Gå til innhold

Til dere som har vert hos ordopedist/øyelege med barna...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tester de egentlig en unge som er for liten til å gi beskjed om hvor lite h*n egenltig ser?

Skal dit på fredag med datteren min på 1 1/2 år, hun sjeler det er ikke noe å lure på engang...men jeg mistenker hun ser dårlig også...

Hvordan merket dere at barna så dårlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos øyelege med gutten min da han var 1 år.

Skulle sjekke for mulig tette tårekanaler. Han sjekket også synet med det samme.

Han tittet i øynene med en del instrument. Så skulle guttungen prøve å plukke opp noen små perler legen la i hånde sin.

Fikk også øyedråper for å utvide pupillene. Måtte vente en stund etter han hadde fått disse før legen tittet på gutten på nytt. Vet ikke om det var for å sjekke synet da.

Gutten min var noe langsynt, men dette var vist helt normalt sa legen. Skjønte det sånn på han at alle små barn var født langsynte også rettet det seg etter hvert.

Jeg er imponert over hvor flink legen var og hvordan han fikk lille propell av en gutt som jeg har til å sitte stille og la han sjekke øynene hans.

Skrevet

Mange barn skjeler fordi de er ekstremt langsynte og da vil skjelingen forsvinne hvis de får briller.

For å sjekke selve styrken hos barn (som bare er en del av hele undersøkelsen), så får de noen dråper som lammer noen muskler i øyet. Det som skjer da er at man ikke kan stille inn øyet og det gjør at øyelegen kan måle styrken nøyaktig med et instrument. I tillegg blir pupillen utvidet sånn at øyelegen kan bruke et annet instrument for å titte inn i øyet for å undersøke om øyet er friskt inni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...