Gå til innhold

Tør jeg prøve FER igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var jeg tilbake her igjen, selv om jeg aldri hadde trodd at det skulle bli tilfelle. Fikk 14. mars påvist missed abortion 16 uker på vei. Utrolig trist. I oktober i fjor hadde jeg også missed abortion, den gang i uke 9. Begge graviditetene var etter frozen embryo replacement.

Så nå lurer jeg på om noen som har erfaring kan fortelle meg om det er større sjanse for å miste etter å ha blitt gravid med et fryseegg? Jeg har 1 embryo igjen på frys, men vet ikke om jeg tør å ta det i bruk i tilfelle jeg skulle bli gravid og så miste nok en gang. Noen synspunkter på det?

Det må kanskje nevnes at årsaken til at vi trenger IVF-behandling ikke ligger hos meg, men hos mannen min som har blitt steril etter kreftbehandling. Vi har 2 friske barn sammen fra før, en gutt som kom på naturlig måte (før kreften) og en ICSI-jente.

Takknemlig for innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Ja, det tør du.

Såvidt jeg vet har forskning ikke påvist større sannsynlighet for abort og/eller misdannelser ved innsetting av fryseegg - i alle fall ikke med dagens prosedyrer.

Jeg beklager så mye at du har måttet gå gjennom de to abortene. Jeg har mistet tre ganger, etter innsetting av ferske egg. Når eggene først fester seg, så er det dessverre oftest uforklarlig om og hvorfor det i noen tilfeller ender med abort. Til og med for de som har habituell abort finner man i de fleste tilfellene ikke noen grunn til at det skjer - annet enn at det har vært noe i veien med foster eller omgivelsene dets. Dessverre er dette oftest tilfeldig, selv om det føles blodig urettferdig. Det er ikke sjelden å miste to ganger, dessverre, det er en av grunnene til at man må miste tre ganger før man har krav på utredning i det offentlige i Norge.

Jeg synes dere skal prøve igjen, hvis du orker - men ta gjerne en god diskusjon om disse tingene med klinikken først. Det kan være noen tiltak dere kan benytte dere av for å redusere risikoen noe.

Lykke til!

Skrevet

Hva er alternativet for å oppfylle drømmen deres?

Det er alltid trist og beklagelig å lese om de som har mistet, men det er som MK73 ofte ingen forklaring hvorfor dette skjer i ca 15% av alle bekreftede graviditer. Har ikke lest noen forskningsraporter som sier det er flere aborter ved tilbakesetting av frosne-tinte embryo enn ved normale innsett.

Der det er bekreftet noe avvik er i forhold til om det blir graviditeter ved tilbakeføring av frosne/tinte embryo i forhold til fersk embryo.

Med de gode resultatene og alle barna som blir født etter tilbakesetting av frosne-tinte embryo tenker jeg som så det er bra disse eggene som ikke blir satt inn på fersk forsøket kan fryses ned istedenfor å bli tilintetgjort. Dette gir paret større og flere sjanser til å lykkes om det er flere egg av god kvalitet som kan fryses. En annen fordel er også kvinnen slipper å gå gjennom en stor hormonstimulering som medfølger ett fersk forsøk med de følger dette har for kvinnen fysisk og psykisk.

Det er vanskelig å råde andre til hva de bør gjøre for det vet du best selv. Ta tiden til hjelp og tenk på deg selv og ta dine følelser og tanker på alvor.

Klem og lykkeønskninger fremover

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...