Spania09+11 Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg venter ná en liten gutt og har en jente som vil vaere 22 máneder nár han blir fódt. Dere som har to, hvordan gjorde dere det med storebror / sóster nár minstemann kom? Fortsatte han/hun i barnehage hver dag? Fikk han/hun "fri" noen dager for á vaere hjemme med mamma, pappa og sin nye lillebror/sóster? Eller er det best at de fortsetter med sin rutine og sine ting? Noen andre rád om hvordan man skal forberede henne pá á bli storesóster? Vet ikke hvor mye hun forstár enda? Noen andre gode rád for den fórste tiden? Pá forhánd tusen takk for svar og innspill!!!!
*nr4isommer* Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 heji:-) Vi venter nr 4 og de tre vi har er 1, 2 og 3 år. De to første er det bare 12 mnd mellom, og nr 2 og 3 er det 21 mnd mellom. vi følte hun mellomste forstod veldig godt når det kom en til, men ikke negativt. Så din på 22 forstår nok det hele hun også. men hos oss så kan jo ikke noen av barna huske at de har vært alene ettersom det bare bare 12 mnd mellom 1 og 2. Så når nr 3 kom var ikke overgangen stor for de. Når det gjelder bhg, så har jeg bare hatt to dager i uken til dem. Det har vært litt lite med bare to dager nå de siste 4 mnd, de krever mye mer og det er ikke alltid han minste på 1 er klar for alt de eldste vil. men nå som nr 4 kommer skal de to eldste gå i bhg 4 dager og han på 1 være hjemme sammen med meg og nye babyen:-) er jo sååå kjekt med tett barn;-)
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Vi får andre 22 mnd etter førstemann, og er veldig spent på hvordan det vil gå. Gutten vår ELSKER barnehagen, er der fulltid nå, avogtil litt for lenge syns jeg, noen dager er han første som kommer og siste som går, mens vi andre dager har mulighet til å levere sent og hente velig tidlig. Jeg tror vi som foreldre syns det er verre de dagene han er der lenge enn hva han syns selv. Han vil ikke være med oss hjem de dagene han blir hentet tidlig. Det er jo veldig godt at han trives, men tenkte å la han være litt kortere dager når minsten kommer i juni. Hvertfall at han kommer litt senere, og blir henta kl 15 og ikke 1630. Men vi beholder full plass. Jeg tror det blir bedre for ham å være med jevnaldrede barn i barnehagen enn hjemme med mamma og babyen hele dagen. Han er en aktiv tass som blir utålmodig av å være inne, vil helst ut i gata og leke, og jeg vet jo ikke noe om hvordan nr 2 vil være som baby. Gutten vår var jo verdens enkleste baby, bortsett fra amming og bleieskift merket vi nesten ikke noe til ham de 3-4 første mnd. Men ingen garanti for at det blir likedan nå. Da er det greit med muligheten til barnehage hver dag sånn at man kan sove mye på dagen sammen med bebisen hvis det blir mye nattevåk og at man er veldig sliten. Og ser vi at det går med å redusere plassen i barnehagen så går det jo an å gjøre det etterhvert.
lillespiren2:) Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Hei! vi har en gutt på snart tre år som blir storebror i april. vi skal fortsatt ha full plass i barnehagen, og heller gjøre det sånn at han får noen fridager innimellom sammen med meg og lillesøster. jeg tenker at vi ikke skal forandre på så alt for mye med hensyn til hverdagsrutinen som sønnen vår er vant med, han stortrives i barnehagen og er i en alder hvor han har godt av den sosiale treningen han får i barnehagen. i tillegg er han også en aktiv gutt som trenger mye fysisk rom i rundt seg, og uten tvil får han mer av det i barnehagen, i tiden som kommer. men absolutt så skal han få fridager innimellom, der vi får ekstra kvalitetstid sammen. og han kommer også til å ha kortere barnehagedager når han er i barnehagen. 8-14.30\15.00
♥Jente 2008 + gutt 2011♥ Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Vi har ei som blir tre i mai - like før hun blir storesøster. Hun stortrives i barnehagen og jeg ser for meg at vi beholder full plass, men at hun får kortere dager (gjerne senere levering, for når de er utendørs på sommeren vil hun bare bli i barnehagen og leke når vi skal hente) + en og annen fridag innimellom - litt avhengig av hennes og babyens behov. Vi får jo en ny baby vi skal bli kjent med og som sikkert også vil ha nærhet og kos og få oppleve mamma for seg selv. Da vil det være lettere for samvittigheten å prioritere storesøster mer på kveldstid også slik at pappa også får muligheten til å knytte seg til minstemann.
2prinsesser11og08 Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Her ventes nr 2 i slutten av april, og storesøster ble 3 nå i mars =) Tenker som så at hun skal få beholde fullplassen sin i bhg, men få være litt med på å bestemme hva hun vil selv. Det kan være dager der hun helst vil være hjemme og delta på det som skjer med babyen, og jeg er temmelig sikker på at hun kommer til å ønske å være i bhg også. Sånn som det er nå, er hun i allefall veldig gla i å være i bhg, og det er "vanskelig" å få henne med hjem om dagene, da hun ikke er ferdig å leke med alt og alle (uansett tidspunkt vi henter henne). =) Vil tro det er greit å beholde den plassen som hun har, siden det kan være dager da det passer bedre/dårligere at hun er hjemme hele dagene. Både med tanke på at man ikke vet hvordan nr 2 blir, eller om det er kontroller osv som gjør at det er greit med en bhg-dag. Noen ting vi har gjort til "forberedelser" er at hun har fått sitt eget stellebord, seng, bilstol o.l. til dukkene sine (jul- og bursdagsgaver), så kan vi stelle babyene våre samtidig. Vi snakker også mye om at det kommer en liten baby snart, og at hun skal få lov å holde, klappe, kose, hjelpe til med stelling, og alt som hun vil egentlig. Kan være at hun forstår litt mer av det siden hun er vel et år eldre enn jenta di, men unger forstår utrolig mye mer enn vi tror =)
jons_gravid Skrevet 28. mars 2011 #7 Skrevet 28. mars 2011 Vi venter nr 3 i juni og har tenkt å la begge storesøsken gå i bhg fulltid. Blir nok å levere litt senere som regel, men erfaringen fra sist er at storebror ikke ville bli hentet tidligere fordi det skjedde noe han ville være med på...Og så endte det med at jeg og lillesøster måtte vente til han var ferdig, omtrent når han pleier å hentes til vanlig... Det er 2 år og 8 mnd mellom de to første og blir 22 mnd mellom de to siste. Begge barna stortrives i bhg og vil ikke hentes tidlig, da blir det alltid styr og baluba. Det jeg nok kommer til å gjøre er jo da senere levering og at et av barna om gangen kan få være hjemme med minstemann og mamma innimellom som en ekstra spesiell dag.
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 Hei, Blir 22 mnd mellom her også De siste ukene når jeg har jobba litt redusert + vært i perm, har 2-åringen vært hjemme med meg en dag i uka, og ellers blitt levert sånn kl 09-10 ca. Dette pga hun helst liker å sove til 0730-08, og det ser jeg ingen grunn til å nekte henne Så har vi hatt god tid til frokost osv før vi har dratt i bhg. Bakdelen med disse luksusdagene har vært endel sutring når jeg har skulle dratt fra bhg, hun skjønner at jeg ikke må skyndte meg på jobb som før. Når babyen kommer så tror jeg vi må prøve å være i bhg rundt kl 09, slik at hun er der i god tid før dagens aktivitet starter kl 10. Skal se an litt hvordan det går, så regner jeg med at hun får muligheten til å være sammen med meg og babyen en dag i uka eller noe slikt. Det jeg lurer på er hvordan vi skal gjøre det med babyen når vi henter/leverer. Tar dere med babyen inn på avd, lar bagen stå i gangen, eller hva?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har 23 mnd mellom jentene mine, og valgte å beholde fulltidsplassen til største når lillesøster kom. Det var gull verdt, spesielt de første par månedene- deilig med en litt rolig start som tobarnsmamma, og deilig å kunne kooose masse alene med babyen på dagtid mens største var i bhg=) Det gikk også MYE tid til amming, og siden lillesøster nektet å sove alene i vogn/ vugge, så ble det mye soving på brystet og i bæresjalet- ikke alltid like lett å kombinere med pass av storesøsken i tillegg. Men helt fra minsta var 1-2 mnd gammel ca, har jeg hatt største hjemme fra barnehagen fast én dag i uka, siden hun elsker de rolige dagene hjemme med oss, og jeg synes det er veldig koselig å kunne gi henne disse fridagene fra barnehagen siden jeg likevel er hjemme hver dag. Nå som minsta har rundet 6 mnd og blir stadig mer forutsigbar på soving og spising blir det ofte 2 dager fri i uka også, men dette tar vi veldig på sparket og ser an fra uke til uke (i perioder med mye nattevåk og lite søvn på hu mor blir det f.eks mer barnehage og mindre fri). Hun har uansett korte dager i barnehagen- som regel fra ca 10 til 15.30/ 16. Ved henting og levering har bæresjalet vært gull verdt, siden baby ikke liker vogna (hyler mye), og våkner med en gang den stopper. Nå som hun blir større og kan sitte i sportsvogndelen blir nok søskenvogna endelig tatt i bruk litt også, så da blir det vel å ta med lillemor inn i gangen når jeg henter største=)
Tullsjura Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Vi venter nr 2 i juni.. å har en som blir 3 år i september. vi har pratet litt om dette med barnehagen, å har bestemt oss for å beholde fulltidsplassen i barnehagen, både for min og lillebabyen sin del og for hans del også, han elsker barnehagen å da syns jeg det er viktig å beholde de vandlige hverdagene for han.. for jeg tror det blir tungt for meg å for han hvis han skulle vært hjemme på dagen, da har han blitt rastløs og kanskje følt at han blir tilsidesatt. da vil jeg heller bruke tiden på ettermiddagen, når både jeg og samboeren min er hjemme til å gi han den oppmerksomheten han trenger ellers gleder han seg kjempemye, har fått storebrorrom å greier og greier
Nagilimia Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Her beholder vi full plass, men kommer til å levere sent. Min gutt trives veldig godt i barnehagen og tenker han har godt av omgåes jevngamle. Vi har tatt frem dypbaggen og senga og snakker om at der skal babyen sove når den kommer. Prøver å snakke om det når det er naturlig, men ikke for mye. Vi ventet også til det var 2 mnd igjen, så ventetiden ikke blir så lang
Mai 11 Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Heisann, Hva med og nyte tiden med alle ungene... La barna endelig få sjansen til og være hjemme med mamma og nytt søsken ! Det er ikke mange gangene i livet man har muligheten til dette. Vi får jo barn for at vi vil være sammen med dem....eller ? Jeg venter en liten en i mai, og mine 2 andre barn vil være sammen med meg hjemme. I utgangspunktet stor trives de i barnehagen, men de vet også og sette pris på og være sammen hjemme med mor. Med god planlegging, så skal vi nå kooose oss i ett helt år sammen Tenk på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå