Gå til innhold

"Hjemme med sykt barn"-dager og ny jobb


Anbefalte innlegg

Hva er vanlig praksis når det gjelder "hjemme med sykt barn"-dagene når man bytter jobb? Jeg vet at man i følge loven har ti dager pr kalender år. Men hvor vanlig er det at ny arbeidsgiver sjekker hvor mange den nyansatte har tatt ut før den begynner i ny jobb?

 

Noen som mener noe om dette eller som har erfart?

Fortsetter under...

Jeg ville spurt , vet en referansesjekk, om personen jeg evt ønsker å ansette har et høyt sykefravær osv, og håper at tidligere arbeidsgivere er ærlige. Men det er ingen meldeplikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver vedr antall dager brukt, så ved et skifte av arbeidsgiver nulles dagene og man starter med blanke ark ;-)

Annonse

Vi sjekker aldri det i vår bedrift, men så har vi over 5.000 ansatte i Norge. Ville rett og slett blitt for stor jobb, pluss at vi i tillegg ønsker å stole på våre ansatte.

Har faktisk ikke hørt om noen som gjør det, og jeg har jobbet med HR i en lengre periode.

Har jobbet i bedrifter hvor vi sjekker med tidligere AG, i bedrifter hvor vi ber de ansatte oppgi dette, og i bedrifter som ikke spør i det hele tatt.

 

Det er nok ganske vanlig at man spør den ansatte selv hvor mange dager han/hun tidligere har brukt, og mindre vanlig å faktisk ringe for å sjekke med tidligere AG.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...