Gå til innhold

Akkurat nå hater jeg meg selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meldt meg opp til privatist eksamen i norsk og naturfag påbygging! Og skal opp om en mnd! Har ikkje opna boka en gang:( Huff, har dere tro på at jeg kan få stå karakter om jeg jobber som ne helt nå??

Trenger sårt noen som har tro på at dette skal gå bra!

Er jo ganske stort fag i norsk..:/ Og naturfag er det jo en del forsøk som jeg ikkje får praktisert..:(

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Ok, nå har du 4 uker på deg! Sett av minst 2-3 timer hver dag og fokuser på lesingen. Lov deg selv en liten gevinst hver kveld, kanskje avslutte med en god film, litt ansiktsbehandling på badet eller en liten sjokoladebit! ;-) Nå vet jeg ikke hvor mye avlastning du får hvis du er hjemme i permisjon, men dette går bra! Stå på! Det er mye jobb i 4 uker, men etter disse ukene så er du ferdig!

Skrevet

Jeg er i full jobb, så er ikke hjemme før 15.30. Begynte å jobbe 6 uker etter fødselen(50% jobb frem til mars).. Og da vil jeg være med lillegutt til han legger seg. Men får heller kutte ut tv'n de neste ukene, lillegutt legger seg halv 8 tiden hver kveld (også etter ny tid). Så må bruke kveldene på lesing. Og heller kose meg litt med tv titting i helgene. Nå begynner jo mannen i ny jobb på mandag, og jeg vil ikke ut igjen i permisjon før jeg er ferdig med læretida mi i oktober. Så det blir noen tøffe uker nå. Men jeg skal klare det!

Vi har planlagt permisjonen vår, slik at lillegutt ikke skulle i barnehagen før han var 2 år. Men så måtte mannen slutte i jobben sin, for de legger snart ned. Nå har han fått seg en ny jobb, og da kan han ikke ta permisjon. Men vi har noen fantastiske foreldre og svigerforelde som hjelper til med barnevakt når vi begge er på jobb! De er helt fantastiske.

Men jeg får se frem til slutten av året, da har jeg kanskje tatt allmenn påbygging, og bestått læretida mi! Dette skal jeg bare klare!

Skrevet

Vet du..dette tror jeg du klarer om du bare går skikkelig inn for det. :)

Jeg hadde en lignende "episode" selv,som privatist,og hadde gjennom hele året bare sullet og dullet.

Norskboken knirket fortsatt når jeg åpnet den. ;)

Men 5 uker før eksamen MÅTTE jeg bare sette meg ned og lese.

Gikk fra eksamenslokalet med en femmer. ;)

Og jeg er ingen "fast learner",men helt gjennomsnittlig. Må skrive for at det skal sitte- så det er virkelig håp for deg også vil jeg tro.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Signerer nøtta her... Jeg er desverre en skippertaks person, dårlig selvdisiplin!!! Jeg begynte å lese et par uker før eksamen og jeg sto fint jeg :)

Dette klarer du så bra så! flink er du, baby jobb og eksamner! lykke til <3

Skrevet

Tusen takk for svar! Kjenner jeg blir mer gira når jeg leser det! :)

Skrevet

Dere som har tatt norsk eksamen tidligere. Har dere tatt muntlig eller skriftlig? Jeg skal ta begge deler. Men det er jo en del oppgaver i boka, vil dere si at De er viktige? På skriftlig eksamen, så kan jeg jo ha med alle hjelpemiddel? Så har jeg lest det meste, så vil det være lett for meg å finne frem igjen? Skal så klart gjøre noen oppgaver. Men trenger vel ikke aller? Og til munntlig eksamen, skal det vel være en fordypningsoppgave, så trekker jeg et emne. Men hva slags emne kan det være? Kan det bli at jeg må tolke en tekst? Viss jeg tolker alle tekstene så står på leselista, så må vel det holde? Ikke alle i boka?

Skrevet

En del av spørsmålene dine ville jeg kontakta stedet du skal ta eksamen og spurt om. Evt. sendt en e-post til en faglærer.

Jeg har ikke så mange svar til deg, men jeg vil anbefale at du setter deg inn i kompetansemåla i fagene du skal opp i, som du finner her;

http://www.udir.no/grep/Kunnskapsloftet-fag-og-lareplaner/

Velg fag, og trykk deretter på kompetansemål og scroll ned til "mål etter vg3". Der finner du de lista opp.

Uansett hvilken skole og hvilket læreverk skolen benytter, er målene en skal nå de samme. Så har du kontroll på kompetansemåla du skal, så tror jeg du skal være godt rusta!

Jeg vil anbefale at du går tar en utskrift av kompetansemåla, og at du skriver ved siden av hvert mål hvilke kapitler i læreboka som omhandler dette. Deretter jobber du temabasert til du er igjennom måla. I læreboka kan det hende det er kapitler som egentlig ikke har så mye med kompetansemåla å gjøre, og jobber du etter måla er du sikra at du ikke bruker for mye tid på unødvendigheter.

Lag deg en fremdriftsplan, hvor du skriver hvilke temaer du skal jobbe med hvilke dager, og SKRIV NOTATER! Skriver du gode notater underveis, har du en kjempefordel når du skal ta siste innspurt. I tillegg lærer man mer når man tar notater :)

Lykke til!

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Hei. Jeg hadde begge deler. Jeg fokuserte mer på muntlig, for på skriftlig er det fler oppgaver å velge imellom og det er alltid en planke oppgave og den valgte jeg :P

Muntlig var delt inn i 3 deler. En ukjent tekst jeg fikk en halvtime før å forbrde meg på. Fikk da en tekst om samnork og jeg skulle drøfte det.

Del 2 Skulle jeg tolke Ludwig Holbergs Jeppe på Bjerget hadde hatt dette som pensum så dette regnet som kjent tekst.

del 3 var særemne der hadde jeg et eller annet om Jo Nesbø sine krimbøker jeg ikke husker helt faktisk...

LYKKE TIL! Du har krav på en liste over kompetansemål, og pensumliste =) Det kan være lurt.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Det med kompetansemåla har jeg ikke tenkt på en gang..

Juliea+gullet. Jeg og skal ha tre bøker av Jo Nesbø.. Jeg er ikke så glad i å lese, så jeg har lånt meg lydbøker, håper det blit litt lettere:P

Har du noen tips til hva jeg kan gjøre på særemne? Jeg tenker kanskje at problemstillingen min skal gå ut på hvordan hovudpersonen endrer seg i løpe av bøkene?

Jeg må jo presentere dette munntlig, hvordan skal en gjøre det? Hva vil du si er viktig? Skal jeg si litt om bøkene, litt om forfatteren, og så ta problemsstillingen?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Dette er et gammelt innlegg nå, men jeg vil takke dere alle sammen! Jeg stod på begge norsk skriftlige eksamenene, stod på norsk og naturfag munntlig! :)

Nå skal jeg opp til fagprøven om fire uker, kjenner jeg begynner å grue meg. Men jeg er ganske gira, når det har gått så bra til nå, kjenner jeg blir litt stolt av meg selv. Stolt av alt jeg har oppnådd det siste året(satser på at jeg står på fagprøven også) :) Da mangler jeg bare historie til høsten. I løpe av et år har jeg fått en nydlig liten sønn, som jeg elsker over alt, jeg har fullført siste året mitt som lærling, og forhåpentligvis bestått fagprøven, i tillegg til at jeg har tatt alle faga på allmenn påbygging som privatist (satser på ståkarakret på historie også)! Nå begynner jeg faktisk å tenke på nr 2, kunne tenkt meg to år mellom de. Gutten min ble født sept i fjor:) men må få med samboeren min også, må nok smiske litt der;) Til neste år vil jeg begynne på høgskole. Begynner jeg på skole, og får en liten baby til. Vil det nok bli ganske tøft, men med litt struktur i hverdagen, går det meste. Jeg føler selv at jeg får en del tid med lille gutten, og mannen føler han får mye oppmerksomhet:) Jeg har ikke så veldig mye tid til å pleie meg selv, men jeg får jo meg en utdanning. Og jeg vil si det er like bra, i hvertfall når jeg tenker på framtiden:)

Er ingen andre studenter der ute? Som kanskje har noen tips til hvordan det er å gå på høgskole med unger? :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Så utrolig flink du har vært/er!! Vil bare gi deg en klapp på skulderen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...