Gå til innhold

Har den daglige omsorgen for mitt barn, men mor vil ikje gi meg papirene sånn at ting blir formelt. What to do?


caligula84

Anbefalte innlegg

Hei, håpe på litt svar her ang en ugunstig situasjon som jeg har havnet i.

 

Er vel det man kan kalle en alene pappa for øyeblikket men moren til barnet er ikke så veldig io møtekommende selv om jeg hjelper henne ifm utdannelse i forsvaret.

 

Vi prøver å gjøre en lang historie kort. SIden Jan 11 så har jeg flyttet til en annen kommune slik at min datter skal beholde omgivelsene sine ifm barnehage å miljø. (Blir 3 år i høst). Jeg og moren gikk fra hverandre i 09, har hatt en veldig bra samarbeid ifm datter helt til hun ville utdanne seg i militæret noe jeg støttet henne fullt ut i. Men, og dette er et stort MEN. Hun vil ikke skrive over omsorgen iht at det offentlige at det er oppført at jeg faktisk har den daglige omsorgen. Mao så mottar hun overgangstønad,barnehage tillegg, dobbel barnetryd osv osv samt det hun mottar i forsvaret og utgiftenen dem dekker (husleie, strøm, barnehage osv osv.

 

Må ærlig innrømme at jeg faktisk ikje aner alt hun mottar av penger sånn egentlig men vet bare at alt av hennes utgifter blir betalt med det som faktisk skulle ha vært mine penger, å det som blir til overs mottar jeg som "lommepenger" for å ha den daglige omsorgen for mitt barn. Samt at jeg går glipp av feks barnetrygd som forsvaret hadde dekket på 3700 I mnd, å nå opparbeider jeg meg gjeld til Staten som NAV dekker for å ha den daglige omsorgen for gullet mitt.

 

Tror jeg virklig har prøvd alle måter for kommunikasjon for å gjøre ting riktig. Men nå er situsjon fastlåst for godt tror jeg, NAV ba meg melde flytting til kommunen å vips så var vi samboere igjen siden jeg bor på hennes registrerte addresse. Kunne sikkert skrevet mye mere ang saken men vil helst ha svar ang noen spørsmål

 

1; Noen som har vært i lignede situasjon og kan dele erfaringer og hva som skjedde?

 

2; Er faktisk ikke dette helt bevist trygdesvindel fra hennes side? Jeg mener det.

 

3; Hva kan straffen bli for henne og eventuelt meg? NAV & Skattemyndighetene har fått snusen i dette så saken hennes er oppe til vurdering hos NAV ang yutbetalinger. Men jeg for min del har egentlig ikke gjort noe galt mener jeg selv bortsett fra at jeg var for naiv og ble litt pratet rundt av henner og hennes mor og ingnorerte rådene fra mine egen nærmeste som faktisk hadde helt rett i va dem sa.

 

Når ting går i mot henne, eller planen hun og moren har lagt som jeg "gikk" med på så kommer hun bare med trussler til meg. "Jeg flytter å du kan ikke gjøre noe med det" " Du skal aldri få treffe dattera di igjen osv osv. Egentlig temmelig sinnsykt. Vi har felles foreldre ansvar (heldigvis) og jeg har allerede vært i kontakt med advokat ang saken for å få juridisk råd ang situasjon, eller bakholds angrep som hun kalte det.

 

Tenker jeg har holdt ut med en uholdbar situsjon veldig lenge nå?

 

Men utrulig bryr jeg meg faktisk om dette mennesket og vil at hun skal få utdannelse i forsvaret og bygge en trygg fremtid for seg selv og datteren vår.

 

Æ vet egentlig ikke om alle forstå dette for ble liksom veldig mye å skrive men føler jeg er i gråsonen ang etikk&moral.Jeg vil ha ting korrekt slikt de faktisk forholdan er men vet at dette kommer til å skape problemer for henne, selv om hun har lagt opp til det selv.

 

Takk vis noen leser dette og kan gi tips/råd et eller annet, Mvh "frustrert pappa som bare vil at ting skal være korrekt samt gi datter forutsigbarhet ifm økonomi osv osv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med å bestille time til megling? mulig de har noen råd og da vil du jo få kontrakt på hvor mye du faktisk har barnet.

Ellers så kan jeg bare tenke på advokat og det har du jo kontaktet alt.

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har meglingsmøte i nærmeste fremtid, vi blir nok aldri enig der men må ha en attest på at jeg ihvertfall har prøvd ansom advokaten skal ha.

 

Men takk for lykke til`en ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har meglingsmøte i nærmeste fremtid, vi blir nok aldri enig der men må ha en attest på at jeg ihvertfall har prøvd som advokaten skal ha.

 

Men takk for lykke til`en ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan ikke helt se hvordan hun kan slippe unna med dette? Hvis du går på nav og opplyser om dette, så vil de etterforske det og finner fort ut at hun mottar trygder hun ikke har krav på. Kan du ikke fortelle henne det, da kan det være hun ser alvoret. Du kan jo kanskje foreslå en midlertidig omsorgsavtale hvor dere setter et tidspunkt som er gjeldende, f.eks til endt utdannelse, sånn at de ikke virker så skummelt for henne å "gi fra seg" omsorgen? For å svare på punktene dine, så vil ihvertfall jeg kalle det bevisst trygdesvindel om du har daglig omsorg, men hun mottar stønadene. Jeg kan ikke skjønne at det gjelder for deg, for den ene forelderen kan jo bare nekte å signere og så får ikke den andre gjort noe uten å gå til sak. Hvis hun blir dømt for trygdesvindel så er straffen bot og/eller fengsel. Er ganske stengt det der.

 

Håper det ordner seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår det rett, så betaler hun barnehagen og er i høyeste grad med på å forsørge barnet deres. Barnehagen er en av de størsteutgiftene. Og om du oppareider deg gjeld til staten som nav dekker, er det barnebidrag det er snakk om? Om nav forskutterer bidraget ditt, har vel ikke du så høy inntekt heller? Og hvordan skal dere klare å forsørge dere selv og ungen deres om moren må betale tilbake alt og mister de pengene hun har i mnd? Hvorfor bor barnet hos deg når det tydeligvis lønner seg økonomisk at barnet bor hos mor? Kan dere ikke bo i nærheten av hverandre og samarbeide på en fornuftig måte? Det er overhodet ikke fornuftig av deg å melde mora til ungen din!! Syns det høres ut som om du er opphengt i disse pengene. Jeg hørte ikke et ord om hvorfor det er best for barnet å bo hos deg f.eks. Hvorfor er det det når mor er i utdannelse og virker som hun har best økonomi? Syns du skal tenke deg litt om jeg. Handler dette om at du er sint på mora og din ekssvigermor sånn egentlig? I såfall får du bite det i deg og finne den beste løsningen for ungen deres - ikke hva som er best for deg.Om du bryr deg om mora, prøv å fiks forholdet da vel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som har omsorgen skal vel ha penga? Det er jo sånn andre veien:) Forøvrig er det ikke alltid en utdanning i forsvaret lar seg kombinere aleneforeldertilværelsen.

 

Helt ærlig, få en avtale med mor - og dersom hun blir tatt for svindel kan hun vinke farvel til forsvaret... Plett på rullebladet er nemlig ikke så poppis der:-/

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en følelse av at far ikke forteller alt her. Så derfor fyrer jeg ikke oppunder sånn helt uten videre. Syns også at sånne saker mellom foreldre som ender opp med å handle mer om penger enn hva som er best for barnet er helt forkastelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, jeg hadde vel faktisk fint klar å betale barnehage regningen vis papiran er i orden. Å NAV forskuttere bidraget mitt det er veldig korrekt, å jeg har dessverre ikke så høy inntekt noe som heller ikke moren har. Derav så er det vel faktisk enda viktigere at papirene er rett slik vi har det i praksis for øyeblikket, men skal jeg ta hensyn tel hennes utgifter foran mine egne feks? Visst hun mister pengene hun har så kan dessverre ikke jeg gjøre så mye med det, når dette er en veldig bevisst handlig fra hennes side at hun ville ting skulle skje på denne måten.

 

Opphengt i penger? Ja burde jeg vel kansje ikke være det når jeg ikje har dem eller, skal jeg handle mat me luft & kjærlighet til oss? Skal jeg ønske nye kler til datteren min å vips så har hun dem? Vel ang om det er best å bo hos meg, vel i en alder av 3 år så kan hun dessverre ikke bo alene mens moren er i inne i en militær leir og må bo der. Derfor antar jeg virkelig at det er best at hun er lamme meg eller? Og jeg meldte ikke moren til noen, NAV fant ut av det selv dessverre. Og jeg er ikke sint på hverken mor el svigermor, mer på meg selv som ikke hørte på mine nærmeste med en gang.

 

Og ang siste punktet, selv om jeg bryr meg om henne skal jeg liksom bli ilag med henne igjen eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er dessverre under etterforskning allerede ang dette. Vet ikke hva som skjer der men håper på det beste, vil ikke moren til barnet mitt noe vondt på noen som helst måte. Men en plass går den berømmte grensen på en måte. Og har sagt klart i fra hva konsekvensene kan bli men virker som hun lukker ørene for andre innspill enn det hun tror selv, men tror jo at feks advokaten min vet mere om dette enn henne da.

 

Og forslaget mitt har vært hele veien at det skal være en midlertidlig omsorgsavtale der hun får tilbake papirene slik som der er nå, når hun er ferdi med sin utdannelse i forsvaret og har kommen ut i fast jobb.

 

Men takk for enigheta ang trygdesvindel & daglige omsorgen.

 

Og jeg håper også det ordner seg på en god måte for alle 3 som er innvolvert i dette.

 

Takk for svaret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har faktisk opplyst om alt som er realitet i denne saken, kansje du kan hjelpe meg med å si hva jeg har glemt?

 

Trenger jeg å skjule noe på et internett forum når jeg spør etter tips el råd for hva jeg skal gjøre i denne situasjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke gjør noe verdens ting. Ang svindelsaken så vil det ikke ha noen innvirkning på deg om hun blir tatt, med mindre det er særdeles gode grunner som tilsier at du burde visst det (feks hvis du har mottatt et vedtak om endring i bidrag hvor det står svart på hvitt at hun mottar overgangsstønad). Hvis dere har et godt samarbeid, så ville jeg ikke satt det på spill for noe så dumt som penger. Har et håpløst forhold til den andre forelderen selv, og ser hvor trist det er for barnet.

 

Disse truslene ville jeg også bare overhørt helt frem til det kommer tegn på at hun tenker å gjøre alvor av dem, for det kan hun ikke. Hun har flyttet og overgitt hovedomsorgen til deg. Den kan hun ikke uten videre bare kreve tilbake. Man kan nemlig ikke bare lage leiekontrakter i forhold til personer som man kan med all slags andre ting. Her er det status quo-prinsippet som gjelder; minst mulig endring. Du har flyttet for at hun skal ha det stabilt, vært en fast omsorgsperson, og her kommer det en mor og vil flytte henne vekk fra både deg og bostedet sitt, den går ikke! Dess lenger tid hun er borte, dess mer sannsynlig er det at datteren din blir hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...