Gå til innhold

Dere som har nydelige bugnende potteplanter ute hele sommeren. Hva gjør dere? Sår dere frø inne nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt grønn på det grønne.

Er så drita lei av å kjøpe 5-6 dyre planter på plantasjen som ser dvaske ut etter noen uker enda de får vann hver dag.

Hvordan få disse fantastisk nydelige plantene som stritter hele sommeren??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette lurer jeg på også! Har et par venninner som har sånne blomster ute. En prakt og fryd for øyet!!! Den ene venninna vet jeg sår inne, fra fjorårets frø... Hun er skikkelig husmor... Tror det også er viktig å gi ekstra næring... Det er flott med potter rundtom med frodig prakt oppi, ja!!!

Skrevet

Jeg sådde inne i slutten av januar. Har stabilt kjølig kjeller med ekstra blomsterlys. Så nå vokser de langsomt og blir kraftige og fine før det er tid for å plante ut i midten av mai (ikke frostsikkert før det).

Det er mye arbeid å så selv, så du skal like å holde på med det, ellers er det ikke verdt det. Det koster faktisk endel i potter, jord og frø også selv om man sikker sparer noe i rene kroner til slutt. For meg er det hobby, jeg gjør det ikke for pengenes skyld.

Skal du få fine planter ute er det viktig å gi passelig med vann - ikke for mye og ikke for lite. Bruk store potter, så tørker de ikke ut så lett. Sommerblomster trenger mye næring, så gi også gjødsel jevnlig. Sjekk om planten trives best i sol eller halvskygge før du plasserer den. Så er det viktig å "snakke" med plantene ;-) Ihvertfall bør du jevnlig knipe av avblomstra blomster, ellers bruker planten mye energi på å sette frø, plukk av visne blader og følg med om den får skadedyr. Potter bør dessuten ha hull i bunnen slik at de ikke drukner når det regner. Ellers må du tømme pottene for vann hver gang det har regnet.

Det viktigste er likevel å kjøpe planter som passer til din hage og dine ferdigheter. Noen planter tåler ikke å tørke ut, andre trives best med å ikke få for mye vann. Spør etter enkle planter hos hagesenteret, si hvor du vil ha dem, så er sjansen større for at du får dem til å vokse og trives :o)

Skrevet

Kjøp riktige lettstelte planter som blomstrer lenge. Plukk av visne blomster og blader etterhvert og evt gjødsle. Vann etter behov og sørg for riktig belysning.Hold deg unna planter somikke tåler tørke.

Anbefaler f.eks spanske margeritter, disse tar ikke sneglene heller.

Skrevet

Takk for fine svar!

Skrevet

Les litt om plantene du kjøper. Noen blomstrer hele sommeren, andre ikke. Om du har dem i krukker, så må du ha drenering (hull i bunnen, lecakuler). Bytt jord hvert år. Sommerblomster trenger mye gjødsel for å vokse og sette stadig nye knopper. Vann er bare "drikke", gjødsel er næring og "mat".

Knip av alt vissent og alle frøstender flere ganger i uka, ellers blir det ikke nye blomster. Knip plantene ned om de blir "strantene". Det gjelder også planter i bed. Legg på ny torv, gjødsel og evt. pyntebark i bedene ( barken holder på fuktigheten). Husk at planter som står i sola hele dagen må ha oftere vann, og at små krukker blir fortere tørre enn store.

Det krever daglig stell å ha en hage som strutter, men det er jo masse glede med det!

Skrevet

Jg har bugnende potteplanter ute, bruker flere tusen på det hvert år. Bytter de ut etterhvert.

Skrevet

Hvilket gjødsel? Hvordan gjødsle, rett på? Og hvor ofte?

Dritmotivert :-)

Skrevet

Den største feilen folk gjør, er faktisk å vanne for mye. Og at de undervurderer sommerblomsters behov for gjødsel.

Drenering i bunnen av potta er også viktig. Og du skal være klar over at det nesten ikke finnes en plante som overlever på egen hånd mens du er på to ukers sommerferie.

Da jeg jobbet på hagesenter, opplevde vi alltid en økning i salget av sommerblomster på sensommeren, etter ferien.

Forresten, det er også mange som planter ut alt for tidlig, så plantene får seg en knekk av kaldt vær. Selv om de ikke dør, så blir de aldri fine. Derfor lønner det seg å vente til man er helt sikker på at frostnettene har gitt seg. Vi sa ofte 1. juni, men det spørs jo litt på hvor i landet det er.

Skrevet

Plant dem i en blanding av jord og kugjødselkompost og så finnes det mange forskjellige gjødselsorter å velge mellom å fylle på med. Alt fra kunstgjødsel med langtidsvirkning, vanlig gjødsel som man legger på en gang i uka eller noe, og flytende som man bruker ved hver vanning.

Har du akvarium, så er vannet derfra veldig bra gjødselvann til både sommerblomster og stueplanter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...