mammaløve Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har vært velsignet med en liten tass med stor apetitt helt fra fødselen av. Mat har egentlig aldri vært et problem. Fullammet fram til 5,5 -6 måneder, og småen har etter det økt matmengden jevnt og trutt. For ca en uke siden ammet han morgen og 1X på natten, full porsjon grøt til frokost, frukt og mellom 100-150ml MME til lunsj, helt middagsglass til middag, og full grøtporsjon pluss sviskemos til kvelds. Vann til alle måltider. Vi snakker ganske mye mat her... Men så begynte småen å nekte å amme. Dette resulterte i at vi avviklet hele ammingen for tre-fire dager siden. Var bare ikke mulig å få i han noe, og han kunne bite av sinne med sine 6 tenner... Så ballet det på seg med at han kunne knipe munnen igjen etter 4-5 skjeer med grøt, drikke kanskje en halv flaske MME, og nå spiser han knapt middag (som han har elsket hele veien). Hvert måltid ender nå med at han brekker seg eller kaster opp. Det er helt fryktelig! Jeg forsøker virkelig ikke å proppe han med mat når han gir uttrykk for at han ikke vil ha mer, men det blir nok mye mas likevel for man vil jo så gjerne at de skal spise! Noen som har opplevd noe liknende? Hørte fra ei jeg kjenner at det kan være vanlig med en sånn spisenekt ved 8 måneders alder. Er det noen som har erfaring med dette? Eventuelt noen råd til hva jeg burde gjøre? Han drikker heldigvis godt med vann, og jeg får da i han noe til hver måltid så jeg er ikke så redd for at han skal sulte i hjel, men jeg lurer jo på hva det er som er i veien. Bør jeg kontakte lege?
Vårgutten-08 <3 Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Han er ikke syk da? Det kan jo resultere i den "adferden" du beskriver. Kanskje han har vondt i magen eller noe? Er avføringen som den pleier? Har du tatt tempen på han? Er han blid og fornøyd og slik som ha pleier ellers? Hva med søvnen? En ting er jo at de nekter å spise. Men, når han brekker seg/kaster opp i tillegg, ville jeg kanskje tenkt at han er syk? Men, jeg aner virkelig ikke, bare noe tanker Dersom det ikke går over iløpet av et par dager og du kan utelukke sykdommer, ville jeg forhørt meg med helsestasjonen. Få veid han osv... Det ordner seg nok, selvom det er fryktelig frustrerende når det står på
Melle *prøver på nr 2* Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Hei! Her var det nesten på samme måte når jenta var 8,5 mnd. Gikk sikkert 4-5 dager med "spisenekt", dvs hun spiste tre fire skjeer med mat og så var det stopp. Uansett om det var grøt, middag, skive eller frukt! Eneste hun ville ha var pupp, MASSE pupp! Det gikk tilbake til normalen like fort som det begynte, amming bare morgen og kveld ellers fast føde. Ingen oppkast eller brekninger da! Kanskje han har ombestemt seg og savner puppen? Har du prøvd å gi han det han liker aller best, favorittfrukt el? Det er jo også mulig at han har vondt i halsen, lurer litt på om det var det som kan ha vert årsaken her... Håper det går over snart og at matlysten kommer tilbake :-) ville ringt helsesøster hvis det ikke ble bedre for å få noen tips, evt lege hvis allmenntilstanden blir dårlig for å utelukke halsbetennelse.
mammaløve Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2011 Han har forresten vært i fin form hele tiden, og ingen feber pluss normal avføring. Vi har ikke mistenkt magesyke, men det med vondt i halsen fikk det til å gå opp et lys for meg! Da småen sto opp i morres hadde han fått en lei hoste, så det er rett og slett mulig at han har hatt vondt i halsen de siste dagene og derav alle spiseproblemene. Satser på at det gir seg om ikke mange dagene i så tilfelle. Skal forresten la han forsøke å amme igjen. Hadde ingen planer om å slutte allerede når han var 8 måneder, så vi får gi det enda et forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå