Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Og er man kun storfamilie hvis man har alle barna sammen?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Storfamilien har ingenting med antal barn å gjøre. "En storfamilie består av foreldrefamilien, familien til ett eller flere av barna, eventuelle voksne uten egen kjernefamilie, og eventuelle barnebarn. En storfamilie kan altså være veldig stor og romme mange generasjoner, eller den kan være mer begrenset. Begrensete varianter av storfamilien er stammefamilie og fellesfamilie. Storfamilier var vanlige på landsbygda da Norge var et bondesamfunn, og familien fungerte mye som et arbeidsfellesskap."
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Skulle skrive som 00:50 skriver. En storfamilie har ingenting med antall barn å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Så da går ikke vi under begrepet storfamilie? Jeg har ett barn fra før, sambo har to og nå har vi ett barn sammen og planlegger ett til...Synes vi er en skikkelig "storfamilie" når vi alle er samlet!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Nei. Dere er ikke en storfamilie. Hadde du slengt på en bestemor eller to, noen tanter, en onkel, kusiner og en fetter så snakker vi storfamilie. Dere er en familie med flere barn.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 En storfamilie er én ting, en stor familie er en annen!
Tokatter_USA Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Akkurat som at Stor-Oslo ikke betyr at Oslo er en stor by, men at områder rundt Oslo regnes med.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Når jeg sier at jeg samler storfamilien på verandaen så er både besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn tilstede, det er storfamilien. Men jeg har også en ganske stor familie siden jeg har fire barn
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Derer er ikke en storfammilie, men dere er en stor fammilie.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Dere er vel heller ikke en storfamilie bare fordi dere er samlet, for å være en storfamilie må man bo sammen, gjerne med en felles husholdning.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Jeg tenkte først (med mitt lille hode) at alle familier med 4 eller flere barn er en stor familie. Men nå lærte jeg jammen noe nytt
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Storfamilien er for meg en familie, besteforeldre, tanter og onkler + deres eventuelle barn. Storfamilien bor skjeldent sammen i dag, men de samles gjerne i høytider og ferier. Jeg har vokst opp i et hjem der vi en periode bodde 4 generasjoner under samme tak, det kan vel kalles "storfamilie". Stor familie vil jeg kalle se som har tre barn eller flere, da inkl eventuelle stebarn.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 08:46 : Man er en stor familie, men ikke en storfamilie. Det er forskjellig betydning om ordet er delt eller sammensatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå