Gå til innhold

betenkeligheter med å spise fisk?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har betenkeligheter med å spise fisk? og da spesielt i 1. trim? Jeg vet jo at fisk skal være bra og ser at her i landet annbefales det med mye fisk i svangerskapet. Men i mange andre land anbefales det maks fisk en gang i uken grunnet kvikksølv.....synes det er litt påfallende at det er forskjellige anbefalinger. Greit at kvikksølvnivået kan variere fra land til land kanskje (?), men norsk fisk eksporteres jo til store deler av verden.

Fortsetter under...

Greit å forholde seg til norske anbefalinger.

I broskyren fra helsestasjon står det:

Unngå raket fisk, blåkveite over 3 kilo, all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over 1 kg, røye over en kg, eksotiske fosker som hai, sverdfisk, skaer og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt

Unngå fiskelever, svolværpostei og lofotpostei

Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i O-skjell

Kvikksølv kan forekomme i ferskvannsfisk som er større enn 1 kg eller 25 cm, som hun nedenfor svarte. Men i saltvannsfisk er det ikke fare for konsentrasjoner av kvikksølv som kan påvirke fosteret. Mesteparten av fisken fra Norge fiskes i Nordsjøen, hvor det er lite kvikksølv sammenliknet med Østersjøen, Middelhavet osv.

Så spis fisk, og gi den lille en god start på livet allerede i mors liv.

Gjest Mirakel i magen 25.11.2011 <3

I USA så anbefaler de å kutte ned på fiskespisingen... Max 1 gang i uken men helst ikke mer enn 1-2 ganger i måneden. Men omega 3 er viktig å få i seg.

Når jeg kommer over den verste kvalmeperioden skal jeg spise fisk i hvert fall en gang i uken og har ingen betenkeligheter med det :-)

Men jeg holder meg til laks og torsk og ikke mer eksotiske fisker ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...