en lønn går nok ikke om vi skal bo her nei. Lykke til til alle andre også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå