Gå til innhold

Når og hvordan fant dere ut at barnet måtte få lagt inn dren?

Anbefalte innlegg

Tassen fyller 4 denne uken, og har veldig dårlig språk. PPT er med og hjelper, og det er fremgang, men jeg kan ikke hjelpe for å tenke at det kanskje er noe i veien med ørene?

Satte i gang karusellen da han var 3 år og fremdeles omtrent bare bablet, og da ba jeg om å få sjekke ørene hans. Desverre var jeg på jobb den dagen vi fikk time, så det var pappen som fulgte. Han sa at de ikke hadde sjekket hørselen, men bare kikket inn i ørene. Han var aldri plaget med øreverk eller noe, så jeg trodde ikke egentlig det var noe i veien med ørene der og da.

Men i vinter har han hatt øreverk flere ganger, alltid i samme øre. Skal bestille time neste uke tenkte jeg, men kan de se noe når han ikke har øreverk?

Hilsen *dumme*

Fortsetter under...

jeg maste på legen i to år siden jeg klaget på at jeg syns barnet hørte dårlig i tillegg til at han hadde problemer med div ordlyder. Legene så ikke så mye pga mye ørevoks, men sa at alt så bra ut.

Etter å ha mast på legen i to år fikk de besøk av en logoped i barnehagen som snakket med sønnen min og hun ba meg dra til legen å sjekke væske i mellomøret, mandlene og falske mandler.

Det var ganske greit å få vite konkret hva jeg skulle be legen sjekke.

Legen så i ørene å sa at av det han kunne se så så det bra ut i ørene hannes men legen kunne ikke sjekke væske i mellomøret da de trenger noe utstyr som øre, nese- hals har så vi ble henvist til ønh avd. for å sjekke bedre siden vi hadde fått beskjed av logopeden.

Dr målte de først trykket på trommehinnene før legen så inn i ørene med noe instrument som gjorde at hun godt kunne se om det var noe bak trommehinnene. Hun så at det var masse gråaktig væske der å trykktesten viste at det var såpass mye trykk at trommehinnene nesten ikke vibrerte. Dette gjorde at han hadde problemer med å skille konsonanter samtidig som at han hørte sånn som vi gjør om vi holder oss litt for ørene.

Det siste året klagde han på vondt i ørene innimellom, men det var ikke noe han sa hele tiden.

De satte inn dren i begge ørene og kun to uker etter operasjoenen så merket alle en stor forskjell på språket hannes!

I tillegg til det så ble gutten mer sosial med andre barn og i mye bedre humør.

Så jeg ville sagt at jeg ikke syns det er så dumt å kreve time hos noen som virkelig kan se om barnet ditt har væske i mellomøret! Jeg er iallefall glad for at jeg endelig fant ut av hva det var:)

Det her ble ganske langt, men jeg håper du fikk svar på det du tenkte på:)

To av våre barn hadde gjentatte ørebetennelser, samt perioder med feber som tilsynelatende ikke var relatert til noe annet. Disser feberperiodene kunne vare bare noen timer. Tilfeldighetene skulle ha det til at vår fastlege den gang var øre-nese-hals-spesialist, og fanget det opp første gang vi var hos han (de andre gangene hadde vi vært hos vakthavende på ø-hjelp). Derfra og til de fikk satt inn dren gikk det ikke lang tid.

Det de kan se når barnet ikke har øreverk, er om trommehinnen er trekt innover. De kan også se om det er væske bakenfor, som indikerer at det skal legges inn dren. (vet ikke om alle leger har utstyret til dette, men det har de ihvertfall på vårt legekontor).

Jeg anbefaler ta du får sjekket ut dette, da det ihvertfall forandret alt for våre barn.

Tusen takk for et utfyllende svar!

Kan jeg bare dra til legen og be om henvisning da kanskje? Logopeden i bhg har ikke sagt noe om hørselen hans, men vi har jo sagt at vi alerede har sjekket den...

Har merket meg at de siste ukene har han bedt meg gjenta ting jeg sier om jeg sitter med ryggen til ham ( i bilen f.eks), selv om jeg sier det med høy og klar stemme.

Uff, nå får jeg nesten litt dårlig samvittighet. Tenk om han har hørt dårlig hele tiden? =/

Ringer legen i morgen jeg.

Annonse

Uffda... Kjedelig om det er vann i mellomøret, men samtidig hadde det vært en lettelse, for da vil det (forhåpentligvis) bli orden på tingene.

Hvor lenge har de drenet, er det for resten av livet?

Begge mine jenter har dren.

1. Eldste. Maste på legen i 2år før jeg byttet lege og fikk time til øre, nese.hals lege. Han henviste meg direkte til sykehuset der eldste fikk dren etter 4 uker. Så takket være den første drittlegen så gikk datteren min lenge med dårlig hørsel og sliter veldig språket den dag i dag. Hun har heldigvis fått sin første time hos logoped nå:) Håper det løsner seg med språket. Hun fikk nylig dren for 2 gang. De første fallt ut.

2. Minste. Etter erfaring med eldste sto jeg på mitt og da hun som 1åring ble påvist væske i ørene så fikk hun dren med det samme. Hun har også nettopp fått satt inn dren for 2 gang da de første fallt ut.

Hun er 2.5år og språket og hørselen er normat:)

Dren kan stå inne max 3 år. Ofte faller det ut av seg selv før den tid, men hvis ikke fjerner de det etter 3 år. På vår eldste falt det ut etter 1-2 år, og fikk heldigvis ikke tilbake vann i mellomøret, mens på yngste måtte det fjernes etter 3 år.

Vi var på forsamtale til operasjon (mandler og polypper) Hun kikket da i ørene også, og sa at det var vann der og at de kunne legge inn dren samtidig som de gjorde det andre.

Operasjon i morgen tidlig:S

Annonse

Min har god språkutvikling, men flere har reagert på at de syns hun ører dårlig. Så jeg var hos legen med henne for å sjekke ørene, men fastlegen så ikke noe vann der, så jeg slo det fra meg.

Min datter var sein språklig,det var det som gjorde at vi fikk satt inn dren.

Hun har ikke vært plaget med ørene,så vidt jeg vet.Men hun er lydsensitiv og har lettere nedsatt hørsel på tross av tre drenoperasjoner.

Gutten din burde absolutt ha vært på en hørseltest,bestill ny time du.

Det kan hjelpe han masse med språket å få satt inn dren.

Første anonym her..

Tror nok du kan ringe legen å si at du vil at ørene til barnet ditt skal undersøkes nærmere hos øre, nese- hals leger.

Også ser jeg at du har fått svar på hva dren er å hvor lenge det skal sitte i:)

Sønnen min skal også til sjekk om et halvt års tid siden han fikk satt inn dren.

Jeg syns abslutt du skal ta en tlfn til legen da jeg og alle som er rundt min sønn har sett så stor forskjell på sønnen min og språket hans etter at han fikk satt inn dren:)

Lykke til:) får håpe du får time om du bestemmer deg for å ringe å at du slipper å mase i to år sånn som jeg måtte;)

Takk for det=)

Kan jeg ringe og be om henvisning, eller må jeg først ha time hos fastlegen? Håper det ikke drøyer for lenge nei, tok nesten 1 år fra vi meldte bekymring for språk til han endelig fikk hjelp...

Du må ringe fastlegen din for å bli henvist videre.

For oss tok det ikke lang tid før vi fikk time, men jeg er ikke sikker på hvor lang tid det tar der du bor.

Det bruker ikke å ta lang tid før man får svar fra en henvisning å reglene er sånn at man skal ha time innen tre mndr etter at dem har motatt henvisningen (om jeg husker rett).

I vårt tilfelle så fikk jeg vel time etter to mndr også sa de at de bruker å planlegge operasjoner fire uker frem i tid å da de neste fire ukene allerede var fylt opp så kom vi til å få operasjon iløpet av 6-7 uker, men at han iallefall kom til å være operert innen to mndr.

Etter 1,5 uke fikk jeg en tlfn om at det var noen som hadde avlyst sin øre, nese- hals dagkirurgisk operasjon og lurte på om jeg ville komme å få operert sønnen min dagen etter siden barn fort blir litt forkjølet eller syk å de må være friske for at de kan legges i narkose.

Siden han var frisk så tok vi den operasjonen, så vi ventet 1,5 uke istedenfor 6-7:)

Anonym 22.53

Da minsta var 2 og fremdeles BARE bablet, og hadde få tydelige ord, begynte vi å lure litt. Fra hun var 2 sa hun også MASSE "hæææ?", og hadde problemer med temperament. Kort lunte! De kommende månedene snakket vi litt om at hun kanskje hadde dårlig hørsel, men tok henne bare til legen for å sjekke om hun hadde ørevoks som tettet. Det hadde hun masse av, men basert på sykdomshistorie og legens observasjoner (alltid forkjølet, alltid tett i nesen, puster kun gjennom munnen, dårlig språk) sendte han oss til ØNHspesialist.

Han konstaterte at hun er tunghørt pga. masse væske i mellomørene, og hadde store polypper som stenger for luftgjennomstrømning til nesen.

Nå blir hun 3 om får dager, og skal opereres om 1 måned... Ting tar tid, så få han til spesialist. Det er det beste for å utelukke problemer.

Vi fikk henvisning til privat ØNHklinikk for å slippe å vente i månedsvis på undersøkelse, og deretter månedsvis på time til operasjon. (operasjonen skjer på sykehuset)

Ble du noe klokere ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...