Gå til innhold

Ifølge en nettlege som er lege og mikrobiolog kan det være listeria i Philadelphiaost!! (spørsmål og svar i teksten under).HVOR står dette på matportalen? (Dere som er lei av SA og listeria trenger ikke svare, jeg er deprimert nok som jeg er)

Anbefalte innlegg

Jeg spurte en nettlege som er både mikrobiolog og lege:

"Jeg hadde en spontanabort da jeg var 10+2. Er redd jeg smittet fosteret med Listeria. Grunnen til det er at jeg spiste bunnen på gulrotkake som hadde Philadelphiaost oppå som da hadde stått i kjøleskap i fem dager fra den dag den ble laget. Jeg lot være å spise Philadelphiaosten som var oppå gulrotkaken, spiste kun bunnen, fordi jeg var usikker på om det var trygt å spise den osten som gravid. Men nå har jeg jo lest at Listeria kan smitte over til mat som ligger inntil så om det var Listeria i osten oppå så vil det vel også ha vært det i bunnen på gulrotkaken? Philadelphiaost er holdbar i kjøleskap i fem dager etter åpning. Men når Philadelphiaosten er tatt ut av originalemballasjen og lagt oppå kakebunn, oppbevart på et plastfat med plastlokk som satt veldig løst på (ikke særlig tett), kan det da ha vært listeria i kaken etter fem dager i kjøleskap? "

Svaret jeg fikk fra han lyder som følger:

Hei, Philadelphiaost produseres av melk og fløteprodukter. I utgangspunktet skal alle melk og melkeprodukter som selges i Norge være pasteuriserte, men EU reglene tillater omsetning av ost og melkeprodukter laget av upasteurisert melk. Det kan derfor ikke utelukkes at Listeria kan forekomme i dette produktet. Listeria vokser ved kjøleskapstemperatur også og det er slett ikke umulig at gulrotkaken inneholdt Listeria.. Bakterien kan forårsake infeksjoner som ikke gir spesielle og markerte symptomer, dog være medvirkende til abort.

Fortsetter under...

Spontanaborter skjer. Skal man tenke på om at hvis at osv hele tiden så blir man gal. Drikker du kaffe så er vel det nesten verre enn at du spiste bittelitt philadelphia ost. Alt med måte sier jeg bare.

Meine det står på matportalen at mjuke oster kan ha listeria i seg sjølv om dei er pasteuriserte. Når eg tenke meg om så hugse eg ikkje kor eg las det, men eg har høyrt/lest det ein plass...

Jeg spiser Philadelphia. Det står jo på pakken at den er pasrerisert. Kan du ikke ta en blodprøve å se om du har vært smittet da. Hvis dette gir deg ro. Spontanaborten din hadde etter all sannsynlighet ikke med dette å gjøre. Det er trist, men skjer veldig ofte. Listeriose er uvanlig. Mange mange ganger mer uvanlig enn sa.

Kjære Hi!

Hvis du er den samme som har hatt mange innlegg her inne om dette med SA og hva du har spist, så sier jeg for din egen skyld: Du MÅ klare å legge dette bak deg! Du kommer til å bli syk av dette! Du må snakke med noen, snakk med en jordmor eller helsesøster eller fastlegen din. Har du flere barn? I så fall må du tenke på dem, det er ikke bra for dem at mamma luller seg inn i en nesten psykoselignende tilstand der alt handler om "hva som gikk galt". Det er helt normalt å reagere kraftig etter en SA, og jeg skal ikke nekte deg reaksjonen. Men du er nødt til å tenke på deg selv og livet ditt, slike reaksjoner kan faktisk bli sykelige, og det virker som det nærmer seg nå, i ditt tilfelle.

Håper du ikke synes jeg er krass, dette er skrevet med hjertet!

Hilsen sykepleier!

Annonse

Fra matportalen: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Ost

Ost som varmebehandles godt kan trygt spises av gravide. Det vil for eksempel være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller i sauser.

Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Faste oster av upasteurisert melk/rå melk kan imidlertid spises, fordi Listeria ikke overlever i produktet. Listeriabakterien blir utkonkurrert av andre bakterietyper i løpet av den lange modningstiden av osten.

Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten, fordi Listeria er påvist i myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Osten blir forurenset av Listeria etter pasteurisering, og bakterien har gode vekstvilkår i disse ostene. Den kan derfor vokse opp og bli mange nok til å gi sykdom.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer. Disse selges som regel på tube eller i beger. Listeria trives heller ikke i halvfaste (pasteuriserte) og faste oster (både pasteuriserte og upasteuriserte) som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Og for å presisere, Philadelphia er smøreost, ikke mykost.

I følge en lege på lommelegen.no er det kun påvist 3 tilfeller av Listeria i Norge. På hvor lang tid vet jeg ikke, men om det er på 1 år er det uansett liten sjanse for at du har hatt det.

Annonse

Denne legen vet nok noe om listeria, men han vet ingenting om ost. Philadelphiaost er pasteruisert, dessuten liker ikke listeria seg i smøreoster.

Amerikanske oster er ganske holdbare. Er det virkelig femdagersgrense på den? Og om det mot all, all, all formodning skulle vært kommet listeria i den på den femte dagen, så ville den neppe ha klart å komme seg helt ned i bunnen på kaken. Du skriver om et helt usannsynlig scenario.

Derimot er SA veldig vanlig. I de aller fleste tilfellene er det noe galt med embryoet, eller evt. noe som går galt i kroppen til mor, men uansett ingenting hun kan noe for.

Jeg var heldig og hadde en lege som selv hadde hatt en SA, og hun tilbød seg å få restene analysert. Hun sa at vi ville sannsynligvis ikke få noe svar.

Men vi fikk det - det var en kromosomfeil, og embryoet var ikke levedyktig overhodet. Det var godt å få vite (ikke fordi jeg trodde jeg hadde gjort noe galt, men fordi jeg var redd det kunne skje igjen), men dette er også en av de vanligste årsakene til spontanaborter.

Jeg håper du blir beroliget av denne tråden. Spontanaborter bare skjer - du gjorde garantert ikke noe for å forårsake det. Iallfall ikke hvis det verste du har gjort er å ha spist mat som har ligget inntil ost som ikke blir listeriabefengt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...