Mammahjertet <3 Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Gullungen er snart 8 mnd. Og jeg elsker å være mammaen hennes. Men jeg er sååå trøtt ofte. Det har aldri skjedd at hun har sovet en helt natt. Det er kun tre ganger i hele hennes liv at jeg har blitt vekket kun en gang. Ellers er det to til fire ganger. Jeg må begynne mer aktivt med nattavvenning nå. Gruer meg til grin og vræl. Hvordan takler du dette? Jeg føler meg konstant trøtt og synes jeg kan se på utseendet mitt at dette tærer. Er blå under øynene og trøtt i blikket. Synes litt synd i meg selv i dag.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Japp slik er de her også, minsten på 7 1/2 mnd spiser enda ca 2 ganger på natten. Storesøster sov sjeden natten igjennom før hun nærmet seg 3 år å da kom jo minsten så jeg husker ikke sist jeg sov natten igjennom. Selv om støresøster sovnet fort igjen våknet jeg jo av henne å måtte inn for å sjekke. Hvordan jeg takler det tja jeg vet egentlig ikke, hviler når minsten hviler vist jeg er veldig trøtt. Jeg er også litt blå/grå under øynene å føler meg ikke så bra men har funnet ut at det hjelper veldig å stelle seg med en gang jeg har stått opp Da føler jeg meg bedre
Trultemor73 Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Minstemann blir 1 år om en ukes tid, og han får ennå pupp om natta. Det går forholdsvis bra, han og jeg sovner somregel fort igjen. Nå har han hatt feber diare i 2 uker og samtidig vært tett. Det har resultert i mye grining/skriking i løpet av natta. Prøver å få tatt meg en dupp på sofaen mens han sover på dagen, men da pleier det å være mye masing fra datteren min på 4 1/2. Så kommer jo eldstejenta hjem fra skolen, sammen med noen venner sånn ca. 12-13. Kan jo ikke ligge på sofaen da, he, he. Til vanlig går det ganske så greit, selv om jeg er mye våken siden jeg sovner fort igjen. Jeg jobber 50 % og det går faktisk enda bedre når jeg jobber enn om jeg er hjemme. Jobber i barnehage og da har man jo ikke tid til å ta en liten dupp engang. Synes det er verre de dagnene jeg ikke får sovet omtrent noen ting og skal være hjemme med datteren min. Blir da fort irritert merker jeg. Hun maser veldig. Men heldigvis så våkner minsten kun hver 3 dje time for mat. Ammet forrigemann i 2 år om natten, så vet jo at dette kun er en liten periode av mitt liv. Men poser under øynene har jeg helt sikkert, he, he. Og så trøster jeg med en kopp varm kakao eller en sjokoladebit når jeg synes synd på meg selv. Det hjelper veldig.
Brillemamma Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har ikke sovet en hel natt på 4 år..hehehe Eldste er 4, mellomste er 2 og minste er 6mnd.. Og ungene mine har alltid våknet et par ganger på natten frem til de er rundt 2 år..ikke fått pupp/flaske altså! Men fordi de mister smokken og ikke finner den osv.. Man venner seg til det. Går helt fint! Men gleder meg til å få sove en hel natt igjen!!)
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 har ikke sovet en hel natt siden før eldste ble født jeg heller, hun er 2 år og 4 mnd men får sove en halvtime lenger i helgene da står pappaen opp med de og hviler meg på dagen dersom jeg er trøtt, blir vant med det.. er veldig tøft når det står på å vær stanhaftig så er det kjempedeilig når det er over,
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Sove hele natta er for pingler, hehe- paaarty all night looong sier bare jeg;) Her takler jeg det ganske godt synes jeg- har vel på en måte blitt litt vant til det, etter snart 2,5 år som småbarnsmamma. Med eldste var det jo mye nattevåk som kjent, og så ble jeg jo gravid og så kom jo lille veslemor til verden, og jaaah sånn går nu dagan, eller nettene om jeg skal være presis hehe. Synes det verste er akkurat når man våkner og skjønner at HEY nå var det på tide å starte dagen igjen gitt (spesielt hvis man føler at den forrige nettopp sluttet), men når man først får kommet seg opp og igang går det som regel veldig greit, med visse ekstreme unntak såklart;)
gutt 10 Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Min er 6 mnd og er ikke i nærheten av å sove natten gjennom, jeg er fornøyd om han har fire timer sammenhengende søvn, så er han kanskje våken hver time resten av natten. Mye pupping for å få han til å sove videre. Men det går seg vel til etterhvert, har i alle fall klart meg fint frem til nå.
Mammahjertet <3 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har også merket at jeg føler meg bedre hvis jeg steller meg med en gang jeg står opp. Hvis jeg ser meg i speilet klokka elleve og fremdeles går i morgenkåpa og håret til alle kanter blir ikke saken akkurat bedre ;-)
Mammahjertet <3 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2011 Så positive og flinke dere er Det virker som at jeg takler det litt dårligere enn dere. Jeg føler meg som ei sur bur-ugle i blant fordi jeg har så manko på søvn. Må vel bare innfinne meg i bli flinkere til å sove på dagtid jeg også. Men sukk... bare å få EN natt inn i mellom der jeg slipper å våkne.
2010 Mammaen Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Jeg hadde det sånn lenge også, men det finnes håp jenter! Gutten min sover nå stort sett fra 19-06/07. Våkner han tidligere sovner han gjerne igjen etter å ha fått smokken. Dette betyr om at jeg er flink og kommer seg i seng til 22 sover jeg 8 timer i strekk! Deiiilig! Det er ikke så lenge han har holdt på sånn (han er 10 mnd nå) så det er håp for dere andre også, Hold ut - det blir bedre :-)
mamsen=) Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 ohh prøv 3 år! snuppa mi slutta med puppen på natta selv så hadde ikke problemer med den biten. men hvis ikke hun har våknet værtfall en gang per natt så våkner jeg uansett etter 3 timer, dette har hengt i hele tida siden nattamminga.. nå har jeg ei til på 8 uker og ammer om natta igjen, er veldig sliten til tider, men det er utrolig hva man venner seg til også!!
Canari Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Ja er noen år siden sist (har hatt noen netter med 4-5 timer sammenhengende søvn, men de er sjeldne, og enkelte ganger har jeg fått opp mot 6,5 timer, men snittet/regelen er 5 timer tilsammen i mange økter). Er det ikke puppen som kaller (kalte), er det smokk eller tenner eller bare det at baby er for gira til å sove så lenge om gangen pga all utviklingen, eller støresøster som vil ha dyne, kos, vann, må på do etc.
simba>>>3gutter Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Har jeg sovet ti hele netter de siste fem årene (som ungene har vært hjemme) er det toppen. Men det er noe merkelig med det å være mor, man klarer det meste, det har vært netter hvor man har lyst til å kaste ungene ut av vinduetfor så å trekke dyna godt over ørene å sove videre. Men om morgeren, er alt glemt og hjertet smeltet av vedren skjønneste smil og en ordentlig bjørnekos og klapp av mange små hender!
Mammahjertet <3 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 29. mars 2011 Åå så nydelig det var det du skrev. Det er akkurat slik det er. Alt er verdt det når en ser smilet og det søte vesenet som en elsker så høyt. Må bare finne en måte jeg selv takler dette litt bedre på. Det blir på en måte når jeg hører "alle andre" i barselgruppen for eksempel har unger som sover såååå godt på natta.
Brillemamma Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 Jeg tror faktisk at om man tenker utrolig mye på dette med at man får lite søvn og sånn, så blir man automatisk trøtt, sur og sliten Man må bare ikke tenke på det, ta det som det kommer, og det viktigeste av alt: Tenke at DET ER BARE EN PERIODE! Det er ikke for resten av livet. Og at tiden går utrolig fort! Det hjelper veldig å tenke positivt! OG å være i aktivitet. Om man er trøtt så hjelper det ikke å sitte i sofaen hele dagen og tenke på hvor trøtt man er..hehe ;P Og ja, stell deg med en gang du står opp. Det gjør jeg alltid! Hater å gå rundt i pysjen halve dagen, da føler jeg meg iallefall trøtt!
maxime75 Skrevet 30. mars 2011 #16 Skrevet 30. mars 2011 Helt vanlig d har vel ikke sovet samenhengende mer en 3 timer på 2,5 år. Har en på 2,5 og en på 11 uker, men man venner seg til d og lader opp når man kan;o)
Galskapens overhode Skrevet 31. mars 2011 #17 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har nå fått nr 3.. nr 1.. sov hele natten da hun fylte 3 år.. Jag rakk å sove litt i 1 år.. så kom nr 2.. Han begynte å sove hele natten rett før nr 3 kom nå.. SÅ jeg har gått over 3 år uten en hel natts søvn.. Og ja.. det tærer på kroppen og utseendet.. Etter ca 18 mndr har den værste zombie-følelsen pleid å gå over.. Jeg føler jeg har blitt 10 år eldre i ansiktet på de 3 siste årene.. =( Men alt for barna.. Min tid kommer =D
gullis og snuppis Skrevet 31. mars 2011 #18 Skrevet 31. mars 2011 Ikke for å ta motet fra deg, men tror heller ikke jeg har sovet mange netter uavbrutt etter at førstemann ble født for 3,5 år siden Han tok aldri smokk, og vi styrte en del med å få roet han når han våknet om nettene. Og det holdt han på med til han var rundt tre. Han kan fortsatt våkne fordi han drømmer, er tørst, må tisse, etc. Og nå har vi jo i mellomtiden fått en ny en som fortsatt ammes om natten. For min del synes jeg trettheten har kommet og gått i perioder. Men merker jo at overskuddet til å gjøre andre ting er mindre. Har et stort behov for å slappe av når jeg ikke er opptatt av ungene, og orker ikke trene, gå ut, besøke venner, ol som før. Men jeg tenker at dette er en del av det å være småbarnsforeldre. En fase man må gjennom som er slitsom, men utrolig givende. Noen er heldige og får barn som sover natten igjennom fra de er ganske små, men det er ikke uvanlig med forstyrret nattesøvn et par år heller. Kanskje må man da prioritere bort andre ting, avlaste hverandre så man får hvilt innimellom, ha barnevakt en natt (og legge seg tidlig). Men de fleste kommer seg jo igjennom det, og plutselig en dag savner man denne tiden, fordi man etterpå sitter igjen med alle de positive minnene
AO3 Skrevet 31. mars 2011 #19 Skrevet 31. mars 2011 Med storebror sov jeg ikke en hel natt før han var ett år. Pluss på x antall doturer per natt under graviditeten også... Jeg synes faktisk det er enklere å takle denne gangen. Jeg er kanskje mer vant til det? Men opptil fire oppvåkninger per natt er veldig mye over så lang tid, skjønner godt du er sliten...
odji Skrevet 31. mars 2011 #20 Skrevet 31. mars 2011 Min er 18 mnd og jeg er alenemor. Jeg har ikke sovet en hel natt siden før h*n vart fødd. Kjenner meg trøtt jeg også, heldigvis kan jeg sove på dagen når h*n sover av og til. Men det kommer bedre tider. En dag sover vel lille nurket helt rundt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå