Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som skal bruke eller har erfaring? Mye styr? Tar imot masse erfaring med takk :)))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kjøpte inn og hadde alt klart sist. Da vi kom hjem gikk jeg rett i sjokk og klarte så vidt å vaske mine egne klær. Da jeg var klar for å teste brettebleiene var de for små og snuppa 4 mnd:) Solgte det ubrukt til ei med like stor entusiasme som meg. har allikevel lyst til å prøve det denne gangen, men det sies jo at det ikke er miljøvennlig før man har benyttet det på to barn.

Fulgte heller snuppa mi på toallettet fra 7 mnd og innen hun var halvannet år var hun nesten bleiefri. satser på det denne gangen og, slik at det går minimalt med papirbleier s jeg hater.

Vurderer allikevel tøybleier stadig vekk, det gjør vondt inni meg hver gang jeg har kastet en bleie i søpla...det er bare at vaskerommet mitt er fullt allerede...

uansett anbefaler jeg å kjøpe brettebleier fra et annet sted enn nøstebarn, det var dyrt og bleiene var unødvendig store. Det finnes mindre brettebleier som kan brettes på en annen måte enn nøstebarn sine.

Ellers kan du gå for alt i ett bleier, som er som vanlige bleier, men mange har visst erfart at disse lekker lettere enn brettebleiene som er lettere å tilpasse hvert barn.

www.tettinntil.no er et forum hvor du får fantastisk god hjelp av blide positive mennesker som ikke synes du maser om du har spurt om det samme 10 ganger:)

Lykke til!!

Skrevet

Vi har brukt tøybleier på vår sønn fra fødsel til nå (fyller straks 2). Begynte med brettebleier men gikk over på popolini bleier med trykknapper i siden fra 4 mnd (når de begynner å bevege seg mere under stell er det ikke lett å få på plass brettebleiene lenger). Over brettebleiene brukte vi små bleiebukser som holdt alt på plass. Over begge typer kan det brukes sperrelag i enten plaststoff eller ull. Vi valgte ull (som puster) og har vært storfornøyd med det! Ullbuksene kan strikkes selv (billigst) eller kjøpes og må tilsettes lanolin annenhver mnd for å holdes tette. Lanolinet og urinen danner såpe og de er derfor selvrensende!

Med tanke på miljøvennligheten er de super! Bruker du en miljøvennlig vaskepulver (vi bruker nøytral), eco program på maskinen og henger bleiene til tørk sparer du miljøet for mye! Vi tørker vår i trommel da om vinteren men om sommeren er de tørre på en halv dag ute! Papirbleier vil alltid være mindre miljøvennlig da det er engangsvare og det brukes vanvittig med naturressurser for å lage dem!

Prismessig: Tøybleier har en høyere utgangsutgift men kan til gjengjeld brukes på flere barn. Vi har brukt ca. 4500kr på alt av tøybleier (20 brettebleier, 20 bleiebukser, 20 popolini str.1, 20 popolini str.2, ull til 6 ullbukser og 4 kjøpte ullbukser) og skal nå bruke det på vprt andre barn. Til sammenligning påstår forbrukerrådet at man bruker ca. 15000,- pr bleiebarn med papirbleier! Altså: vi som har tenkt oss tre barn kommer til å spare ca. 40000,- på bleier ved å bruke tøybleievarianten (5000,- vs. 45000,-)!

Vi har kjøpt alle våre bleier his nøstebarn, men kan også anbefale bleieboden.no! Og tettinntil.no er som nevnt over et forum med mange tøybleieentusiaster!!!

Ting du må tenke på med tøybleier:

- Innebærer noe mer arbeid ift vask og bretting - gidder du?

- Du må selv finne ut hva slags type tøybleie som passer dere best og hvor mange dere trenger. 20 holdt til oss (vask annenhver dag 0-4 mnd og hver 3-4 dag med 1-2 åringen pga færre skift daglig).

- Du kommer til å trenge bøtte med lokk / våtpose eller annen løsning for oppbevaring av de bruktebleiene frem til vask. Bruk eddik i vannet for å hindre lukt!

- Krever ikke mer tid ved bleieskift enn papirtypen (selvom mange bruker det som unnskyldning - personlig syns jeg barnet mitt er verdt tiden samme hva slags type bleier!) - men mange barnehager er ikke glad for bruken av dem!

- For å unngå sårhet er det viktig med godt stell, luft tilgang og at bleiene strippes regelmessig, men blir det først sårt, heles det fortere med ullbukse tøybleievariant fordi stumpen får luft konstant!

- Alle bleier lekker av og til - til og med pampers og libero! Vi har ikke opplevd uanstendig mye lekkasje fra våre tøybleier!

Vi er stor fornøyd med bruken av tøybleier og kan anbefale det på det sterkeste om innstillingen og engasjementet er der!!!

Lykke til!!!

Skrevet

Vi synes ikke det er så stress med tøybleier.. Like mye stress og gå ut med en stinkende søppel hele tiden. + at det må jo være mye deiligere for babyen. Men prøvde MANGE type bleier før vi fant noen som funka da.. De fleste er jo klumpete, lekker eller er upraktiske om man ikke vil bruke mye tid på bretting o.l Men tilslutt fant vi både en lommebleie og en formsydd bleie som fungerte. De var magic minkees fra miljobaby.no og bum genius formsydd bambusbleie fra bleieboden.no, ullbukse strikket jeg selv. Bruker formsydd hjemme, siden lille merker at hun blir våt når hun tisser da, og lommebleiene på tur, biltur, barnehage osv. for de holder seg jo "tørre" mot huden lenger.

Skrevet

Brukte brettebleier (gaskluter fra Jysk til 120 kr for 10 stk) med hjemmestrikkede sperrelag i ull frem til jenta var 4 måneder. Da gikk vi over til lommebleier og alt-i-et bleier. Har 12stk BumGenius lommebleier og 10 stk Kushies alt-i-et bleier. Har to våtposer, en som er i bruk og en som er til vask. Vasker bleier annenhver dag. Med lommebleier/alt-i-et bleier bruker du kanskje 30-40 minutter i uka ekstra, litt mer med brettebleier.

Er kjempefornøyd med tøybleier, det er billig, miljøvennlig og først og fremst veldig behagelig for barnet. Jenta mi er 6 mnd og har ikke hatt et eneste bleieutslett til nå. Vi bruker papirbleier om natten og av og til når vi er ute av huset i lengre perioder. Har ikke opplevd mer lekasjer med noen av tøybleiene enn med papirbleiene

Skrevet

kjenner jeg er fristet:) All propaganden!

Har hatt endel lekkasjer med papirbleier, så det er iallefall ikke noe argument for å la vær bruke tøybleier. Gikk rett i en depresjon etter fødsel og man må bare ta med i beregningen at det ikke er sikkert man takler all vaskingen. For meg var det dessverre utslagsgivende.

barnehagene er og mer positive til tøybleier som har knappefunksjon el slik at de slipper å ta av alle lagene med tøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...