Gå til innhold

Hypothyreose

Gil

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med lavt stoffskifte under svangerskap?

Fikk vite i dag at jeg hadde litt forhøyde TSH, 4.09. Ref.verdier 0.5-3.6. Legen sa at dette antageligvis ikke ville blitt regulert til vanlig, men at jeg kanskje måtte det når jeg forsøker å få én til. Lest på nettet at gravide bør ligge mellom 0.5-1.5. Har jo mistet 3x nå siste året og lurer jo på om dette kan være årsaken.....

Tok ny blodprøve i dag for å sjekke om den viser det samme som forrige blodprøve. Veldig spent på svaret. Har blitt sendt henvisning til utredning på Ahus, så går spennende tider i møte.

Fortsetter under...

Hei!

Så bra at du har fått sjekket ut dette, og at legen tar en ny blodprøve av deg. Var selv ganske sikker på at jeg hadde stoffskifteproblemer etter at jeg mistet 4 ganger på rad, men legen som utredet oss mente det ikke var noen vits å sjekke dette. Ble mildt sagt forbannet over det, og gikk til slutt til en privat gynokolog og fikk tatt blodprøver. Hos meg viste alt seg å være normalt "heldigvis", til tross for at mange i familien min har hypothyreose.

Så har ingen personlig erfaring med det, men har lest nok om dette til å forstå at det kan forårsake gjentatte aborter dersom man ikke blir medisinert. Så det kan nok absolutt være en årsak til det du har opplevd, uten at jeg er noe lege da. Håper de sjekker alt som sjekkes kan ihvertfall :)

Lykke til :)

Jeg vari akkurat samme situasjon som deg. Stoffskifte i grenseland. Går ikke på medisiner for det nå lenger, men etter 4 aborter og "krangling" med leger som mente jeg bare hadde uflaks og "trukket feil lodd", dro jeg til Volvat i Bergen. Der fikk jeg levaxin. Etter kort tid ble jeg gravid, det gikk galt og på ny kom jeg til samme lege igjen som ikke brydde seg om dette med stoffskiftet. Men nå ble han så overrasket over at jeg hadde fått levaxin på Volvat, så ville jeg skulle prøve med det videre. Bestemte meg for at psykisk orket jeg ikke dette mer, skulle gi det EN sjangse til, mistet jeg da måtte vi vurdere adopsjon seriøst. Siden jeg følte jeg var såpass langt nede, vill ejeg vente litt før ny graviditet og gjøre alt jeg kunne før siste prøving. Reiste til en kinesisk akupunktør i Bergen, som er utdannet lege i tillegg. Han spurte og grov, ville vite spesielt om stoffskiftet for det var SÅ viktig at det var skikkelig når en hadde vært igjennom slike ting. Han sa det var flott at det ble behandlet no, satte nåler og ga oss forbud mot ny graviditet til vi var sikker på at stoffskiftet var innenfor de anbefalte tallene. Etter en del behandlinger over ca 4 mnd, fine prøvesvar, sa han at no trodde han kroppen min snart var klar, så om jeg var klar, kunne vi prøve. Ble gravid med en gang.

15 mnd senere møtte jeg han og hans legekone, tilfeldigvis på en klesbutikk i Bergen, der jeg trillet på min nydelige datter. Han smilte og måtte kike i vognen og lurte på om det virkelig var mitt lille under :)

Ikke lenge etter, kunne jeg sende han julekort av mine to små under. For nr to kom fort og satt som han skulle med en gang ;) Den siste graviditeten fikk jeg stoffskifte medisin med en gang vi beg prate med mine leger på gynpol om at vi ville ha en til. Kanskje de lærte noe de også ;)

Jeg har stor tro på at stoffskiftet har mye å si i mange tilfeller, samt at jeg fikk hjelp av nålene.

Masse lykke til :D

Hei hei:)

Jeg har vært til utredning på Medicus Trondheim. Der fikk jeg beskjed om at Italienske studier viser at for høyt Anti Pro øker sjansen for abort. Anti Pro skal lligge under 34. TSH skal ligge under 2, helst 1,5. Dette kan man forandre på ved å begynne på Levaxin eller øke Levaxin hvis man har stoffskifteproblemer fra før og allerede går på den medisinen. Jeg har mistet 4 ganger og har økt Levaxin siden min Anti Pro ligger på 590 og TSH på 5,86.

Håper det klaffer neste gang for oss begge:)

Fikk brev av legen min om at de nye prøvene var helt fine og hun ikke visste hvorfor de forrige ikke var det. Har aldri målt Anti Pro, men skal be om dette neste gang da jeg skal ta ny test om tre mnd. TSH var på 2 og fritt T4 var 18,2 (har lest at fritt T4 er viktigere enn TSHen og at den bør være i øvre tredjedel (8-20). Skal etter hvert til utredning på Ahus og vil at de skal sjekke ut nettopp dette med stoffskifte litt ekstra. Har forsøkt akupunktur uten hell, men gjør det nok kanskje igjen sammen med blodfortynnede og evt. Levaxin (hvis prøvene blir dårlige igjen).

Så flott å høre om deg som det gikk bra med. To nydelige barn på kort tid. Fantastisk! Det gir håp å høre om slikt.

Raggy - håper vi får det til begge to. Mannen min og jeg drøyer noen mnd før neste forsøk. Tror det kan være godt for både kropp og sjel, og skal jo utredes først.

Jeg kjenner at jeg er redd for at det skal være noe feil på barnet dersom jeg kommer forbi 12 uker med blodfortynnende og at jeg mister sent i stedet for pga hjelp i starten. Blir litt paranoid kanskje, men blir veldig nervøs og klarte ikke å glede meg over å være gravid de forrige to gangene...så blir spennende å se neste gang.....

Tvi, tvi! :-)

Skrev feil.. det heter S-A-TPO og det er ett antistoff.

Jeg går på Albyl E nå når jeg prøver å bli gravid pluss at jeg har tatt Femar tbl. Skal begynne med Pregnyl sprøyter når eggløsningstesten viser positiv men tror jeg har bommet der:( Det står at teststreken skal være like sterk eller sterkere enn kontrollstreken. Min var nesten like sterk i 3 dager og gikk så nedover igjen. De dagene hadde jeg ømme eggstokker og vondt så det var nok eggløsning. Skal likevel teste eggløsning frem til evt mens. Femar tbl kan utsette eggløsning sies det.

Femar har samme effekt som Pergokur. Femar har ikke samme bivirkninger som pergo og blir ikke like mye brukt i dag siden den ikke er godkjent i behandling av barnløshet.

Dersom jeg blir gravid skal jeg begynne på Prednisolon 10 mg og fortsette med Albyl E. Min lege sa at jeg skulle se på Albyl E som en vitamintabelett. Kun positivt å gå på den i følge han. Alle kvinner og menn i Amerika som har fylt 40 år får tilbud om å begynne på Albyl E. Forskning har vist at hjerte/kar sykdommer og visse kreftformer har gått ned ved bruk av blodfortynnende. Er veldig mange som går på blodfortynnende hele svangerskapet.

Sist samtale med legen sier han at jeg skal prøve å slappe av med å bli gravid... Jeg sier som sant er at jeg stresser aldri med å bli gravid men blir utrolig redd og nervøs når jeg blir gravid. Har jo tross alt mistet 4 ganger. Så paranoid... ja, jeg skriver under på den:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...