Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Han er 7 1/2 mnd å hver kveld er ett helvette! Han klarer apsolutt ikke å sovne selv å hyler med en gang jeg legger han ned i sengen. Å då mener jeg hyler, han blir illsint! Når jeg tar han opp er det greit å med en gang jeg legger han ned så er det påann igjen. Prøver å sitte vedsiden av sengen, synger for han, stryker han, holder i hånden. osv, men han er fortsatt like sint. Trenger alle tips vi kan få vi begynner å bli ganske sliten av disse kveldene nå.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Har du sjekket om han kanskje har noen låsninger i rygg/nakke? Min var sånn når han var litt mindre, han blir 7 mnd på søndag, og vokste det sakte men sikkert av seg, så jeg vet ikke om så mye tips som faktisk fungerer bortsett fra å sjekke dette med låsninger?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2011 Det har vi ikke sjekket, så kansje det er en mulighet. Nå har han endelig sovnet, han lå opp etter magen min og tilslutt sovnet han. Men det hadde jo vært greit at han kunne sovne av seg selv også eks når folk skal passe han. Å han pleier å våkne etter 30min-1 time, sikkert fordi han plutselig merker at han ikke sover på meg lengre. Ellers sover han forsovidt ganske fint på natten, spiser ca 2 ganger men da sovner han somregel med en gang jeg legger han i sengen.
Noregsgard Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Gutten min på 7 mnd er like vanskelig å få til å sove. Han sovner aldri av seg selv, og det nytter heller ikke å sitte ved siden, stryke ham, holde hånden eller synge. Han kan faktisk ikke ligge stille på magen eller i armene mine heller. Han må vugges på i armene mine. Han kjefter en del da også, men roer seg raskt. Sovner dessverre ikke like raskt, og det er kjempetungt å vugge på han i lengden nå som han er så stor. Vi kan holde på alt i fra 20 min til en time. Det gjelder ikke bare om kvelden heller. På dagen er han like vanskelig å få til å sove, selv om han er såååå trøtt, sutrer og gnir seg i øynene så skal han ikke sove. Så jeg hadde også trengt noen tips
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2011 fint at det ikke bare er oss, ikke slemt ment altså. Ja vi kan også holde på slik, på dagen på jeg enten vugge han i armene eller trille han i vognen. Det er likt slik som du sier uansett hvor trøtt han er sovner han ikke av seg selv, verken på dagen eller kvelden, men det som er merkelig er at han sovner av seg selv etter amming om natten. I dag sov han kun 30 min til første lur, han pleier sove nesten 2 timer, så han var kjempe trøtt i halv 3 tiden. Jeg var da på kjøpesenteret for å handle, trillet å trillet å han hylte fordi han var så trøtt, men tilslutt sovnet han å da sov han seg igjenom å bli flyttet over i bil og over igjen i vognen når vi kom hjem. Folk må jo ha trodd at jeg bare lot han hyle men han trengte aposlutt den duppen å da måtte jeg nesten bare trille å vugge til han sovnet. Håper det endrer seg for oss begge snart
Noregsgard Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Ja det håper virkelig jeg også Har hatt det helt likt som dere i vognen også, så da må man bare trille til de sovner. For jeg VET det er derfor han gråter, han trenger sårt litt søvn. Da for folk bare tenke hva de vil. En sur kommentar fra fremmede er mye bedre enn en sint og trøtt baby.
mamma.for.2♡ Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Et vennepar av oss tipset oss da småen var mindre at bare man var bestemt nok, så ville det ta en 3 dager før barnet begynte å skjønne at det bare er til å "gi opp"... Men da må dere være fast bestemt på det. Vi satt ved siden av snuppen vår og strøk og sang og strøk og sang leeeenge i et par dager... Det virket... Om det tok akkurat 3 dager... det husker jeg faktisk ikke... men under en uke så så vi veldig forbedringer på leggingen på kvelden. No er hun 6 mnd og på kvelden er det i bingen etter mat og boklesing, så tar hun tak i kosekluten sin og trekker den over hodet og par minutter seinere sover hun. Faktisk så er hun blitt så flink at når hun er trøtt, så vil hun bare bli lagt i sengen for å sove. Vi får ikke til å bysse henne i søvn lenger... da klager hun til hun blir lagt ned Det skal sies at det er utroooolig slitsomt når man skal være så bestemt og streng. Det tar veldig på kreftene. Men langt ifra så slitsomt som det var å holde på dag etter dag uke etter uke... De gangene hun ble plukket opp var når hun ble kjempe hysterisk. Men så fort hun roet seg, så la vi henne ned igjen. Lykke til videre med leggingen! Det går seg til tilslutt!
mamma.for.2♡ Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Og kjøp dere øreplugger før dere setter igang! Får litt mer tålmodighet når ørene ikke utsettes for den sinnsyke høye lydfrekvensen disse små klarer å få ut...
<3Mamma til 3 <3 Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Heisann! Her har vi også hatt store søvnproblemer og jeg holdt på å bli tullete av å sitte inne på soverommet hele kvelden. Men det jeg gjorde var og laste ned en cd som heter : ikke gråt! den funker som bare fy setter den på når jeg legger henne og hun sovner ganske så fort er ei cd plate fyllt med alle slags rare lyder. lillemor er veldig gla i å kjøre bil så jeg setter nr 6 på cd`n på repeat til hun har sovna helt genialt koster 148 kroner, noe den er verdt http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3708142&rom=MP (ps jeg har brent flere cd`r og gitt til besteforeldrene hennes så dem har til overnattinga
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Lilleloppa på 6 mnd er akkurat likedan- hun eier ikke evnen til å roe seg ned og finne søvnen selv, verken på dagtid eller kveld. På dagtid holder det å rugge litt på vogna riktignok, men på kvelden er det verre gitt... Men jeg må si at jeg skjønner virkelig ikke dette med å la babyen måtte skrike seg i søvn, jeg altså.. Den skriker jo ikke på trass eller tull, men fordi den trenger hjelp til å roe seg ned! Babyen har bare ett språk enda, og det er gråten, og jeg pleier ihvertfall ikke å bare lukke øra og overhøre det når andre mennesker ber meg om hjelp, så hvorfor i all verden skal jeg gjøre det når babyen min ber om det? Nei, det låter ikke logisk i mine ører ihvertfall, så her er det uaktuelt å la henne måtte hyle seg inn i Drømmeland uten noe hjelp gitt. Her er det imidlertid noen forslag til mer barnevennlige søvntreningsmetoder, som lærer baby å finne søvnen selv i sengen, men uten at den må hyle seg i søvn; http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm (jeg skal ærlig innrømme at jeg verken har hatt ork eller tålmodighet til å sette igang med noe slikt enda, så her bæres hun fortsatt i søvn i Manducaen på kvelden, siden det tar oss ca 5 minutter og foregår langt mer lydløst enn alternativet hehe)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2011 Noe skrikekur blir det ikke, vi gjorde en mildere variant av den på storesøster å det var helt forferdelig, å det gikk ikke lange stunden før det var tilbake til det gamle.. Jeg prøver å sitte der å synge å roe han når han gråter, men tilslutt blir han så hysterisk at hele han rister og det er ikke mange minuttene med grining før gutten er gjennomvåt av svette. Han griner også tårer å jeg klarer ikke bare sitte ved sengen å synge å se han slik. Ja det er ikke mye ork her heller, jeg røver å sitte der en 5min - 15 min å roer han seg ikke tar jeg han opp å bysser han eller latt han ligge å kose på meg til han sovner, da får jeg hvertfall sitte å slappe av. Jeg sliter veldig med leddene mine å trenger all den roen jeg kan få på kvelden siden jeg da er utslitt etter dagen.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 29. mars 2011 den cd'en skal jeg jammen meg prøve:)
Noregsgard Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Det blir ingen skrikekur her heller, der er nok derfor vi enda sliter med å få han til å sove selv. Da går jeg heller en tur i vogna med han eller bysser på han. Men jeg blir smågal av det, det må jeg innrømme. Skal også teste ut den CD'en, takk for tips
MissVaiper Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Jenta mi har også hatt en tendens til å begynne å skrike med en gang hun ble lagt i sengen. Har derfor funnet ut at jeg må prøve å å snu assosiasjonen med seng som noe negativt, så når jeg legger henne "herjer" vi først. Tuller og tøyser med henne for at hun skal synes det er positivt. Vifter dyne over henne og prøver å gjøre det til litt lek. Når hun er blid roer vi ned og tar selve nattarutinen med dempet lys, sang, stryking og håndholding. Har merket at det hjelper her. Er jo lettere å få en liten til å sove når dem er rolig. Håper du finner noe som kan hjelpe dere.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 29. mars 2011 Missvaiper det skal jeg virkelig teste ut, får han skriker nemmelig før jeg har lagt han ned, med en gang jeg løfter han å han er i luften over sengen skriker han, så da skal vi prøve å gjøre det gøy Det er også noe tenner på vei ror jeg så de hjelper jo ikke akkurat på det heller. Mamma til rampetroll ja det er nok derfor vi sliter enda men som sagt testen vi ut en mildere versjon med storesøster å har dårlig erfaring med det å uansett så hadde det ikke gått på han siden han tilslutt ligger å rister i sengen. Jeg regner med det går seg til når de blir eldre vi får trøste oss med det
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #16 Skrevet 29. mars 2011 Et tips som fungerer når barnet nærmer seg året er værtfall å sitte ved sengen uten å gi barnet oppmerksomhet. Når barnet reiser seg så legger du det straks ned igjen og brer over dynen. Ikke snakk og ikke dull. Etter ca 3-4 dager fungerer det Det er vårt ansvar som foreldre å lære barna våre gode soverutiner. De kan ikke lære soverutinene sine selv. Vi må veilede dem inn i gode rutiner på dems nivå. Noen er selvfølgelig veldig heldig med sovebabyene sine som ikke våkner i det hele tatt
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 29. mars 2011 #17 Skrevet 29. mars 2011 Jeg vet dette kanskje ikke er noe du vil høre, men om du vil at han skal sovne av seg selv, så må du være hard og bare la han skrike til han sovner.. altså jeg mener ikke at han for en hver pris skal gjøre det, men du hører om han har det vondt eller om det bare er oppmerksomhets gråt.. Men det er storsett det eneste som funker.. vi har lært vår eldste til at hun skal sove av seg selv fra hun var liten, så det var ikke så ille.. men kan nok tenke meg at det blir litt mere skriking og slikt for dere i og med at han er 7 mnd..
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #18 Skrevet 29. mars 2011 Ja det kan tenkes hjelper på litt eldre barn Han sover fint på natten så det er bare den lillebiten på kvelden vi sliter med, men vi skal nok få det til vi også
mamma.for.2♡ Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 Det finnes forskjellige måter å se på det på. På nettsiden du legger ved der er ett av de første forslagene "Fade away stradegy". Er jo nettopp det vi gjorde. Men da må man regne med grining da også. Slik jeg ser på det så er det ikke så stor forskjell på å roe barnet ned i sengen sin. Vi sitter jo rett ved henne og stryker og synger. I armene våre gjorde vi det samme - bare at da satt vi med henne i armene. Så har vi Ferber som innebærer at man skal gå helt ut fra rommet. Det blir jo noe helt annet. Sant at barnet ikke har lært seg å snakke ja. Men gråt er ikke lenger eneste språket i 6 mnds alder. Da er det masse gurgling, ahhing og ooohing også. Gråt kommer da kun når barnet er missfornøyd med noe, eller har vondt. Da min ble lagt i sengen sin ble hun missfornøyd, dermed gråt hun. Hun vil nok vise missnøye ved hjelp av gråt mange ganger fremover i livet... Jeg vil da tilsvarende som da jeg trøstet henne og sang til henne for å lære henne å finne søvnen... roe henne på en annen måte enn å gi henne "godteriet", eller Donald bladet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå