Kari Romøren Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Vi har lansert en ny tjeneste i Navneguiden til Barn i Magen nå - en Navnekarusell som foreslår navn ut fra hvilke navn du allerede liker. Kan dere ikke teste den ut og si hva dere synes? Den ligger her: http://navn.klikk.no Hilsen Kari som har vært prosjektleder for den nye Navneguiden - og er nysgjerrig på hva dere synes :-) PS! For at du skal få forslag som passer deg, må du legge inn navn i inspirasjonslisten øverst - ellers henter Navnekarusellen bare opp et tilfeldig utvalg med navn fra basen med over 17.000 norske og utenlandske navn. Da blir det fort mye rare forslag ;-)
LoveDove Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Jeg la inn seks navn som jeg elsker, og fikk kun ett navn jeg liker. Foreløpig er jeg ikke voldsomt imponert. Konseptet er kult da.
Gjest Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Ikke spesielt imponert. Fikk opp helt vanvittige forslag, ca milevis fra "mine" navn på inspirasjonslisten. Navn fra helt, helt andre kategorier, så det mener jeg er helbom.
Suebird Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Enig med de to over her. Fikk også helbom på 95% av navnene, selv om navnene jeg la inn holder seg til noenlunde likt opphav. Men enig i at det er et kult konsept, men treffsikkerheten burde økes ;o)
Gjest Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Jeg foreslår gamle, norske navn og får opp helt crayzy forslag. Man må kunne legge inn f. eks. begrensninger som " gamle, norske navn".
Kari Romøren Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2011 Tusen takk for at dere gir tilbakemelding på hva som ikke funker! I utgangspunktet skal Navnekarusellen fungere sånn at hvis du bare legger inn "norske" navn (jeg skriver i anførselstegn, for det vi betrakter som norske navn har også ofte annen opprinnelse), er det stort sett navn med samme opprinnelse som skal foreslås. Men det kan også være andre momenter som spiller inn, for eksempel når navnet var mest populært (legger du inn tre navn som var spesielt populære på 50-tallet, får du blant annet forslag til andre navn som var populære på 50-tallet), navn som er relaterte, eller navn som ligner i ordlyd. Velger du mange navn som er svært sjeldne, vil det komme opp forslag til andre navn som er svært sjeldne. I tillegg vil også Navnekarusellen "lære" når vi bruker den. Når noen for eksempel legger inn navnene Leif, Geir, Ola, Per og Pål i inspirasjonslisten, sendes det et lite signal til databasen om at disse navnene har en kobling mellom seg. Når noen neste gang legger til navnene Leif, Geir, Ola og Per i inspirasjonslisten, vil kanskje navnet Pål dukke opp fordi noen tidligere har likt de samme navnene - og dermed kanskje har samme smak. ...og det betyr igjen at Navnekarusellen vil bli mer og mer presis jo mer den blir brukt - da får den mer informasjon om hvilke navn brukerne synes "hører sammen". Siden den akkurat nå er blitt tatt i bruk, kan det hende at det tar litt tid før den har "lært" å gi presise forslag. Så ikke gi opp! ;-) Igjen: Takk for hjelpen med tilbakemelding - jeg tar gjerne imot flere! (også fra de som synes det fungerer bra)
pinoisme Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Dette var gøy! Synes det fungerer ganske bra. Kommer opp litt for mange veldig spesielle navn (hva med å begrense hvor mange av de navn som nesten ikke er i bruk som kommer opp?), men jeg trengte ikke å gjøre dette lenge før de fleste av mine favorittnavn er kommet opp. Litt imponert hvordan den klarer å finne noen av dem. :-) Kult konsept.
Kari Romøren Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2011 Så bra, takk! Moro å høre at det funker også. Flere jeg har snakket med har samme inntrykk: At når de har snurret karusellen noen ganger, dukker alltid deres eget navn opp eller navn på nære familiemedlemmer :-)
(Oktober) Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Jeg synes det var gøy:) Men det hadde vært mer interessant om det gikk an å velge selv hvilke "opphav" man var interessert i.. Feks for min del så kunne jeg huket av hebraisk, bibelsk, norsk, norrønt, svensk, dansk, engelsk osv.. Men eliminert navn som var indisk/asiatisk, afrikansk, russisk osv. Da ville det nok vært større sannsynlighet for at jeg fant noen jeg likte. Hilsen en som tydeligvis er elendig på å forklare;)
Tante Blås Squaw Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Veldig enig med Oktober ) Jeg la inn Fiona og fikk opp Torhill, Suban og Guldbjørg...hehe. Ikke heøt det jeg hadde forventet.
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Kan dere legge en strek under navnet for på den måten markere at det er meningen man skal trykke på navnet for å få opp opplysninger om det? Jeg skjønte ikke det. Tror ikke jeg er den eneste som har gått glipp av informasjonen dere har lagt inn om navnet. Dumt å legge som mye arbeid i noe som ikke brukerne får tak i.
(Oktober) Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Og for å pirke litt:P Den listen over navn jeg ikke liker begynner å bli ganske lang etterhvert.. Går det an å "skjule" hele listen? Og heller trykke på "vis hele listen" om man føler behov for det ?
(Oktober) Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Hmm.. ser forresten ut til at listen forsvinner når jeg går ut derfra, og inn igjen.. Så da regner jeg med den et eller annet sted likevel er lagret. Men den er nå hvertfall ikke i veien:) Hehe..
Kari Romøren Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 30. mars 2011 Her var det mange fine tilbakemeldinger! :-) For å svare på det siste først: Den listen med navn du ikke liker, skal ikke forsvinne selv om du går ut av siden og inn igjen (på samme maskin). Unntaket er hvis du har huket av i innstillingene dine i nettleseren på at du ikke tillater cookies/informasjonskapsler - da blir ikke navnene liggende i listen (det gjelder også favorittene). Det var en god idé å kunne "lukke" listen med navn du ikke liker når den blir lang - jeg skriver det opp på listen min over ting vi kan jobbe videre med! Vi har også snakket om at når vi videreutvikler Navneguiden, kunne det vært bra å ha en type avansert søk sånn at man kan søke etter for eksempel bare navn med norrøn opprinnelse - eller velge vekk navn med for eksempel hebraisk og russisk opprinnelse. Vi skal være litt obs på det fremover, og se hvordan Navnekarusellen blir brukt. Men meningen var at man ikke skulle ha behov for å gjøre slike avanserte søk, fordi Navnekarusellen selv "skjønner" at når du har lagt inn navn med spesifikk opprinnelse, er det først og fremst disse navnene du er interessert i. Det betyr at hvis du bare har lagt inn navn med hebraisk og russisk opprinnelse i inspirasjonslisten, så kommer det forslag om andre navn med hebraisk og russisk opprinnelse. Samtidig vet vi at vi har veldig mange navn i basen som ikke er vanlige i Norge. Vi har latt dem ligge der fordi vi vet at mange har lyst på forslag til navn som er litt annerledes, og fordi de som bare liker de helt vanligste navnene sjeldnere vil få forslag om de sære navnene med den teknologien som er brukt. Bruken av Navnekarusellen fremover vil vise oss om antagelsen var riktig!
Kari Romøren Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 30. mars 2011 Jeg skjønte ikke helt hva du mente her - på min maskin vises nemlig navnene med strek under... Kan det ha noe med nettleseren å gjøre, tro? Bruker du Internet Explorer eller Firefox - eller noe annet?
Gjest Skrevet 30. mars 2011 #16 Skrevet 30. mars 2011 Jeg bruker Mozilla Firefox som nettleser. Navnene på Navneguiden kommer opp uten noen som helst markering som skulle gi meg noen idé om at det er meningen at man skal trykke på dem for mer informasjon. Andre tekster jeg leser på nett har markert ord som har underliggende informasjon, og når jeg selv skriver på bloggen min, er det lett å legge inn koblinger på den måten. Bokstavene får da enten en annen farge enn hovedteksten, eller understrek. Bokstavene i navnene på Navneguiden har samme farge, font og størrelse som opprinnelsen f.eks." norrønt" er skrevet med. Det er heller ikke noe strek under. Det er detet som kalles dårlig brukergrensesnitt. Kan dere være snill å legge dette fram for programmereren deres?
Kari Romøren Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 30. mars 2011 Å, nå tror jeg at jeg skjønner - sikker på at du er på den nye navneguiden, altså den som ligger på http://navn.klikk.no? Vi holder på med å endre menypunktene slik at de går riktig sted - men fortsatt er det løse tråder som ender opp i den gamle navneguiden... Og der har du helt rett i at det ikke er noen streker under navnene! (hvis jeg ikke misforsto nå? :-)
Gjest Skrevet 30. mars 2011 #18 Skrevet 30. mars 2011 Ja, jeg snakker om Navneguiden som man finner til venstre på siden når man er inne på Navnedebatten. Var det ikke den som var fornyet, da? Har nettopp blitt gjort oppmerksom på at det ligger informasjon under navnene der hvis man trykker på dem. Det tror jeg ikke jeg er alene om ikke å ha fått med meg. Håper dere bytter ut den med den nye, da, så blir det bra. For det er jo masse interessant informasjon man gjerne vil ha, men går glipp av. Masse arbeid ligger bak, ingen tvil om det!
(Oktober) Skrevet 30. mars 2011 #19 Skrevet 30. mars 2011 Jau.. I forhold til det du skriver i det 2. avsnittet, er det stort forbedringspotensial:) Hehe... Her kommer bl.a Phoung og Marshall opp når jeg skrev inn et norrønt navn. Har skrevet inn mange forskjellige nå, men kommet frem til at du har nok søkt litt selv:p
Kari Romøren Skrevet 1. april 2011 Forfatter #20 Skrevet 1. april 2011 Nå har vi skrudd litt på databasen slik at det bare dukker opp navn som er på topp 1000-lista hvis man ikke har lagt navn inn i inspirasjonslisten. Får håpe det kommer opp litt mindre crazy forslag nå! :-)
Frk Hansen Skrevet 1. april 2011 #21 Skrevet 1. april 2011 Konseptet er veldig morsomt! Men resultatene traff ikke helt for min del. Jeg la inn det jeg anser som vanlige norske navn, men godt over halvparten av navnene var utenlandske navn som jeg sjelden eller aldri har hørt i Norge. (Og som jeg ikke likte)
plass'n Skrevet 8. april 2011 #22 Skrevet 8. april 2011 HALLO JEG VIL HA TILBAKE DEN GAMLE GODE NAVNEGUIDEN DETTE NYE ER BARE ROT
Suebird Skrevet 8. april 2011 #23 Skrevet 8. april 2011 Jeg savner virkelig den 'gamle' hvor man kan huke av for latinske, norrøne, hebraiske, gotiske osv. Navnekarusellen burde være et tillegg, ikke kun den eneste tilbudet. Det er artig med en slik karusell, men det er ikke slik man leter etter navn - ihvertfall ikke jeg. Jeg tråler heller alfabetiske lister, og bruker en slik karusell for moro. Så hvorfor ikke ha begge deler? )
Sorgenfri Skrevet 16. april 2011 #24 Skrevet 16. april 2011 Jeg vil også ha tilbake den gamle navneguiden! Ønsker å se hor mange som heter de forskjellige navna jeg kommer på, og opprinnelse. Søkte på et navn jeg ville vite mer om i navnekarusellen (Aurelius), og fikk ingen treff... Skikkelig ubrukelig spør du meg. Kan godt være i tillegg til den gamle, men vær så snill å ha begge!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå