Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Allerede på 6 ukers kontrollen? Jeg tenker å putte inn spiral når tiden er inne for det, så jeg er på den sikre siden, men hørt det er fryktelig vondt. Noen som har erfaringer?
de_to og den lille Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Da jeg var på 6-ukerskontroll fikk jeg resept av legen med beskjed om at den beste tiden for innsetting er mellom 10-12 uker etter fødselen. Aner ikke om det er fryktelig vond siden jeg ikke har fått gjort det enda, men tenker at vi jo tross alt har vært gjennom en fødsel da
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 heisann! jeg satte inn kobberspiral etter noen mnd med førstemann (prøvde litt forskjellig annet først) Det var ubehagelig og kvalmende. Direkte vondt var det i ett halvt sekund akkurat idèt den poppa inn i "sporet" hehe... Husker jeg kaldsvetta litt å ble litt blek da jeg satt å fikk den inn, rett og slett kvalmende. Nå endte jeg opp med å ta den ut igjen da samboeren min fikk store kjøttsår på penis pga trådene.... hehe.. Lykke til! Jeg fikk også til tips om å ta en eller to paracet før jeg skulle inn, slik at jeg slappet av litt bedre..
mamma til keiser og prinsesse Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Jeg satt inn spiral ca 12 uker etter fødselen og det var ikke vondt, kanskje litt ubehagelig, men langt ifra vondt!! Jeg angrer ikke et sekund. Blødde et par dråper samme dagen og har ikke blødd siden.......veldig deilig!!! Jeg satt den inn i oktober i fjor.
MissVaiper Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Da jeg fikk Spiral FØR jeg fikk barn var det vondt! Tenkte da at om det var så vondt å få barn skulle jeg ALDRI ha det. Hehe! Men fikk satt inn kobberspiral nå 8 uker etter fødsel. Kjente ingenting denne gangen, og skjønte ikke helt at legen var ferdig da hun tok av seg hanskene, så måtte spørre. Hehe.
MissVaiper Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Da jeg fikk Spiral FØR jeg fikk barn var det vondt! Tenkte da at om det var så vondt å få barn skulle jeg ALDRI ha det. Hehe! Men fikk satt inn kobberspiral nå 8 uker etter fødsel. Kjente ingenting denne gangen, og skjønte ikke helt at legen var ferdig da hun tok av seg hanskene, så måtte spørre. Hehe.
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 28. mars 2011 #7 Skrevet 28. mars 2011 Har hatt h-spiral, den ble satt inn 2 år etter fødsel - fryktelig vondt. Kobberspiralen jeg har nå ble satt inn 7 uker etter fødsel, ikke så mye som et lite stikk en gang! Tror det er lurt å sette den inn før mormunnen har blitt skikkelig lukket igjen etter fødsel...
gutt 10 Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 Satt inn kobberspiral 3 mnd etter fødsel, legen sa man burde vente 3 mnd, og det var ikke vondt i det hele tatt. En gynekologisk undersøkelse kan jo være ubehagelig om man ikke slapper av, men å sette inn selve spiralen merket jeg ingenting til. Har heller ikke merket noe til den i ettertid, fikk heller ingen blødninger. Har hatt den i 3 mnd nå.
Ennai Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Jeg satte inn spiral ca 7 uker (tror jeg) etter fødsel. Det kjentes ut som om at jeg fikk et stikk først, men kjente ikke noe etter det. Blødde en mnd eller to av og på, men har ikke kommet en dråppe heller de siste mnd Er superfornøyd, skal aldri tilbake til pillene!
Miss Snow Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 Som andre sier over her, så er det rundt tre måneder den skal settes inn. I følge legen min er det fordi "konsistensen" på livmora er litt som ei vassen pære (legens ord ;p) fram til da. Jeg satt den inn for ei uke siden, og merka ikke et plukk av selve innsettinga. En ti minutter etter fikk jeg derimot veldig vondt i magen og ryggen (som sterke menssmerter), så jeg tok makskvota på paracet den dagen. Har kjent littegrann noen dager siden, men ikke noe voldsomme greier. Jeg har også blødd litt dagene siden, men håper det gir seg snart. Er man av de heldige slipper man jo unna all blødning så lenge den sitter i. Om legen ikke sier noe om det, så er det sånn at mannen kan kjenne trådene som henger nedover. Men det skal gi seg etterhvert. I følge min lege kan en ringe og be om å få klippe dem litt kortere om han fortsatt kjenner dem etter en ti ganger
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Er vel ikke verre enn å føde? hehe Vurderer å sette inn spiral jeg også. Men er ikke helt sikker enda.
MissVaiper Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Første gang jeg fikk spiral var det fordi jeg glemte piller, la på meg ca 30 kg av p-sprøyte, og kondomer tåler jeg ikke. Smertene jeg kjente da jeg fikk spiral første gang gikk over i løpet av samme dag. Den gangen hadde jeg aldri vært gravid. Jeg valgte det igjen fordi jeg synes det er enkelt, kan ha den i i opptil 5 år, og det er billig. Er jo like dyrt med kobberspiral som 3 mnd forbruk av p-piller. Når vi er klare for å bli gravide igjen er det jo bare å ta den ut, og man har da ingen hormoner som kan ødelegge for hvor fort det kan gå. Da står det bare på eggløsning og sengeaktiviteten.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Så sammenlignet med en fødsel er det ikke vondt da det er bra, får snakke litt med legen. Jeg vil prøve hormon spiral jeg da, jeg har hatt litt kraftig blødninger tidligere så deilig om jeg slipper de eller om de blir mindre. Tusen takk for mange svar, gruer meg jo litt kjenner jeg, men skal ta paracet jeg da som foreslått og prøve å slappe av =) Så deilig å slippe å tenke på noe som helst, ingen piller å huske på! Luksus!
MillaLilla Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har aldri satt inn spiral før, men det blir nok snart. (Akkurat som deg er jeg litt bekymret). Tenkte bare jeg skulle tipse om at gynekologen min sier det beste tidspunktet å sette den inn på er når man menstruerer, at det da gjør minst vondt. Det er jo kanskje noe å ha i bakhodet hvis du har fått tilbake mensen etter fødsel?
Magneta <3 mamma <3 Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 Har bare hatt spiral før jeg fikk barn,, kobberspiral for snart 10 år siden. Var syyyyykt vondt for meg, måtte ta egenmelding fra jobben da jeg ikke klarte å gå.. ble noen tårer og ( aldri mer!
Canari Skrevet 29. mars 2011 #16 Skrevet 29. mars 2011 Jeg la ikke inn før etter ca 7 mnd (orket ikke før) og kjente ikke noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå