Me&Mine Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Da tenker jeg på de som har morkake som delvis eller totalt dekker åpningen. Jeg skal på ny ultralyd i uke 33 for å se om den har flyttet seg, har i det siste tenkt veldig mye på dette. Før jeg fikk vite på ordinær ultralyd at jeg hadde det, hadde jeg aldri hørt om dette før. Så leste jeg ett sted at ca 5% av gravide har det ved ordinær ultralyd og bare 1% har det fortsatt etter syvende måned. Men i det siste har jeg hørt om mange som har måtte ta ks pga dette, trodde det skjedde veldig sjeldent (var hvertfall det jordmor sa til meg). På hvor mange av dere flyttet den på seg? Å hvor mange må mest sannsynlig ta ks?
Mia2011 Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Hei, jeg fikk det påvist på ordinær UL uke 19, ingen plager eller blødninger. Den lå på fremrevegg og dekket delvis åpningen. Hadde heller ikke hørt om det før, og jeg er 3' gangs Ved 3D UL uke 28 og 29 dekket den fortsatt delvis, så jeg var forberedt på at den ikke flyttet seg mer, var på ny UL på sykehuset uke 32 da var jordmor usikker,fikk ny time uke 33 hos gynekolog og da bekreftet han at den hadde trukket seg bort Så nå blir det vaginal fødsel på meg iløpet av noen uker håper jeg, og gleder meg stort over det Lykke til.
true<3love<3 Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Hei:) jeg hadde Frontligende morkake, fikk en kraftig blødninger i uke 16 og fått beskjed om å ligge helt i ro siden, var på kontroll i uke 33 og den har flytta på seg, så her blir det normal fødsel:) trur du kan slappe helt av, for dem pleier å flytte seg etter som morkaka vokser:) lykke til
peppe Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Jeg tilhører den heldige promillen som i uke 33 fortsatt har totalt forliggende morkake. Ligger på bakre vegg og da er vist sjansen mindre for at den flytter seg enn om den ligger foran. Hadde keisernitt forrige gang, og det er derfor ikke usannsynlig at morkaka har grodd fast i arret, og ganske liten sjanse for at den flytter seg. Har hatt bittelitt blødninger, men tar det veldig med ro og tror nok dette går bra. Syns det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til all ulik informasjon, og det er jo ikke så mange med erfaring på området. Vil gjerne høre fra andre som har opplevd/ opplever det samme. Kanskje du vil oppdatere litt om situasjonen din etterhvert, JuniBebis=3?
Me&Mine Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2011 Jeg fikk vite at morkaka var foranliggende og dekket helt åpning, så da er vel sjansen stor for at den flytter seg. Er ca 4 uker til jeg skal på ultralyd, så jeg får vente i spenning og håpe på det beste. Kan gjerne oppdatere dere om situasjonen min, skriver sikkert ett innlegg om det etter ultralyden
Sessan <3 apriljente Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Da jeg var på ultralyd i uke 17 så fikk jeg vite at jeg hadde forliggende morkake, og at jeg måtte tilbake i uke 28 for å se om den hadde trukket seg opp med livmora. Det hadde den gudskjelov og da blir det vanlig fødsel på meg jeg hadde heller aldri hørt om dette før, men de sa at i de aller fleste tilfellene så trekte den seg opp etterhvert som livmora ble større lykke til og krysser fingrene for deg
JenteOgGutterMamma! Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Hei! :-) Jeg hadde foranliggende morkake i dette svangerskapet, ble oppdaget etter blødninger i uke 8 og 10! Fikk forbud om alle tunge løft, sex og ble 100% sykemeldt ut svangerskapet! Morkaken hadde ikke flyttet på seg i uke 18, i uke 28 hadde den begynt å flytte på seg og i uke 34 hadde den flyttet seg så langt bort at jeg fikk beskjed om å kunne føde normalt! :-) Håper den har flyttet seg hos deg også! :-) Lykke til! :-)
Plutselig_gravid Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Hei Jeg hadde også forliggende morkake. Ble oppdaget på ordinær ultralyd. Fikk blødning i uke 25 og innlagt på obsen. Fikk sexforbud osv. Da dekket den fremdeles åpningen. I uke 27 var jeg på ny ultralyd pga noe annet og da hadde den flyttet seg såpass at jeg kan føde
Me&Mine Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2011 Tusen takk Ser ut som den har flyttet seg med de fleste her. Tror jeg kan slappe litt mer av nå
Popelko Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Jeg hadde det, men den flyttet seg ca i uke 18.. Fant det ut pga masse blødninger fra uke 12. Får håpe den har flyttet seg hos deg også
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 30. mars 2011 #11 Skrevet 30. mars 2011 Jeg har også forliggende morkake, den ligger på bakre vegg, men delvis foran åpningen, den har ligget slik siden uke 5 da jeg begynte å få blødninger Har slitt med blødninger hele svangerskapet. På ordinær UL i uke 19, fikk jeg fortsatt beskjed om placenta previa marginalis/totalis, ny UL i uke 32 viste at den fortsatt lå delvis over, hadde ikke rikket seg en mm en gang! Det ble da satt KS-dato 11 dager før termin, altså 22.04! Ekstra UL i uke 33 (pga blødning og premature rier) viste at den hadde flyttet seg noen få millimeter, men ikke nok til å føde vaginalt! Ny UL i går, uke 35+4 viste at morkaken fortsatt dekker delvis åpningen og jeg får absolutt ikke gå i vanlig fødsel. Nå ligger babyens hode ned og trykker på kanten av morkaken sa legen i går, så jeg har litt blodig slim/utflod. KS dato er opprettholdt og i går hadde jeg samtale med anestesilege osv, alt av diverse skjemaer, innkomstjournal osv er på plass! De sier at det er sjeldent at morkaken ikke flytter på seg, så prøv å kose deg og nyt resten av svangerskapet, du skal se at den flytter nok på seg Lykke, lykke til Klem fra
Lukas <3 Ella <3 Skrevet 30. mars 2011 #12 Skrevet 30. mars 2011 Jeg hadde også forliggende morkaka som dekket stor del av åpningen,oppdagets ved ordinær ul i uke 19. Ikke hadt noe blødninger eller plager av det og igår når jeg var på UL(er i uke 33 nå) så hadde den flyttet seg oppover! Hadde også gruet meg en del så var deilig og få den beskjeden! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå