Brillemamma Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Mannen min skal jo ha 10 uker. Men han vil dele de ukene i 2, altså 5 uker fra 4.6 - 9.7. Da skal jeg jobbe. Og så tar vi 3 uker ferie sammen fra 11.7 - 31.7. Så tar jeg 2mnd ulønnet permisjon fra 31.7 - 25.9. SÅ tar han sine siste 5uker fra 26.9 -30.10. Så han skal altså utsette 5 uker... MEN hvordan skal jeg fylle det inn i dette skjemaet? Der står det at jeg skal skrive ned de ukene han IKKE skal ha fedrekvote...? Og må vi ssøke på nytt om foreldrepenger/fedrekvote? Søkte jo om det før fødsel..men skrev ikke ned når pappaen skulle ha permisjonen sin... 'Ble kanskje innviklet dette, men håper noen kan hjelpe meg.. )
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Vi var og leverte skjemaet akkurat nå Fikk det på Nav, måtte bare fylle inn hvilke uker pappa skulle ha perm. Det skjemaet for når man IKKE skal ha permisjon er hvis mamma skal utsette permisjon noen uker. Du må vite hvilke uker som skal utsettes og til når, samt hvorfor den skal utsettes (arbeid, feerie etc ), men det ser det jo ut som om du har oversikt over. Mamma må også ha underskrift av arbeidsgiver hvis permisjonen hennes skal utsettes. Må ikke søke om foreldrepenger på nytt, men arb plassen til pappaen må fylle ut et skjema ang inntekt og sende inn til Nav. Vet dessverre ikke hvilket skjema det er da pappaen ordnet dette uten meg.
Brillemamma Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2011 Det skjemaet jeg har står det "Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger (fleksibelt uttak)".. Fikk det på nav..men mulig de ikke har peiling der da..:/ HI
bitthen Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Ja, for vi vet ingen ting om foreldrepenger og gradert uttak på nav, fordi alle vi som jobber på nav er så dumme... DUH...
Brillemamma Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2011 Oj, skal si du var nærtakende...! Om du jobber på nav så kunne du vel svart på spørsmålet da. Eller ER alle som jobber på nav så dumme, og ikke bare her jeg bor??
bitthen Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Alle skjemaene ligger på nav.no, og når man ikke en gang gidder sjekke ut noe selv før man kaller nav- ansatte dumme så bør man vel egentlig feie for sin egen dør.
Brillemamma Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. mars 2011 Jeg kallte ikke nav ansatte for dumme i første omgang, det var det du som gjorde. Og hvor skjemaene ligger var ikke spørsmålet, det har jeg fått. Jeg lurte på utfylling av skjemaet!
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 Jeg er lei for at jeg ikke kan gi deg n oen mer detaljer på utfylling av skjemaene. Vi fikk to stykker som var nesten helt like, hvorav pappaen fylte ut det som du beskrev i hovedinnlegget ditt, og jeg fylte ut et nesten likt et. Vi har ei som jobber på nav i kommunen vår som er helt super. Hun kan ALT om søknader når det kommer til foreldrepenger og permisjoner, så vi bare spør henne så fikser hun. Derfor har jeg ikke satt meg så veldig nøye inn i hva skjemaene heter osv. Men jeg kan se om jeg finner de samme skjemaene på nav sine sider hvis du vil, så ser du i alle fall hvilke vi fylte ut?
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Forundrer meg ikke at Bitthen jobber på nav, hun hørtes like sur ut som alle ansette jeg har treft på, på nav.. Ellers lurer jeg på akkurat det samme som deg HI, holder på med disse skjemaene selv, og det er søren meg så innviklet! Håper du får noen gode svar her
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?entrance=classic&key=248825 Det skjemaet her var det jeg som fylte ut, med de ukene jeg skal ha ferie/jobbe. Det andre skjemaet finner jeg ikke? Men det var nesten helt likt. Ser nå jeg skrev motsatt i det forrige innlegget mitt, det var selvsagt jeg som fylte ut skjemaet du beskrev i innlegget, og pappaen et nesetn likt. Beklager at jeg ikke kan gi deg mer konkrete svar... Hør med de på Nav igjen du, så kanskje du treffer på noen som har mer peiling (og hvis du gjør det, noter deg navnet på denne personen!! Bare et tips )
Brillemamma Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2011 Ja, det er det skjemaet jeg fikk på nav som de sa at pappaen skulle fylle ut for utsettelse av fedrekvote... Min permisjon går jo ut når han skal ta fedrekvoten..men siden jeg skal ta 2mnd ulønnet perm mellom hans 10 uker, så må jo han søke om utsettelse på de 5 ukene han skal ta senere.. Jaja, jeg fyller ut det skjemaet, og legger ved et vedlegg der jeg forklarer. Så får vi se.;P Utriolig hvor innviklet alt er blitt. Sist vi hadde permisjon så sa vi bare ifra til nav når vi skulle ha ferie/pappaperm..så ordnet det seg..slapp å fylle ut noe skjema..:/ Tusen takk for svar, Mentha
bitthen Skrevet 28. mars 2011 #12 Skrevet 28. mars 2011 Nei, jeg er ikke sur, men jeg begynner faktisk å bli provosert over at "alle" later til å synes det er helt greit å rett å slett mobbe noen yrkesgrupper. Hver dag jeg logger inn her, hører jeg utsagn som tja, jeg nevner i fleng: "Mulig de på nav ikke har peilig på utsettelse av pappaperm" (noe man i mottak jobber med daglig). "Forundrer meg ikke at Bitthen jobber på nav, hun hørtes like sur ut som alle ansatte jeg hat treft på, på nav"" "Inkompetente nav- folk" "De som jobber på nav har ikke peilig på noen ting" "Æsj, jævla nav" "De på nav er en gjeng apekatter" Jeg synes ikke dette er ok i det hele tatt. I virkelige liv smiler jeg hele tiden, er løsningsorientert, høflig og kjent for å gi god service. Men når folk oppfører seg slik på et forum så gidder jeg faktisk ikke svare, og velger heller å påpeke at det er ufint å si slike ting, jeg tar meg nær av det ja. Jeg gjorde ikke det første gangen, heller ikke andre, men når det begynner bli "trenden" å henge ut "udugelige" nav- folk så synes jeg faktisk jeg er berettiget å si fra. De jeg kjenner som jobber i nav er høyt utdannede og dyktige folk. Og ja: Jeg vet svaret, det er faktisk så enkelt at dere burde greie det ed å lete på nav.no eller google det, men svaret får dere finne ut av selv eller få fra noen andre.
Pumba78 Skrevet 28. mars 2011 #13 Skrevet 28. mars 2011 Jeg skjønner ikke en dritt av det skjemaet, det får meg til å føle meg dum - hjelper i hvertfall ikke med hundre års utdannelse, haha. Det fungerer ikke om pappa skal utsette og ta permisjonen i flere omganger, man må fylle inn en haug med datoer i hver boks. Tror kanskje vi bare kan ha et vedlegg?
Brillemamma Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 28. mars 2011 Skjønner du kan bli sur og lei av å lese det! Men jeg har møtt mange flinke nav ansatte jeg altså! Bare ikke her jeg bor nå..her lurer de på like mye som meg, og vet lite... Det vil ikke si at jeg mener alle nav ansatte er inkompitente idioter altså! Men dette finner jeg IKKE ut av, uansett hvor mye jeg leter..Dette skjemaet var rart, synest jeg..hehe ;P
bitthen Skrevet 28. mars 2011 #15 Skrevet 28. mars 2011 Ok da Slik jeg forstår det er det ikke søkt om foreldrepenger/fedrekvote for far. En slik søknad må du legge frem innen SENEST 1 mnd. før DU er ferdig med den opprinnelige permisjonen din. Du må altså søke på nytt. Du må søke om foreldrepenger for far ved å bruke søknadsskjema for foreldrepenger. https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?entrance=classic&key=267385 Skriv når han ønsker foreldrepenger ihht. når han skal ta ut fedrekvoten. (slik dere har tenkt det) Husk at far må anskaffe inntekts- og skatteopplysninger fra arb. giver. Du må søke om utsettelse på eget skjema: https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?entrance=classic&key=248825 I punkt 7 fyller du ut når det ikke skal være fedrekvote/foreldrepenger. I deres tilfelle krysses det av for ferie og noteres 11.7- 31.7 i rutene. (skriv ferie i linjen ved siden av) Så krysses det av for fulltidsarbeid og noteres i rutene 31.07-25.09. (skriv fulltidsarbeid i linjen ved siden av) Dere søker utsettelse og ikke gradert uttak. Da kan dere gå rett til punkt 11. Her kan dere skrive feks. at far skal ha 5 uker fra 4.6- 9.7, og så ferie osv. osv. Husk at arbeidsgiver må godkjenne dette før dere sender inn søknaden.
bitthen Skrevet 28. mars 2011 #16 Skrevet 28. mars 2011 Ok da Slik jeg forstår det er det ikke søkt om foreldrepenger/fedrekvote for far. En slik søknad må du legge frem innen SENEST 1 mnd. før DU er ferdig med den opprinnelige permisjonen din. Du må altså søke på nytt. Du må søke om foreldrepenger for far ved å bruke søknadsskjema for foreldrepenger. https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?entrance=classic&key=267385 Skriv når han ønsker foreldrepenger ihht. når han skal ta ut fedrekvoten. (slik dere har tenkt det) Husk at far må anskaffe inntekts- og skatteopplysninger fra arb. giver. Du må søke om utsettelse på eget skjema: https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?entrance=classic&key=248825 I punkt 7 fyller du ut når det ikke skal være fedrekvote/foreldrepenger. I deres tilfelle krysses det av for ferie og noteres 11.7- 31.7 i rutene. (skriv ferie i linjen ved siden av) Så krysses det av for fulltidsarbeid og noteres i rutene 31.07-25.09. (skriv fulltidsarbeid i linjen ved siden av) Dere søker utsettelse og ikke gradert uttak. Da kan dere gå rett til punkt 11. Her kan dere skrive feks. at far skal ha 5 uker fra 4.6- 9.7, og så ferie osv. osv. Husk at arbeidsgiver må godkjenne dette før dere sender inn søknaden.
Brillemamma Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 28. mars 2011 TUSEN TAKK for svar, Bitthen!! Nå forstod jeg litt mer av dette,ja!) Du er flink,ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå