Gå til innhold

Dere som er steforeldre, hvor mye betaler dere av de faste utgiftene?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og kjæresten har nettopp flyttet sammen. Han har 3 barn fra tidligere som bor her. Jeg har ingen barn, men vi venter et sammen nå.

Det jeg lurer på er hvor mye som er "vanlig" å betale av faste utgifter.

Han har full jobb, og har godt betalt, han får i tillegg en del ekstra siden alle hans 3 barn bor fast hos han. Jeg er trygdet, og om jeg skal måtte betale halvparten av alle utgifter som er her, går jeg i minus flere tusen hver mnd, og da har jeg ikke tatt med mine egne utgifter. (lån,tlf,forsikring,medisiner,lege,tlf o.l)

Jeg føler ikke at det blir riktig at jeg skal betale halvparten av absolut alt som strøm, mat, klær til hans barn, barnehage, sfo osv osv.

Er jeg helt på jordet når jeg mener at han må stå for seg og sine?

Selvsagt skal jeg være med å betale strøm,mat,husleie,innboforsikring osv osv, men ikke det som angår hans barn vel?

Jeg har aldri bodd sammen med en med barn før, så jeg vet liksom ikke hva som er riktig og galt...

Noen som kan gi meg noen svar? Hva syns dere er riktig fordeling?

Fortsetter under...

jeg betaler etter evne. noen mnd mer enn andre mnd. Jeg kjøper ting til barna hele tiden, han har tre, jeg har en, og vi venter en..

han betaler huslånet, og ja stort sett bare det :) jeg har bedre økonomi enn han har akkurat nå, også elsker jeg å bidra med omtrent alt, føler meg mer på lag da.. men når jeg bare får foreldrepenger, og han har fått kommet seg i riktig skispor :P så blir det etter evne..

fungerer kjempebra forresten! En dag blir det omvendt, og da kommer det nok til å fungere kjempebra da også!

en prat vil hjelpe !

lykke til !

det er hans barn og må derfor bære hovedbyrden. Dere bidrar etter evne - det er vel poenget:) I denne saken har han mange barn, og det koster. Både må man ha større hus, mer mat og større forbruk. Han har størst inntekt, og må derfor ta hovedbyrden. Du må ha din del til eget forbruk, som skal dekke dine faste utgifter.

Sett dere ned med et budsjett, inn og ut - og lag en fordelingsnøkkel som dere begge kan godta:)

Lykke til!

Vi deler på hus, strøm, telefon, internett, forsikringer og mat. Og så betaler han mer for maten når barna hans er her og ellers alt som har med hans barn å gjøre.

Jeg betaler ikke noe for hans, og hans ekskones, barn. Ser på det som en selvfølge at foreldrene sørger for det økonomiske til barna.

Vi betaler etter evne. Vi setter begge inn penger på en felles regningskonto som også går til mat og andre felleskostnader. Jeg har et barn, han har to. Vi deler på det meste, jeg er med på å betale hans barnebidrag, mens han er med på å betale mitt studielån. Vi har ihvertfall ikke regnet på hvem som egentlig "burde" betalt mest ut i fra antall barn. Jeg synes egentlig det er mest riktig at man deler på kostnadene, men da etter evne.

Annonse

Ikke så komplisert. Det virker ikke som om du tjener så veldig mye till at du greier å legge deg opp så voldsomt så uansett. Så gå inn på en etter evne betaling, og stikk unna en tusenalpp hver måned til deg og snart din. Dette trenger han ikke engang vite om. Ville nok hatt meg en buffer, siden han betaler alt. Få dere en samboer avtale og ordne sånn at du opptjener eiendomsrett i huset.

Jeg har ikke noe ønske om å kjøpe meg inn i leiligheten hans.

Det jeg lurte på var hva som er normalt å betale i forhold til hans barn. Jeg føler liksom ikke at det er min jobb å betale for de...

HI

du er vel glad i barna og synes det er rett og rimelig at du bidrar du også, han skal så klart bære hovedbyrden og betale det som koster mest men at han skal betale mer for mat osv fordi han har barn synes jeg blir tullete. du valgte selv å bli sammen med en som hadde barn fra før av... det er pakken og du visste hva du fikk.

Kan ikke begge lønningene gå inn på en konto også bruker dere det som evt er igjen på dere selv og fornøyelser?

Når vi ble samboere og jeg kun hadde mitt barn og han ingen, så betalte han mest. Han tjente mest, og betalte derfor mest. Hvem som betaler hva er ikke viktig for oss, så lenge det blir betalt. Hun ønsket seg ny sykkel, han betalte. Hun trengte nytt vintertøy, han betalte.

Nå er vi gift, jeg tjener mer, men fortsatt mindre enn han (ca 10.000 mindre pr mnd) og vi bidrar etter evne.Har felles barn også, nå.

Vi setter inn en viss sum på regningskontoen hver mnd. Jeg mye mindre enn han, siden han fortsatt tjener mer enn meg...

Selvsagt er jeg glad i barna! Men de har en mor og en far som er ansvarlige for dem og det de trenger, og jeg føler virkelig ikke at det er min jobb å forsørge dem. Hjelper jo selvsagt til når jeg kan, og ønsker.

Ja, jeg har skjønt det med at om jeg betaler på huslån, må han betale ut meg om det blir slutt (noe jeg selvsagt ikke håper på), men trenger man ikke noe annet enn samboerkontrakt? Kan man skrive det selv, kan man finne det på nett, eller må man til advokat?

Jeg har aldri gjort dette før, så jeg spør fordi jeg ikke vet.

HI

Annonse

Jeg synes det høres ut som det mest fornuftige i denne situasjonen er å bli enige om et beløp hver måned som dere har som "egne penger", og så setter dere resten inn på en felles konto. La oss si at dere tar kr. 5000,- selv av lønna deres - resten går inn på felleskonto. Felleskontoen dekker husleie, strøm, mat, klær/utstyr til barna, lommepenger til barna og ting dere gjør som familie. Her skiller man ikke mellom mine og dine barn.

De 5000,- kronene dere beholder for dere selv brukes til f.eks. sparing, sminke, tur ut med gutta/venninner, klær, sko o.l. (Du bruker altså ikke a vfellespotten til egne behov utover mat, men barnas behov blir dekket av fellespotten). Du har ingenting med hva han bruker sine 5000,- til og han har ingenting med hva du bruker dine til.

Oi oi du HI, det er feil at hvis du betaler på hans lån så må han betale ut deg hvis det skulle bli slutt med dere...

Når du bor hos ham betaler du husleie til ham for å bo der. Hva han bruker de pengene på (som nedbetaling av lån) er helt irrelevant om dere skulle gå fra hverandre en dag, det er akkurat som et vanlig huseier-leieboer forhold. Der får også huseier penger som brukes til å nedbetale lån, men leietaker har ikke noe rett på penger fra en eiendom de ikke har eiendomsrett til.

Bare så du er klar over at så lenge alt lånet og leiligheten står på ham, og du betaler ham husleie, så har ikke du rett på noen verdier tilbake når dere bare er samboere. Ingen samboerkontrakter kan endre det. Da må du kjøpe deg inn i lånet og eierskapet av leiligheten.

Vi samler alt i en pott og fordeler utover på det vi trenger. Vi har ikke mine og dine penger. Den ene måneden er det mine barn som er dyrere i drift enn hans osv, så hvem som betaler hva bryr vi oss ikke om.

Jeg tjener mindre enn min mann, men det er ikke ett diskusjonstema hos oss. Jeg jobber mindre enn han, så jeg er mer hjemme med ungene. Vi har mindre barnehageutgifter og ingen sfo, hadde jeg jobbet mer hadde vi fått mindre å rutte med hver mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...