Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

velger å vere anonym ennå, så får vi se etterhvert :D

Men lurte litt på dette med egg, rekner med dere kan litt mer enn meg om dette :P

korleis donerer du egg? Selv er eg en som kunne tenke å donnert vekk egg... men vet dere hva prosess det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man snakker om å donere egg i Norge, er det vanligvis snakk om kvinner som selv har hentet ut egg for SIN EGEN prøverørsbehandling,og har egg til overs. Dvs de løper ikke noen tilleggsrisiko vedå gi bort resten.

Egghøsting er en stor belastning for kroppen din, fordi du må gjennom massive hormonkurer. Det er vanlig å bli dårlig i denne perioden (type hormonplager som kvalme osv.). Det varierer naturligvis hvor dårlig man blir.

Det er ikke klart rent forskningsmessig ennå -men det er grunn til å tro at denne behandlingen kan øke kreftrisikoen din. Det er også en mulighet for at du kan få indre blødninger (som man i verste fall kan dø av). Denne risikoen for indre blødninger ligger på noen prosent, slik at den er jo såpass at man må ta den i betraktning.

Disse tingene er vel verdt for mange hvis man SELV ønsker seg et barn. Dersom man gjør det for andre, tenker jeg at man bør tenke seg nøye om.

Fordi jeg har (donor-)barn selv ville jeg aldri utsatt moren til barna mine for en slik behandling for å gjøre noen andre "en tjeneste", og jeg ville heller aldri utsatt noen andre for en slik behandling/ risiko for min skyld.

Men det er jo avveininger hver enkelt gjør seg.

Skrevet

Når man snakker om å donere egg i Norge, er det vanligvis snakk om kvinner som selv har hentet ut egg for SIN EGEN prøverørsbehandling,og har egg til overs. Dvs de løper ikke noen tilleggsrisiko vedå gi bort resten. Det er ikke det du snakker om her, forstår jeg.

Egghøsting er en stor belastning for kroppen din, fordi du må gjennom massive hormonkurer. Det er vanlig å bli dårlig i denne perioden (type hormonplager som kvalme osv.). Det varierer naturligvis hvor dårlig man blir.

Det er ikke klart rent forskningsmessig ennå -men det er grunn til å tro at denne behandlingen kan øke kreftrisikoen din. Det er også en mulighet for at du kan få indre blødninger (som man i verste fall kan dø av). Denne risikoen for indre blødninger ligger på noen prosent, slik at den er jo såpass at man må ta den i betraktning.

Disse tingene er vel verdt for mange hvis man SELV ønsker seg et barn. Dersom man gjør det for andre, tenker jeg at man bør tenke seg nøye om.

Fordi jeg har (donor-)barn selv ville jeg aldri utsatt moren til barna mine for en slik behandling for å gjøre noen andre "en tjeneste", og jeg ville heller aldri utsatt noen andre for en slik behandling/ risiko for min skyld.

Men det er jo avveininger hver enkelt gjør seg.

Skrevet

Eggdonasjon er ikke mulig / lovlig i Norge. Det er kun menn som kan donere sæd.

Har ikke hørt begrepet bli brukt slik Anonym beskriver, ved eget bruk er det jo ikke snakk om å donere/gi bort.

Skrevet

Min venninne donerte egg i Danmark. Du kan ikke donere til kjente i Danmark, men anonymt.

Du får dekket medisiner og 1000dkr, du kommer med andre ord til å betale en god del selv for å donere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...