Gå til innhold

Eksem, baby på 7mnd. Hva gjør man? Tips?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Minstegutten vår på 7mnd fikk for ca en mnd siden en til tre røde små flekker, som var tørre på haka, låret og armen. Men så gikk de bort litt, for å så nå komme tilbake, men mye mer. Han har også hele ryggen full av røde prikker. Ser akkurat ut som den eksemen jeg hadde da jeg var yngre (atopisk eksem, for å så utvikle seg til også svak psoriasis)

Hva gjør jeg nå? Kan legen teste for hva han er allergisk mot allerede nå, eller gjør de ikke det når de er så små?

Kan ikke skjønne hva han reagerer på heller, da han får grøt og pupp, å den frukten som er i grøten er jo bare eple, banan eller pære, så det er jo ingen sitrusfrukter.

Jeg tålte ikke skjokolade, sitrusfrukter, nøtter, ketshup bla.

Hva kan jeg evt. smøre på? Noen som vet?

Han blir også ekstremt fort tørr, spesielt i kinna. Smører han med tykk krem i kinna flere ganger daglig men det blir ikke noe bedre....

Takk for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her bruker jeg Miniderm som en generell krem til kroppen. På tørre eksemflekker smører jeg foreløpig decubal. Har funnet ut at det virker som regel i løpet av et par dager. Om det blir for ille bruker jeg en kortisonsalve etter at legen hadde sett på henne.

Ellers bruker jeg ingen såpe på henne, med unntak når vi har vært i basseng. I badevannet hjemme bruker jeg Balneum Herbal som er en badeolje hvor oljen blander seg i hele vannet og ikke bare blir liggende på toppen. Alt av våtservietter er fy fy på henne da de tørker ut huden hennes med en gang.

Jenta mi er 7 mnd og har fått henvisning til utredning av allergi. Mistenker selv melkeallergi på henne da vi har en del av det i familien.

Skrevet

Takk for svar!

Får få legen til å se på det... Jeg har brukt asan på han når han dusjer, og bruker bare klut og vann, aldri våtservietter.

Håper legen er villig til å sjekke det litt ut!

Heldigvis viser han ikke noe ubehag enda hvertfal, så det er nå godt!

Skrevet

Vi har ei lita jente på 2 måneder som for noen uker siden fikk diagnosen atopisk eksem. Hun klødde seg fælt i ansiktet, og var tydelig plaget. Vi fikk et tips her inne om Miniderm, som hun over anbefalte, og den er GULL VERDT for oss! Anbefales på det sterkeste!

I tillegg fikk vi beskjed av hudlegen om å unngå ull, tørr luft og stress.

Det også fungerer utmerket mot eksemen. Så lenge vi klarer å unngå de tre tingene, og smører jevnt med Miniderm, er vesla helt fin!

Lykke til! :)

Skrevet

Takk for tips! Er miniderm på apoteket eller? Da er det vel bare å løpe og kjøpe! hehe:)

Skrevet

Fåes på apotek både på tube og en stor pumpeflaske. :)

Skrevet

Jepp, du får Miniderm på apoteket ja. Blå og hvit eske. :)

Skrevet

Min lille gutt på straks 5 mnd, fikk diagnosen atopisk eksem av legen i dag :(

Tips vi fikk, var å smøre han med babylotion ofte. 1gang i uka skulle han masseres inn med olivenolje på de tørre områdene og la dette virke 1 times tid. Deretter skulle han bades.

Knotten min er også tørr bak ørene og i knehasene, og her kunne jeg smøre på olivenolje og la det være der (ikke vaskes vekk).

Ellers holdt det med et bad i uka - for ikke å tørre huden unødvendig ut.

I tillegg var det viktig med mye lufttilgang til huden. Ha baby mest mulig uten klær. Så her skrur jeg opp ovnene i stua nå! :)

Fikk også beskjed om at sol ikke nødvendigvis gjorde eksemen bedre for alle (var visst rundt 20% som faktisk ble værre av den). Greit å skrive seg bak øret, om våre små plutselig får mere utslett når sommeren kommer..

Men i 80% av tilfellene hjalp sola. Så bra at det går mot varmere dager! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...