Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle jenter/damer her inne:)

Jeg er ei jente med pcos og har i følge meg selv altfor mange mislykkede pp bak meg, går nå på pergotime og har fått beskjed om at jeg skal prøve dette i tre-fire måneder..

Fikk beskjed om at hvis jeg ikke var gravid etter dette, så ville det bli prøverør på oss..

Og dermed har jeg noen spørsmål:

- Hvor mye vil det koste? (Gjøvik sykehus)

- Kan man få noe type stønad siden man har en kronisk sykdom?

- Hvor lenge må man vente?

- Hvordan foregår hele prosessen?

Og til dere som har vært gjennom dette eller driver nå:

- Hvordan opplevde dere dette?

Håper på masse svar:) Ønsker alle en super dag:)!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Får håpe pergo gjør susen og at du slipper prøverør!

Ang hvor mye det vil koste. I det offentlige er det mulig med 3 IVF forsøk (pluss evt fryseforsøk dersom du får egg på frys). Egenandel er 1500 kr per forsøk + medisinutgifter. Medisinutgiftene avhenger av hvilke, og hvor store doser, medisiner du trenger, men ligger ofte på rundt 6-10000 kr per forsøk. Men medisinutgifter utover 15000kr får du refundert.

Du får, såvidt meg bekjent, ingen stønad pga kronisk sykdom.

Ventetiden varierer litt fra sykehus til sykehus, men ofte er det ca 3mnd ventetid fra man har sendt inn søknad om IVF til man kommer inn til forsamtale, og gjerne ca 3 mnd til før man er i gang med første IVF forsøk. Dette er også avhengig av om man er ferdig utredet når søknad blir sendt inn eller om sykehuset evt ønsker tilleggsundersøkelser.

Hvordan prosessen foregår er litt avhengig av hva legene bestemmer seg for å gjøre, men i utgangspunktet er det to forskjellige måter IVF medisineringen gjøres på:

- kort regime: oppstart med hormonsprøyter ca 2. syklusdag, går på hormonsprøyte (+eggløsningshemmende sprøyte) frem til en innvendig UL ca på dag 10 hvor man sjekker utvikling av egg og slimhinner. Dersom denne er bra setter man eggløsningsprøyte. Så er det uthenting av egg ca 36 timer senere, og innsetting av evt befruktet egg 2 dager etter dette. Deretter går man på hormonstøtte i 2 uker til man vet om forsøket har vært vellykket.

- langt regime: begynner med en nesespray ca på dag 20 i syklus som gjør at man går inn i kunstig overgangsalder (nedregulering). Når man er nedregulert foregår resten som under kort regime (med unntak av eggløsningssprøyten).

Hvordan jeg har opplevd dette:

Jeg er nå så heldig å være gravid i uke 26 etter andre ferskforsøk, og syns dermed at alt slitet har vært verdt det. MEN, når det er sagt, så syns jeg at IVF prosessen var beintøff. Det er mange oppturer og nedturer, og vanskelige stunder. I tillegg har jeg reagert veldig på hormonene og vært innlagt på sykehus pga disse i perioder. Men som sagt, når premien er en liten jente om ca 15 uker så skal jeg ikke klage.

Håper dette ga deg svar på noe av det du lurte på. Lykke til videre!

Skrevet

Jeg vil bare skyte inn at Gjøvik ikke har noen IVF klinikk. Du vil nok i så fall bli henvist til Rikshospitalet eller Ullevål, som er de som er nærmest Gjøvik. Det er selvfølgelig fitt sykehusvalg, så du kan jo velge andre sykehus (Eks i Trondheim, Porsgrunn....)

Får håpe det klaffer for deg med pergo :)

Lykke til.

Skrevet

Hei og rusen tusen takk for svar:) nå føler jeg meg litt smartere her jeg sitter.. Huff, blir spennende å se om muligens ikke pergoen kan gjøre trikset.. Har jo nesten ikke tålmodighet igjen her:p

Kjempekoselig å høre at det funket for deg:)

Og nok en gang, rakk for at dere tok dere tid til å se på meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...